Welke banden voor een elektrische mtb

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

Ik ben toe aan nieuwe banden voor mijn elektrische mountainbike , ik heb nu een tijd met Eddy Current gereden, geweldige grip maar vreet ook energie. Heeft er iemand ervaring met alternatieven?

Ik rij voornamelijk tochten door de bossen in Zuid-Limburg, Eifel en Ardennen.
Laatst gewijzigd door Ruud2411 op wo 1 januari 2020, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De belangrijkste vraag is wat voor ritten je maakt.
XC, trail, enduro?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En misschien ook het type fiets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

Lars TB schreef: wo 1 januari 2020, 22:10 En misschien ook het type fiets?
Een Cube Reaction met 29 inch wielen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ruud2411 schreef: wo 1 januari 2020, 22:14
Lars TB schreef: wo 1 januari 2020, 22:10 En misschien ook het type fiets?
Een Cube Reaction met 29 inch wielen.
Oké, dan ga ik er van uit dat het eerder xc-georiënteerd is. Maar aan de achterkant zou ik toch iets pakken met een steviger karkas. Omdat je op een hardtail rijdt en met een e-bike toch wel eens wat harder gaat over obstakels. Helaas hebben de meeste banden met een echt stevig karkas vaak ook zachter rubber dat meer weerstand heeft.

Je zou dan kunnen denken aan een Rock Razor binnen het Schwalbe programma, alleen heeft die band bij nattigheid minder grip.

Maar bij bijvoorbeeld Vittoria hebben de standaard banden ook een relatief stevig karkas, dus daar kun je lichtere, lichtlopende banden scoren met de hoeveelheid noppen die je gebruik nodig heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zuid-Limburg, Eifel, Ardennen, dan kom je toch regelmatig nattig terrein tegen denk ik? En dan wil je fatsoenlijke grip (oa) om op klims het motorvermogen ook te kunnen gebruiken en niet door te slippen.
Uiteraard wil je ook vooraan grip, maar dat lijkt me logisch en bovendien speelt daar de rolweerstand een veel kleinere rol.

Om die reden zou ik banden met gematigd profiel ook voor achter links laten liggen.
Ik ben in '18 met mijn toen vrij nieuwe e-mtb de Alpen in geweest. Daar lag een Maxxis Rekon achterop, die het grotendeels heel aardig deed (voor mijn rijstijl, wat niet volgas naar beneden is). Maar op de stukken waar ik eigenlijk het voordeel van een e-mtb goed zou kunnen gebruiken -steil en los- trok de Rekon het niet en moest ik meermaals afstappen wegens te weinig grip.
Daarom afgelopen jaar de originele Minion weer terug gelegd en voor mezelf ben ik er nu wel achter dat dat echt de betere keuze is. Ik kon nu duidelijk listigere hellingen fietsend op komen als het jaar ervoor.

Dus, achter zou ik toch ook een fatsoenlijke nop aanhouden. Of je dan een supersterk karkas nodig hebt (bij Schwalbe Super Gravity, Maxxis Double Down etc.) of met wat minder toekunt hangt van je rijstijl en soort terrein af. Ik kom goed weg met het normale Exo karkas van Maxxis (= vergelijkbaar met Schwalbe Snake Skin) maar als je volle bak over rockgardens wilt doorknallen is dat wellicht niet de beste keus. Aan de andere kant, met een hardtail zul je dan sowieso wat gas terug moeten nemen.
Kun je alleen zelf beoordelen dus ;-)

Mij bevallen de Maxxis Minions (MaxTerra compound) perfect, in de Exo versie zullen die ook wat lichter zijn dan de Eddie Current's. Wil je bij Schwalbe blijven maar wat lichters dan nu zou je bijvoorbeeld aan een Magic Mary voor en een Hans Dampf achter kunnen denken. Voor een analoge bike zou me dat te zwaar zijn maar op een e-mtb (in het terrein dat jij rijdt) kan het prima.

Die Eddie Current is inderdaad wel heel erg fors aan het gewicht. En omdat ik met de Minions tot nu toe 100% tevreden ben en die wat lichter zijn denk ik daar wel bij te blijven als ik aan iets nieuws toe ben. De achterband begint inmiddels duidelijke sporen van slijtage te vertonen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

kermit schreef: do 2 januari 2020, 09:55 Zuid-Limburg, Eifel, Ardennen, dan kom je toch regelmatig nattig terrein tegen denk ik? En dan wil je fatsoenlijke grip (oa) om op klims het motorvermogen ook te kunnen gebruiken en niet door te slippen.
Uiteraard wil je ook vooraan grip, maar dat lijkt me logisch en bovendien speelt daar de rolweerstand een veel kleinere rol.

