Ik heb een vraag over de wielset die standaard in de Lux 7.0 2020 word geleverd. Dit is de X1700 spline 25mm.
Ik heb er nu ca 500 km mee gereden en heb het gevoel dat dit niet zo strak stuurt als mijn handgespaakte set met Acros naven en Edge 26 velgen. Ligt dit nu aan mij of kan dat werkelijk zo zijn. Die X 1700 is ook geen goedkope set.
Ik heb de spaakspanning nangemeten met een meter van Parktool en zie dat er in de onderlinge spaakspanning toch wel behoorlijk verschil zit, dit aan dezelfde kant van het wiel. Zowel voor als achter.
Oude set overzetten gaat niet want de naven zijn geen boost.
Indien dit toch echt zo is was ik wel geïnteresseerd in een set met DT Swiss XM 421 met Hope Pro 4 naven.
En een upgrade kan natuurlijk geen kwaad
Rijeigenschappen X1700 vs handgespaakt wielset
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Als er veel verschil in spanning zit tussen de spaken zou ik dat eerst eens proberen op te lossen. En wellicht de spanning wat hoger zetten dan die nu af fabriek geleverd is. Even bij een goeie wielbouwer brengen of zelf een uurtje prutsen.
-
- Moderator
- Berichten: 4127
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Spanningsverschil oplossen is inderdaad een goed idee! Hogere spaakspanning maakt het wiel niet stijver, tenzij je zelf een zwaargewicht ben.
Met betrekking tot de handgemaakte wielen:
De velg van de X1700 is 30gr lichter, en maar 28 spaken. Daarintegen wel een non-butted spaak, maar als dit een Ø1.8mm spaak is, zou dat de mindere stijfheid kunnen verklaren. Ik denk echter dat de onevenwichtige spaakspanning de grootste boosdoener is.
Met betrekking tot de handgemaakte wielen:
De velg van de X1700 is 30gr lichter, en maar 28 spaken. Daarintegen wel een non-butted spaak, maar als dit een Ø1.8mm spaak is, zou dat de mindere stijfheid kunnen verklaren. Ik denk echter dat de onevenwichtige spaakspanning de grootste boosdoener is.
Zelf ben ik ca 86 kg. En de spaken zijn 2,0-1,8-2,0mm. Zijn ook straight pull spaken.baron062 schreef: ↑vr 3 januari 2020, 17:07 Spanningsverschil oplossen is inderdaad een goed idee! Hogere spaakspanning maakt het wiel niet stijver, tenzij je zelf een zwaargewicht ben.
Met betrekking tot de handgemaakte wielen:
De velg van de X1700 is 30gr lichter, en maar 28 spaken. Daarintegen wel een non-butted spaak, maar als dit een Ø1.8mm spaak is, zou dat de mindere stijfheid kunnen verklaren. Ik denk echter dat de onevenwichtige spaakspanning de grootste boosdoener is.
Als ik de tabel aanhoud wat bij de spaken hoort dan heb ik gemeten 700 tot 1000 per zijde. Dit is het voorwiel. Achterwiel is het verschil nog groter.
Laatst gewijzigd door Mike123 op vr 3 januari 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 4127
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
De optelsom van een iets slappere velg, minder spaken (maakt een slapper wiel) en de onevenwichtige spaakspanning is dan verantwoordelijk voor het mindere gevoel.Mike123 schreef: ↑vr 3 januari 2020, 17:21Zelf ben ik ca 86 kg. En de spaken zijn inderdaad 1,8mm. Zijn ook straight pull spaken.baron062 schreef: ↑vr 3 januari 2020, 17:07 Spanningsverschil oplossen is inderdaad een goed idee! Hogere spaakspanning maakt het wiel niet stijver, tenzij je zelf een zwaargewicht ben.
Met betrekking tot de handgemaakte wielen:
De velg van de X1700 is 30gr lichter, en maar 28 spaken. Daarintegen wel een non-butted spaak, maar als dit een Ø1.8mm spaak is, zou dat de mindere stijfheid kunnen verklaren. Ik denk echter dat de onevenwichtige spaakspanning de grootste boosdoener is.
Ik kan beide vergelijken. Heb met X1700 gereden en ook met een handgespaakt setje van een gelijkaardig gewicht. Handgespaakt setje telt 32 spaken ipv 28 en dit geeft een groter gevoel van laterale stijfheid. Met andere woorden de set voelt wat strakker aan en stuurt iets beter in. Maar ook geen schokkende verschillen. Ik vond de X1700 best een goed setje om zo uit het fabriek te komen. Enkel de naven waren erg modder gevoelig bij mij, die vereisten zeer frequent onderhoud. Het verschil met de quasi onderhoudsvrije Hope naven op m'n eigen setje zijn nog het grootste verschil eigenlijk..
Het zijn ook niet echt schokkende verschillen maar als je iets anders gewend bent dan merk je dat toch, al ben ik een hobby fietser.
Ik ga denk ik binnenkort even langs ga bij een wielbouwer en kijken wat er mogelijk is. Ik moet niks want ze zijn niet kapot ofzo.
Mocht er wat anders voor in de plaats komen dan kijk ik of mijn huidige wegbanden op de X1700 passen. Af en toe een rondje over de weg.
Ik ga denk ik binnenkort even langs ga bij een wielbouwer en kijken wat er mogelijk is. Ik moet niks want ze zijn niet kapot ofzo.
Mocht er wat anders voor in de plaats komen dan kijk ik of mijn huidige wegbanden op de X1700 passen. Af en toe een rondje over de weg.
Het ontwerp van de naaf is ook meer geoptimaliseerd op snelle en goedkope productie dan op optimale functionaliteit. Net als de velg en het aantal spaken ook een kleine factor in het geheel van 'net niet'.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Het aantal spaken wil ik eigenlijk ook weer gewoon 32 hebben. En geen straight pull spaken. Maar of Hope dat heeft, geen idee. Niet naar gekeken.
Maar I9 naven zagen er ook wel goed uit.
Ben er nog niet helemaal uit.
Ik heb de X1700 uit 2016 met binnenbreedte circa 20 mm en kan deze vergelijken met een handgespaakte set met DT Swiss XR361 velgen en 28 DT comp spaken. De handgespaakte is iets breder, lichter en stijver, maar enorm is het verschil niet voor mijn gevoel. Maar ik weeg ook 63 kg, dus dan voel je dat wat minder snel misschien. Eigenlijk is de X1700 een hele prima wielset. Blinkt nergens echt in uit, maar gewoon heel degelijk en niet al te zwaar.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Tuurlijk heeft hope 32 hole j-bend hubs..
(Heb er zelf 1 achter)
Dat zegt Prulleman toch
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Om verdere misverstanden te voorkomen. Ik had niet verder gekeken of Hope straight pull naven had omdat ik die niet wil.
De j-bend spaken hebben ze wel, die had ik dus ook gewoon gevonden. En die wil ik dus ook.
Dus Hope naven, j-bend spaken ,en dan 32 stuks. Degelijk dus.
Ben niet zo goed in begrijpend typen voor een ander.
Wel bedankt voor de input natuurlijk.