Custom Wheel set topic #98452157

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Wordt hier ook bevestigd , de E versie zal een paar grammen meer of minder zijn maar is gewoon een goede wielset
Ook t.o.v. duurdere sets

https://www.bikeradar.com/reviews/compo ... et-review/
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dennisvdb schreef: za 18 januari 2020, 16:21
paulus1981 schreef: za 18 januari 2020, 10:53 Wat bedoel je met te stijf voor downhill?
Zo kneiterstijf dat de vullingen uit je tanden rammelen. Alu vervormt meer, dus meer demping. 28 spaaks carbon is al iets slapper, maar ik heb 32. Wel bombproof.

Verder is alles aan de fiets carbon (frame, cockpit etc), dus ja, een fiets kan dan te stijf zijn voor sommige doeleinden.
Helder, dank.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Grootste voordeel is dat je straks een tweede wielset hebt zodat je qua banden wat kunt wisselen, in NL lichtere banden en in de bergen wat zwaarders, of juist een droog / nat weer voorband, maar dat is ook vooral omdat het leuk is. Daarnaast is het wel handig een reserve set te hebben tijdens een vakantie in de bergen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Klopt, maar dan blijf je toch je cassette wisselen normaal gesproken. Bandenwissel is sneller gedaan en praktischer qua ruimte.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bandenwissel is praktischer en je kan meteen de latex controleren / verversen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dennisvdb schreef: za 18 januari 2020, 16:21

Zo kneiterstijf dat de vullingen uit je tanden rammelen. Alu vervormt meer, dus meer demping. 28 spaaks carbon is al iets slapper, maar ik heb 32. Wel bombproof.

Verder is alles aan de fiets carbon (frame, cockpit etc), dus ja, een fiets kan dan te stijf zijn voor sommige doeleinden.
Dat is toch wel een beetje heel erg overdreven. Het extra comfort wat je alleen uit een alu velg haalt in verwaarloosbaar. Het wordt hooguit slapper bij sturen wat het idee van meer comfort kan geven.

0.1 bar bandenspanning doet meer.

Dat alu meer vervormt is ook maar hoe je het interpreteert...… en kan je nooit zo zeggen. Over het algemeen voelt alu harder aan. Carbon is heel makkelijker te maken hoe je het wilt. Kijk naar een comfortabele zadelpen, dat kan je heel goed met carbon maken en niet met alu.

Een carbon frame filter over het algemeen heel goed kleine oneffenheden weg. Zeker de nieuwere. Veel beter dan alu.
Natuurlijk is het een combinatie, maar als je het over demping hebt (buiten de dempers en banden) doen stuur en zadelpen het meeste. Je wiel wil je echt zo stijf mogelijk hebben voor controle zeker bij downhill. Daar rijd je met dusdanige dempers en banden dat die mm in je alu velg echt vrijwel niets gaat opleveren.

(Niks mis met alu hoor daar niet van!)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: ma 20 januari 2020, 14:19 Een carbon frame filter over het algemeen heel goed kleine oneffenheden weg. Zeker de nieuwere. Veel beter dan alu.
Hoogwaardige carbon frames kunnen vibraties inderdaad beter verwerken. Maar het gros van wat er nu rond rijdt (ouder en/of goedkoper) filtert die vibraties zeker niet beter weg dan een hoogwaardig aluminium frame.
Cube-Elite schreef: ma 20 januari 2020, 14:19 Natuurlijk is het een combinatie, maar als je het over demping hebt (buiten de dempers en banden) doen stuur en zadelpen het meeste. Je wiel wil je echt zo stijf mogelijk hebben voor controle zeker bij downhill. Daar rijd je met dusdanige dempers en banden dat die mm in je alu velg echt vrijwel niets gaat opleveren.
Je moet een wiel zien als een geheel. Spaken en velgen en de opbouw daarvan bepalen hoe zo een wiel aanvoelt. Het is inderdaad niet zo dat je meteen van je fiets stuitert als je een stijve velg monteert. Maar je merkt wel dat een wiel met zo een stijve velg en verder een gelijke opbouw als een wiel met 'slappe' aluminium velg heel anders aanvoelt. Wel een beetje hetzelfde effect als je hierboven noemde als bij de frames: je voelt inderdaad meer vibraties. Maar nog belangrijker is dat de carbon velg helemaal niet meer vervormt en de spaken nu anders belast worden. Het hangt er van af hoe het wiel gespaakt is, welke spaken gebruikt zijn, maar zo een wiel voelt zeker directer aan, maar reageert ook een tikje minder op zijdelingse klappen. Je gaat dat zeker merken op het gebied van grip. Je wil dus misschien niet per definitie een zo stijf mogelijke combinatie, sterker nog, dat wil je echt niet.

Banden, de vork, die hebben daar ook zeker invloed op, ook een grotere invloed, maar soms zijn het net de wielen die het verschil maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Comfort door verticale demping van de wielset is gewoon een broodje aap verhaal. Ik weet dat heel veel mensen dit 'voelen' maar dat wil niet zeggen dat het er effectief is. Tussen carbon en alu zit er zeker een verschil in stijfheid, maar dit is vooral laterale stijfheid. Hoeveel kan een wielset verticaal dempen? We spreken hier over 1-2 mm of minder. En dat zou je dan moeten voelen tegenover de demping van je band en je vering, die samen kunnen oplopen tot +10 cm?

