Ik zelf rij een lux 6.0 uit 2019 en daar zaten x1900 wielen in. Deze hebben zeer recent plaats gemaakt voor een set carbon wielen met I9 101 naven en 28 stuks spaken gebouwd door Bikewheels.
Ik vindt het verschil tov de dt set toch wel erg groot. Een goed gebouwde set geeft toch echt wel meer vertrouwen en veel strakker stuurgedrag. De DT set is niet echt een slechte set hoor, zeker niet alleen een goed gebouwde set geeft veel meer gevoel, controle en dus meer fun.
Rijeigenschappen X1700 vs handgespaakt wielset
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Canyon Neuron CF9 2022
Gisteren aan het kijken geweest bij een wielbouwer. Gekeken naar de I9 101 en de Hope Pro 4.
De I9 maakt iets minder geluid. En beiden zijn makkelijk zelf te onderhouden.
Volgens de YouTube filmpjes dan.
Nu nog een keus maken.
De I9 maakt iets minder geluid. En beiden zijn makkelijk zelf te onderhouden.
Volgens de YouTube filmpjes dan.
Nu nog een keus maken.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
Dan zou ik voor de i9 gaan. Iets lichtere naaf, maar nog belangrijker de spaakkoppen zitten in de i9 naaf strakker omdat de boring iets preciezer is.
Canyon Neuron CF9 2022
om handgespaakt vs industrieel setje te vergelijken, moeten de gebruikte onderdelen natuurlijk min of meer gelijk zijn. Al maar best dat je carbon setje van naar ik schat 1400 à 1600 g lichter aanvoelt en strakker stuurt dan een standaard alu set van 1900 gthijsgillijns schreef: ↑di 7 januari 2020, 22:21 Ik zelf rij een lux 6.0 uit 2019 en daar zaten x1900 wielen in. Deze hebben zeer recent plaats gemaakt voor een set carbon wielen met I9 101 naven en 28 stuks spaken gebouwd door Bikewheels.
Ik vindt het verschil tov de dt set toch wel erg groot. Een goed gebouwde set geeft toch echt wel meer vertrouwen en veel strakker stuurgedrag. De DT set is niet echt een slechte set hoor, zeker niet alleen een goed gebouwde set geeft veel meer gevoel, controle en dus meer fun.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
matthiav schreef: ↑wo 8 januari 2020, 14:56om handgespaakt vs industrieel setje te vergelijken, moeten de gebruikte onderdelen natuurlijk min of meer gelijk zijn. Al maar best dat je carbon setje van naar ik schat 1400 à 1600 g lichter aanvoelt en strakker stuurt dan een standaard alu set van 1900 gthijsgillijns schreef: ↑di 7 januari 2020, 22:21 Ik zelf rij een lux 6.0 uit 2019 en daar zaten x1900 wielen in. Deze hebben zeer recent plaats gemaakt voor een set carbon wielen met I9 101 naven en 28 stuks spaken gebouwd door Bikewheels.
Ik vindt het verschil tov de dt set toch wel erg groot. Een goed gebouwde set geeft toch echt wel meer vertrouwen en veel strakker stuurgedrag. De DT set is niet echt een slechte set hoor, zeker niet alleen een goed gebouwde set geeft veel meer gevoel, controle en dus meer fun.
Setje weegt met messing nippels idd net iets door de 1500 heen. Tuurlijk merk je het gewichtsverschil. Maar wat denk ik een nog veel groter verschil maakt is, dat het een handgespaakte set is die goed gebouwd is. Of er nou alu of carbon velgen zijn gebruikt. In mijn voorgaande fiets zat een alu set van mijn wielbouwer en daarmee ervaarde ik ook veel meer respons en vertrouwen.
Los van het gekozen materiaal, een goede wielbouwer bepaalt hoe de set aan voelt en aan blijft voelen.
Persoonlijk zou ik een handgespaakte set, mits goed gebouwd, altijd verkiezen boven een gespaakte set door een machine.
En vaak zijn handgespaakte alu setjes niet veel duurder dan een fabriekssets.
Ieder daar zijn eigen keus in, en ik kan me ook wel voorstellen dat er genoeg mensen zijn die daar niet de meerwaarde van in ziet of belangrijk vindt.
Canyon Neuron CF9 2022
Mijn vorige handgespaakte wielset was bijna net zo zwaar als de set die er af fabriek in zat. Mavic wielen met aero spaken en een 19mm interne velg.thijsgillijns schreef: ↑wo 8 januari 2020, 18:49
Persoonlijk zou ik een handgespaakte set, mits goed gebouwd, altijd verkiezen boven een gespaakte set door een machine.
En vaak zijn handgespaakte alu setjes niet veel duurder dan een fabriekssets.
Ieder daar zijn eigen keus in, en ik kan me ook wel voorstellen dat er genoeg mensen zijn die daar niet de meerwaarde van in ziet of belangrijk vindt.
Daar heb ik toen een Edge set met Acros naven voor in de plaats gekocht. 26mm interne velg breedte.
En dat scheelde best veel met de oude set. En het gewicht zat niet veel verschil in. Maar dat komt omdat ik rond de 94 kilo was en dan liever geen set heb van 1400 gram.
Ik ben zeker en vast overtuigd van de kwaliteiten van handgespaakt, ik rij namelijk zelf rond met drie handgespaakte wielsets. Ik wou maar zeggen dat de wielsets gelijkaardig moeten zijn om een zinnige vergelijking te maken
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit en ben nog steeds aan het rondkijken. Nou zei een collega tegen mij dat de Duke Lucky Star HD 6TERS
met Sapim Race + D-Light double butted spaken ook wel goed zou zijn. En wel Hope Pro 4 naven. 32/32.
Zag er ook wel mooi uit maar die velgen zijn intern dacht ik 27,5 voor en 25,5 achter. Maar met een maximaal totaalgewicht van 110 kg volgens de website van r2_bike.com
Op de website van Duke hebben ze het over riderweight max 110kg. http://www.duke-racingwheels.com/duke-l ... 2/?lang=en
Als het rijdersgewicht max 110 is dan lijkt mij dit ook wel wat. Vind ze wel mooi.
Zelf ben ik rond de 94 en de fiets is net geen 12 kg. Daar komt dan de kleding en eventueel waterzak nog bij. Dan ga je al snel naar de 110.
Maar in het kort voor de experts, is dit ook een goede keus? Eigenlijk alleen nederland ritjes zonder spannende dingen.
Geen bikepark ambities.
Of tochgaan voor de XM421, DT swiss spaken en de Hope Pro 4?
met Sapim Race + D-Light double butted spaken ook wel goed zou zijn. En wel Hope Pro 4 naven. 32/32.
Zag er ook wel mooi uit maar die velgen zijn intern dacht ik 27,5 voor en 25,5 achter. Maar met een maximaal totaalgewicht van 110 kg volgens de website van r2_bike.com
Op de website van Duke hebben ze het over riderweight max 110kg. http://www.duke-racingwheels.com/duke-l ... 2/?lang=en
Als het rijdersgewicht max 110 is dan lijkt mij dit ook wel wat. Vind ze wel mooi.
Zelf ben ik rond de 94 en de fiets is net geen 12 kg. Daar komt dan de kleding en eventueel waterzak nog bij. Dan ga je al snel naar de 110.
Maar in het kort voor de experts, is dit ook een goede keus? Eigenlijk alleen nederland ritjes zonder spannende dingen.
Geen bikepark ambities.
Of tochgaan voor de XM421, DT swiss spaken en de Hope Pro 4?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Altijd DT spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat is in ieder geval duidelijk.
Heb je over de velg keuze ook nog een mening of maakt het niet of geen verschil?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Minstens 25mm breed, niet te licht, niet te zwaar.
En Hope Pro4 naven.
En Hope Pro4 naven.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Afgezien of die Duke velgen 110 kg aan kunnen (dat zal echt het probleem niet zijn), bouw je zulke lichte velgen echt niet als stijf genoeg wiel op voor een 100 kg rijder!!!
Als je inderdaad alleen in NL rijdt, niet al te fanatiek de bochten mee pakt, dan is het te doen. Maar zelfs als je niet echt iets merkt van het ontbreken van de stijfheid geeft zo een wielset toch een tikje minder vertrouwen.
Boven de 90 kg is het gewoon niet slim om de lichtste producten op de markt te nemen. Die XM421 zijn een beetje de ondergrens van wat ik zou pakken. Ja, die 30 gram verschil ga je merken.
Als je inderdaad alleen in NL rijdt, niet al te fanatiek de bochten mee pakt, dan is het te doen. Maar zelfs als je niet echt iets merkt van het ontbreken van de stijfheid geeft zo een wielset toch een tikje minder vertrouwen.
Boven de 90 kg is het gewoon niet slim om de lichtste producten op de markt te nemen. Die XM421 zijn een beetje de ondergrens van wat ik zou pakken. Ja, die 30 gram verschil ga je merken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
@Lars TB. Dank je reaktie op mijn keuze.
Met dit verhaal van jou ga ik denk toch maar weer voor mijn 1e keus en idee.
Gewoon weer de XM 421, DT Swiss spaken en de Hope Pro 4.
Ik ben geen onbenullige rijder maar ik stuur ook niet echt overal omheen. Rijdt wel aktief indien nodig dus kom wel uit het zadel.
Dan toch maar kiezen voor veilig en degelijk.
Met dit verhaal van jou ga ik denk toch maar weer voor mijn 1e keus en idee.
Gewoon weer de XM 421, DT Swiss spaken en de Hope Pro 4.
Ik ben geen onbenullige rijder maar ik stuur ook niet echt overal omheen. Rijdt wel aktief indien nodig dus kom wel uit het zadel.
Dan toch maar kiezen voor veilig en degelijk.
Waarom?