1 1/8 inch verende voorvork in 1inch balhoofdbuis

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bartstuff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 12:46
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra
Contacteer:

Ik heb een oude stalen Univega Alpina op de kop getikt met een vaste vork en wil daar een verende voorvork in plaatsen. Het frame heeft echter een balhoofdbuis voor een 1 inch voorvork. Is er een manier om daar een 1 1/8 inch voorvork in te plaatsen? Misschien met een aangepaste aheadset?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, alleen met zagen en lassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Wat TSTM zegt. Kan helaas niet. Je zou Suravida of HdB kunnen vragen of hij er een 1 1/8" stuurpijp in wil brazen/lassen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

zoek gewoon een ander frame, via marktplaats of zo.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

zonoskar schreef: vr 17 januari 2020, 16:15 Wat TSTM zegt. Kan helaas niet. Je zou Suravida of HdB kunnen vragen of hij er een 1 1/8" stuurpijp in wil brazen/lassen.
Indien je voor die optie kiest zou ik er een balhoofdbuis op laten zetten die geschikt is voor een vork met tapered stuurbuis.
Daarmee wordt de zoektocht naar een leuke vork een stuk makkelijker.
Oudere vorken met een 1 1/8 stuurbuis zijn ook steeds moeilijker te vinden (of ze zijn compleet versleten en niet meer de moeite waard om te servicen)

Overigens, met HdB wordt Herman de Biker bedoeld. :wink:
Hij en Suravida zijn twee forumleden die zelf frames bouwen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
bartstuff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 12:46
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra
Contacteer:

Duidelijk. Een andere buis vind ik een beetje teveel van het goede. Ik had gehoopt op een tip voor een adaptersetje o.i.d. Ik zet de vaste vork wel weer terug. Dank voor het meedenken.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als je een beetje had verdiept in de " maten " had je al kunnen zien dat het niet gaat passen , 1 inch tov 11/8 inch , je wil dus iets met een groter diameter in iets met een kleiner diameter monteren ,
2,54 cm tov 3,5 cm
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar in dat opzicht was een 44 mm balhoofdbuis ook nooit bedoeld voor tapered, maar door een externe cup te monteren past het wel! Dus de gedachtegang van TS was zo gek nog niet :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Lars TB schreef: za 18 januari 2020, 12:26 Maar in dat opzicht was een 44 mm balhoofdbuis ook nooit bedoeld voor tapered, maar door een externe cup te monteren past het wel! Dus de gedachtegang van TS was zo gek nog niet :-q
Ja Lars je hebt gelijk :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
bartstuff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 12:46
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: za 18 januari 2020, 09:19 Als je een beetje had verdiept in de " maten " had je al kunnen zien dat het niet gaat passen , 1 inch tov 11/8 inch , je wil dus iets met een groter diameter in iets met een kleiner diameter monteren ,
2,54 cm tov 3,5 cm
De balhoofdbuis zelf is niet 1 inch, maar bedoeld voor 1 inch. Een vork met een diameter van 1 1/8 past er wel in, dat heb ik geprobeerd. Alleen is er weinig ruimte voor lagercups. Ik las ergens iets over het gebruiken van kleinere losse kogeltjes ipv lagers, maar hoe en welke maat stond er niet duidelijk bij. Maar er bestaan externe cups?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bartstuff schreef: za 18 januari 2020, 13:35
Snelle Buffer schreef: za 18 januari 2020, 09:19 Als je een beetje had verdiept in de " maten " had je al kunnen zien dat het niet gaat passen , 1 inch tov 11/8 inch , je wil dus iets met een groter diameter in iets met een kleiner diameter monteren ,
2,54 cm tov 3,5 cm
De balhoofdbuis zelf is niet 1 inch, maar bedoeld voor 1 inch. Een vork met een diameter van 1 1/8 past er wel in, dat heb ik geprobeerd. Alleen is er weinig ruimte voor lagercups. Ik las ergens iets over het gebruiken van kleinere losse kogeltjes ipv lagers, maar hoe en welke maat stond er niet duidelijk bij. Maar er bestaan externe cups?
1" werkt standaard met externe cups. Het probleem is dat je daardoor dus de binnenkant van de balhoofdbuis in diameter verkleint en je daardoor er geen 1-1/8" vorkbuis meer doorheen krijgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat en als je een cup maakt voor een 1" balhoofdsbuis waar een 1 1/8" vork in moet passen vrees (of frees :winkie: )ik dat je onvoldoende materiaal hebt om het stevig genoeg te maken. Een dergelijk item is dan ook niet op de markt.

Daarnaast is het frame waarschijnlijk qua geometrie nooit bedoeld voor lange(re) verende vorken. 63mm veerweg was een veel voorkomende maat voor 1" vorken, hooguit 80mm. Het kan ook heel goed zijn dat de geometrie van de fiets überhaupt niet is aangepast voor vering. De lengte van de (originele?) starre vork kan daar uitsluitsel over geven.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

1" buitenbalhoofdbuis van je frame is Ø30 inwendig. De 1 1/8" binnenbalhoofdbuis van je vork is Ø28.6 uitwendig. Je hebt dus rondom 0.7mm speling. Daar past geen cup meer tussen.

Hier heb je nog wat keus. Uit goedkope meuk. De Marzocchi Bomber voorvorken kon je vroeger ook kopen met een wisselbare binnenbalhoofdbuis. Misschien dat je die vork nog ergens kan vinden op Ebay

Kost een paar centen : https://www.ebay.com/itm/Marzocchi-MX-C ... 2518527205
bartstuff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 17 januari 2020, 12:46
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra
Contacteer:

Nogmaals dank allemaal. Ik ga 'm lekker retro houden met starre voorvork.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Ben vandaag achter hetzelfde probleem gekomen. Oude alan cyclocrosser waarnaast ik een surly vork heb liggen met 1 1/8” stuurbuis. Waar vind ik nog een goede stevige vork voor 38mm bandjes, 28” met rechte 1” stuurbuis van 28cm?
Plaats reactie