Let op, de termen die Lars hierboven aanhaalt (grip, direct aansturen) e.d. zijn quasi volledig toe te schrijven aan laterale stijfheid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: ma 20 januari 2020, 14:50 Comfort door verticale demping van de wielset is gewoon een broodje aap verhaal. Ik weet dat heel veel mensen dit 'voelen' maar dat wil niet zeggen dat het er effectief is. Tussen carbon en alu zit er zeker een verschil in stijfheid, maar dit is vooral laterale stijfheid. Hoeveel kan een wielset verticaal dempen? We spreken hier over 1-2 mm of minder. En dat zou je dan moeten voelen tegenover de demping van je band en je vering, die samen kunnen oplopen tot +10 cm?

Let op, de termen die Lars hierboven aanhaalt (grip, direct aansturen) e.d. zijn quasi volledig toe te schrijven aan laterale stijfheid.
Je zou de verschillen eens moeten testen! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Haha, mooi man die experts hier. Weet je wel niet hoeveel carbon alsnog kan vervormen? En tuurlijk merk je verschil tussen alu en carbon, en zelfs tussen verschillende merken carbon. De nieuwe Zipp Moto is zo gelamineerd dat je veel meer demping krijgt tov een "normaal" carbon wiel/velg.

https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... views/3755

Klik ook maar eens op het 2de filmpje, wel met een ghetto testrig maar je ziet het verschil.

En nee, op je normale rondje hier in Nederland zul je inderdaad niet snel verschil merken, dan kun je gemak voor carbon kiezen.
Maar rauwe DH-tracks, wortels, brakebumps, dit alles op hoge snelheid? Zeker wel verschil.
Laatst gewijzigd door Dennisvdb op ma 20 januari 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: ma 20 januari 2020, 15:55 Haha, mooi man die experts hier. Weet je wel niet hoeveel carbon alsnog kan vervormen? En tuurlijk merk je verschil tussen alu en carbon, en zelfs tussen verschillende merken carbon. De nieuwe Zipp Moto is zo gelamineerd dat je veel meer demping krijgt tov een "normaal" carbon wiel/velg.
Dat is het mooie van carbon: je kunt het inbouwen. Zoals dat bij frames gebeurt en je het ook merkt bij velgen.

Ik wil dus ook niet zeggen dat alle carbon velgen te stijf zijn, maar vele waren dat wel.

Dennisvdb schreef: ma 20 januari 2020, 15:55 En nee, op je normale rondje hier in Nederland zul je inderdaad niet snel verschil merken, dan kun je gemak voor carbon kiezen.
Maar rauwe DH-tracks, wortels, brakebumps, dit alles op hoge snelheid? Zeker wel verschil.
Je gaat zeker ook in NL verschil merken, maar inderdaad niet op het vlak van comfort of zo.


Een mooi voorbeeld is toch weer het wielrennen: hoeveel rijders op hun bek gingen met die hoge, carbon velgen. Keihard, hyperstijf. En al bij het minste zijdelingse tikje klapte het wiel gewoon onderuit. Dit effect heb je in beperkte vorm ook bij te hoge zijdelingse stijfheid van ongeveer ieder onderdeel aan de fiets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 14:56
matthiav schreef: ma 20 januari 2020, 14:50 Comfort door verticale demping van de wielset is gewoon een broodje aap verhaal. Ik weet dat heel veel mensen dit 'voelen' maar dat wil niet zeggen dat het er effectief is. Tussen carbon en alu zit er zeker een verschil in stijfheid, maar dit is vooral laterale stijfheid. Hoeveel kan een wielset verticaal dempen? We spreken hier over 1-2 mm of minder. En dat zou je dan moeten voelen tegenover de demping van je band en je vering, die samen kunnen oplopen tot +10 cm?

Let op, de termen die Lars hierboven aanhaalt (grip, direct aansturen) e.d. zijn quasi volledig toe te schrijven aan laterale stijfheid.
Je zou de verschillen eens moeten testen! :wink:
Kan het ook te maken hebben met het verschil in gewicht, met behoud van stijfheid? De lagere massa van carbon, en dus minder massatraagheid van de wielen zorgt er voor dat de wielen makkelijker versnellen en dus beter de oneffenheden volgen. Precies wat je wil wat betreft contact met de bodem, maar wellicht daardoor ook meer feedback.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

@Lars TB: ik spreek je niet tegen hoor, ik had het meer tegen de andere 2 personen die reageerden. :-q
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik zal ongetwijfeld maar uit mijn nek kletsen.. maar wat ik zeg is gebaseerd op o.a. het boek van Musson, toch ook niet de eerste de beste.
Lees bv ook eens het stukje 'vertical compliance' van op de website van Nox Composites: https://www.noxcomposites.com/wheel_building
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennisvdb schreef: ma 20 januari 2020, 16:46 @Lars TB: ik spreek je niet tegen hoor, ik had het meer tegen de andere 2 personen die reageerden. :-q
Ik spreek jou ook niet tegen, vulde jouw aanvulling even verder aan :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie