1x9 Naar 1x10 op een 26"ATB/MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BertVDven
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 13:47

Hoi allemaal

Ik heb thuis een MTB 26er
En daar zit een 1x9speed op 11-36
Nu wil in deze vervangen met een 1x10speed 11-42
Zou dit mogelijk kunnen zijn?

Heeft er iemand hier verstand van
Ps Ben nieuw op deze Forum
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

gijsje schreef: vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
Vergeet het voorblad ook niet...Een nieuwe ketting op een gebruikt voorblad kan voor problemen zorgen en met een narrow/wide blad (zeker icm een clutch derrailleur) zal chaindrop/suck tot het minimum beperken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als je dat allemaal nieuw gaat kopen, dan koop je toch meteen 11 of 12 speed?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: za 28 december 2019, 02:07 Maar als je dat allemaal nieuw gaat kopen, dan koop je toch meteen 11 of 12 speed?
Als dat op z'n huidige 9 speed body past wel ja, anders wordt het een investering waarvan ik denk....🤔
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

gijsje schreef: vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
150 euro ?
Waar shop jij ? :tong
Laatst gewijzigd door RobBoZ op za 28 december 2019, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat voor fiets is het en hoe vaak ga je het gebruiken?
3x9is al redelijk gedateerd en vaak zijn je cassette en ketting niet de enige dingen die slijten...lagers in naven, balhoofd, bottombracket etc gaat uiteindelijk ook allemaal een keer.
Een nieuwe drivetrain monteren kost je al snel rond de 300,- en daar heb je nog geen nieuwe fiets voor, maar als je naven etc ook al aardig gaar zijn dan zit je vaak al op een kantelpunt dat je beter kan doorsparen voor een nieuwe of goede 2e hands fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je leest veel op dit forum over mensen die hun 2x10 ombouwen tot een 1x11 of 12. Je zou dus denken dat er voldoende gebruikte 10 speed derries worden aangeboden. Wellicht even een oproepje in “gevraagd”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wanneer je bij een internet-discounter een 10-speed 11-42 set samenstelt met componenten die ervoor zijn vrijgegeven dan kom je op ~130 EUR uit (Shimano M6000) en een 11-speed upgrade set (NX, SLX) kost 'slechts' 20 EUR meer (ex 6 EUR verzenden), wat wellicht de betere deal is. Een midcage (Shimano: GS) volstaat normaal voor een 1x wide ratio setup.
Daar zit dan nog geen nieuw narrow-wide kettingblad bij maar die koop je in China in allerlei fancy kleurtjes voor <10EUR (uitgaande van 4x104).

2) Als je de kosten verder wilt drukken dan zul je naar alternatieven moeten kijken als 2e hands shifter/derailleur, Chinese cassettes, ... In hoeverre de levensduur die jij uit de spullen kunt krijgen ten opzichte van nieuw/Shimano daaronder lijdt ???
Houd er sowieso rekening mee dat de meeste 10-speed derailleurs nooit voor 42T cassettes bedoeld waren en daardoor niet helemaal plug & pray kunnen zijn (afhankelijk van de fiets ook). In het beste geval is het gewoon een beetje aan de B-schroef draaien - waarvoor soms een langere nodig is - en in het slechtse geval heb je iets als een goatlink (in China paar EUR) nodig om het werkend te krijgen.

3) Maar om bij het begin te beginnen: WAAROM? Wat is de reden van vervangen?
* Wanneer het allemaal versleten is, dan is de kans groot dat andere zaken weldra ook vervangen dienen te worden (wat Jurf al stelde) en is er reeel risico meer geld in het oplappen te steken dan dat de fiets eigenlijk waard is.
* Wanneer licht niet licht genoeg is, kun je ook nog overwegen een kleiner kettingwiel te monteren of een 11-40t 9-speed cassette te gebruiken.
* Wanneer het puur is omdat 10-speed cooler is dan 9-speed: niet doen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van 1x9 naar 1x10 is nu niet echt een upgrade. Je krijgt inderdaad een iets lichter verzet. Maar vervang je het voorblad door eentje met 2 tandjes minder, dan win je bijna hetzelfde.

Dan is de stap naar 1x11 logischer, maar ook duurder. En kun je wel naar bijvoorbeeld een 11-46 of 11-50 cassette.


Een andere interessante upgrade zou de moderne 1x9 groep van BOX kunnen zijn: https://www.boxcomponents.com/MTB
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

RobBoZ schreef: za 28 december 2019, 08:29
gijsje schreef: vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
150 euro ?
Waar shop jij ? :tong
Nou, als je bij Mantel de voordeligste shimano cassette/ketting/derailleur/shifter neemt kom je met dat bedrag een heel eind
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Duitse webshops.
En 11 speed mtb cassette (shimano) past op 8, 9 en 10-speed mtb vrijloop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie