Hoi allemaal
Ik heb thuis een MTB 26er
En daar zit een 1x9speed op 11-36
Nu wil in deze vervangen met een 1x10speed 11-42
Zou dit mogelijk kunnen zijn?
Heeft er iemand hier verstand van
Ps Ben nieuw op deze Forum
1x9 Naar 1x10 op een 26"ATB/MTB
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Vergeet het voorblad ook niet...Een nieuwe ketting op een gebruikt voorblad kan voor problemen zorgen en met een narrow/wide blad (zeker icm een clutch derrailleur) zal chaindrop/suck tot het minimum beperken.gijsje schreef: ↑vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29969
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar als je dat allemaal nieuw gaat kopen, dan koop je toch meteen 11 of 12 speed?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Als dat op z'n huidige 9 speed body past wel ja, anders wordt het een investering waarvan ik denk....ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 28 december 2019, 02:07 Maar als je dat allemaal nieuw gaat kopen, dan koop je toch meteen 11 of 12 speed?
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
150 euro ?gijsje schreef: ↑vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
Waar shop jij ?
Laatst gewijzigd door RobBoZ op za 28 december 2019, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wat voor fiets is het en hoe vaak ga je het gebruiken?
3x9is al redelijk gedateerd en vaak zijn je cassette en ketting niet de enige dingen die slijten...lagers in naven, balhoofd, bottombracket etc gaat uiteindelijk ook allemaal een keer.
Een nieuwe drivetrain monteren kost je al snel rond de 300,- en daar heb je nog geen nieuwe fiets voor, maar als je naven etc ook al aardig gaar zijn dan zit je vaak al op een kantelpunt dat je beter kan doorsparen voor een nieuwe of goede 2e hands fiets.
3x9is al redelijk gedateerd en vaak zijn je cassette en ketting niet de enige dingen die slijten...lagers in naven, balhoofd, bottombracket etc gaat uiteindelijk ook allemaal een keer.
Een nieuwe drivetrain monteren kost je al snel rond de 300,- en daar heb je nog geen nieuwe fiets voor, maar als je naven etc ook al aardig gaar zijn dan zit je vaak al op een kantelpunt dat je beter kan doorsparen voor een nieuwe of goede 2e hands fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2638
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Je leest veel op dit forum over mensen die hun 2x10 ombouwen tot een 1x11 of 12. Je zou dus denken dat er voldoende gebruikte 10 speed derries worden aangeboden. Wellicht even een oproepje in “gevraagd”
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
1) Wanneer je bij een internet-discounter een 10-speed 11-42 set samenstelt met componenten die ervoor zijn vrijgegeven dan kom je op ~130 EUR uit (Shimano M6000) en een 11-speed upgrade set (NX, SLX) kost 'slechts' 20 EUR meer (ex 6 EUR verzenden), wat wellicht de betere deal is. Een midcage (Shimano: GS) volstaat normaal voor een 1x wide ratio setup.
Daar zit dan nog geen nieuw narrow-wide kettingblad bij maar die koop je in China in allerlei fancy kleurtjes voor <10EUR (uitgaande van 4x104).
2) Als je de kosten verder wilt drukken dan zul je naar alternatieven moeten kijken als 2e hands shifter/derailleur, Chinese cassettes, ... In hoeverre de levensduur die jij uit de spullen kunt krijgen ten opzichte van nieuw/Shimano daaronder lijdt ???
Houd er sowieso rekening mee dat de meeste 10-speed derailleurs nooit voor 42T cassettes bedoeld waren en daardoor niet helemaal plug & pray kunnen zijn (afhankelijk van de fiets ook). In het beste geval is het gewoon een beetje aan de B-schroef draaien - waarvoor soms een langere nodig is - en in het slechtse geval heb je iets als een goatlink (in China paar EUR) nodig om het werkend te krijgen.
3) Maar om bij het begin te beginnen: WAAROM? Wat is de reden van vervangen?
* Wanneer het allemaal versleten is, dan is de kans groot dat andere zaken weldra ook vervangen dienen te worden (wat Jurf al stelde) en is er reeel risico meer geld in het oplappen te steken dan dat de fiets eigenlijk waard is.
* Wanneer licht niet licht genoeg is, kun je ook nog overwegen een kleiner kettingwiel te monteren of een 11-40t 9-speed cassette te gebruiken.
* Wanneer het puur is omdat 10-speed cooler is dan 9-speed: niet doen.
Daar zit dan nog geen nieuw narrow-wide kettingblad bij maar die koop je in China in allerlei fancy kleurtjes voor <10EUR (uitgaande van 4x104).
2) Als je de kosten verder wilt drukken dan zul je naar alternatieven moeten kijken als 2e hands shifter/derailleur, Chinese cassettes, ... In hoeverre de levensduur die jij uit de spullen kunt krijgen ten opzichte van nieuw/Shimano daaronder lijdt ???
Houd er sowieso rekening mee dat de meeste 10-speed derailleurs nooit voor 42T cassettes bedoeld waren en daardoor niet helemaal plug & pray kunnen zijn (afhankelijk van de fiets ook). In het beste geval is het gewoon een beetje aan de B-schroef draaien - waarvoor soms een langere nodig is - en in het slechtse geval heb je iets als een goatlink (in China paar EUR) nodig om het werkend te krijgen.
3) Maar om bij het begin te beginnen: WAAROM? Wat is de reden van vervangen?
* Wanneer het allemaal versleten is, dan is de kans groot dat andere zaken weldra ook vervangen dienen te worden (wat Jurf al stelde) en is er reeel risico meer geld in het oplappen te steken dan dat de fiets eigenlijk waard is.
* Wanneer licht niet licht genoeg is, kun je ook nog overwegen een kleiner kettingwiel te monteren of een 11-40t 9-speed cassette te gebruiken.
* Wanneer het puur is omdat 10-speed cooler is dan 9-speed: niet doen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Van 1x9 naar 1x10 is nu niet echt een upgrade. Je krijgt inderdaad een iets lichter verzet. Maar vervang je het voorblad door eentje met 2 tandjes minder, dan win je bijna hetzelfde.
Dan is de stap naar 1x11 logischer, maar ook duurder. En kun je wel naar bijvoorbeeld een 11-46 of 11-50 cassette.
Een andere interessante upgrade zou de moderne 1x9 groep van BOX kunnen zijn: https://www.boxcomponents.com/MTB
Dan is de stap naar 1x11 logischer, maar ook duurder. En kun je wel naar bijvoorbeeld een 11-46 of 11-50 cassette.
Een andere interessante upgrade zou de moderne 1x9 groep van BOX kunnen zijn: https://www.boxcomponents.com/MTB
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Nou, als je bij Mantel de voordeligste shimano cassette/ketting/derailleur/shifter neemt kom je met dat bedrag een heel eindRobBoZ schreef: ↑za 28 december 2019, 08:29150 euro ?gijsje schreef: ↑vr 27 december 2019, 18:55 Je naafbody zal de 10 speed cassette wel kunnen herbergen, maar je hebt dus nodig een 10 speed cassette, een andere ketting, een andere shifter en andere derailleur....als je dat hebt dan moet het volgens mij wel lukken. Als je alles nieuw koopt en zelf monteert ben je zo'n € 150,-- verder. Of jouw mtb de moeite waard is om deze investering te doen is natuurlijk aan jou. Voor die ene versnelling meer vind ik het veel geld, tenzij het spul toch al aan vervanging toe was.
Waar shop jij ?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29969
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Duitse webshops.
En 11 speed mtb cassette (shimano) past op 8, 9 en 10-speed mtb vrijloop.
En 11 speed mtb cassette (shimano) past op 8, 9 en 10-speed mtb vrijloop.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.