Om die reden zou ik banden met gematigd profiel ook voor achter links laten liggen.
Ik ben in '18 met mijn toen vrij nieuwe e-mtb de Alpen in geweest. Daar lag een Maxxis Rekon achterop, die het grotendeels heel aardig deed (voor mijn rijstijl, wat niet volgas naar beneden is). Maar op de stukken waar ik eigenlijk het voordeel van een e-mtb goed zou kunnen gebruiken -steil en los- trok de Rekon het niet en moest ik meermaals afstappen wegens te weinig grip.
Daarom afgelopen jaar de originele Minion weer terug gelegd en voor mezelf ben ik er nu wel achter dat dat echt de betere keuze is. Ik kon nu duidelijk listigere hellingen fietsend op komen als het jaar ervoor.

Dus, achter zou ik toch ook een fatsoenlijke nop aanhouden. Of je dan een supersterk karkas nodig hebt (bij Schwalbe Super Gravity, Maxxis Double Down etc.) of met wat minder toekunt hangt van je rijstijl en soort terrein af. Ik kom goed weg met het normale Exo karkas van Maxxis (= vergelijkbaar met Schwalbe Snake Skin) maar als je volle bak over rockgardens wilt doorknallen is dat wellicht niet de beste keus. Aan de andere kant, met een hardtail zul je dan sowieso wat gas terug moeten nemen.
Kun je alleen zelf beoordelen dus ;-)

Mij bevallen de Maxxis Minions (MaxTerra compound) perfect, in de Exo versie zullen die ook wat lichter zijn dan de Eddie Current's. Wil je bij Schwalbe blijven maar wat lichters dan nu zou je bijvoorbeeld aan een Magic Mary voor en een Hans Dampf achter kunnen denken. Voor een analoge bike zou me dat te zwaar zijn maar op een e-mtb (in het terrein dat jij rijdt) kan het prima.

Die Eddie Current is inderdaad wel heel erg fors aan het gewicht. En omdat ik met de Minions tot nu toe 100% tevreden ben en die wat lichter zijn denk ik daar wel bij te blijven als ik aan iets nieuws toe ben. De achterband begint inmiddels duidelijke sporen van slijtage te vertonen...
Ja hier in de regio kan het vaak behoorlijk nat/modderig zijn. Ik heb al eens rechtstreeks bij Schwalbe geinformeerd zij adviseren echter Hans Dampf voor en Magic Mary achter, vind ik persoonlijk vreemd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou voor Mary soft(oranje) kiezen en achter Hans speed(blauw).
Of achter een Mary blauw, als je veel op natte klei rijdt.
Als je het tenminste bij Schwalbe houdt, wat ik me fin. zeker kan voorstellen.
Kijk eens bij Bike-Components.de

Ik denk dat het advies van Schwalbe is gebaseerd op aandrijving, niet op controlle.
Bovenkomen is leuk, maar je moet ook weer omlaag, dus sturen en remmen met het voorwiel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Afhankelijk van de bandenmaat zijn de opties die je aanhaalt niet allemaal mogelijk.
Hans en Mary worden in 2.35 alleen in soft gemaakt. Ga je breder, dan kan het wel in speedgrip.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

WTF, je hebt gelijk.
Geen HD speedgrip meer in 29x2.35.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 januari 2020, 00:54 WTF, je hebt gelijk.
Geen HD speedgrip meer in 29x2.35.
In Speedgrip ga je meteen naar 2.60 zo te zien.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vanwege alle modder de hele herfst/winter denk ik dat een Rock Razor achter nu te weinig tractie gaat bieden icm e-motor.
Binnen Schwalbe zou ik dan ook Hans Dampf overwegen, voor je XC-gebruik 'hier'. Voor net wat meer stevigheid en tractie, icm een e-motor. Nobby Nick 2,35 zou normaal ook prima zijn voor een gewone hardtail, maar icm motor wil je juist wat meer reserves: wat meer stevigheid karkas, lekbestendigheid en erg goede tractie. De Eddy Current hoort eigenlijk thuis op e-bikes met meer veerweg, e-fully's, voor nog zwaarder (bergachtig) terrein, voor een e-XC-hardtail is 'ie wat overbemeten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vittoria E-Barzo ?,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie