Custom Wheel set topic #98452157

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 21:45
Dat staat dus te gebeuren als je de lichte Newmen ook gaat gebruiken voor het zwaardere werk... .

Nu je het 5x herhaald hebt ben ik overtuigd.. newman is veel te licht en breekt als je ze echt gebruikt .. ik zal wel geluk hebben met een maandagochtend newman velgje waarbij ze net wat meer alu hebben gegoten zodat ik met mij 90 kg toch heelhuids zwarte trails beneden kom 💪😅
Nee, alles naar zijn inzetbereik. In de praktijk blijft een hele hoop spul gewoon heel. En wat ik al schreef, die Newmen's zijn goed ontworpen.

Maar het is net als een xc-hardtail aanraden als iemand roept dat 'ie in Frankrijk enduro wil gaan rijden. Ja, dat kan. Maar het is niet juist. Als TS aangeeft wat hij wil hebben, dan pak je daar een product in de juiste categorie bij. Niet een minder geschikt product omdat het toevallig heel blijft.


Dan moet iemand schrijven dat bij hem de Newmen velgen best goed heel blijven. En dan weet ik nog wel een heleboel mensen die datzelfde met een oude, 21 mm Crest doen en daar gaat de velg ook niet kapot. En als we zo doorgaan dan rijdt TS straks met een 8,5 kg hardtail de jumps af met zijn 95 kg.


De Newmen's zijn niet de eerste keuze. Dat bepaal ik niet, zo zet Newmen die velgen in de markt. Klaar. Dus stuur een boze mail naar Newmen in plaats van mij woorden in de mond te leggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Ok na 6 x herhalen is het kleine beetje twijfel ook echt weg .. ik stuur ze direct terug naar newman . rotzooi is het en koop een set good old double tracks
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 22:12 Ok na 6 x herhalen is het kleine beetje twijfel ook echt weg .. ik stuur ze direct terug naar newman . rotzooi is het en koop een set good old double tracks
Je denkt weer aardig bijdehand te doen, je mist alleen het hele punt. Je moet mij niet proberen belachelijk te maken, je moet lekker gaan klagen bij Newmen, want volgens jou begrijpen zij er niets van.


Maar weet je wat, als je 80 kg bent en niet al te extreem doet, dan zijn het best aardige velgen. Nu nog iets leuks voor TS uitzoeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 22:12 Ok na 6 x herhalen is het kleine beetje twijfel ook echt weg .. ik stuur ze direct terug naar newman . rotzooi is het en koop een set good old double tracks
Laat ik het anders zeggen: jij garandeert TS dat deze velgen bij zijn gewicht en gebruik niet kapot gaan? Neemt de eventuele gevolgen op je?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 22:12 Ok na 6 x herhalen is het kleine beetje twijfel ook echt weg .. ik stuur ze direct terug naar newman . rotzooi is het en koop een set good old double tracks
Laat ik het nog anders zeggen: als ik zo een velg zou produceren, dan zou mijn antwoord zijn dat dit niet de eerste keuze is voor TS.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Volgens mij moet je een pizza bestellen want je lijkt nog honger te hebben .. neem mij vooral niet zo serieus en wellicht goed om jezelf af en toe ook wat minder serieus te nemen en iets meer ruimte te geven aan andere inzichten of ervaringen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 22:40 Volgens mij moet je een pizza bestellen want je lijkt nog honger te hebben .. neem mij vooral niet zo serieus en wellicht goed om jezelf af en toe ook wat minder serieus te nemen en iets meer ruimte te geven aan andere inzichten of ervaringen
Nee, je zou iets kunnen leren als je op let.



Maar blijkbaar weet je het beter dan fabrikanten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laat ik het nog eens uitleggen... .

Fabrikanten ontwikkelen fietsen en onderdelen voor een specifiek publiek.

XC-fietsen voor wedstrijdrijders, Dikke casing voor downhillers, stevige zadelpennen voor zware jongens en standaard spul voor de massa.

Dat advies geven ze er ook bij. Waarbij je als consument (of reporter) wel even scherp moet blijven, want ze melden de beperkingen vaak niet expliciet.

Maar duik in het geval van velgen even de DT-Swiss website op. Heel mooi ingedeeld in categorieën. Duidelijk wat je moet kopen als je weet wat voor soort rijder je bent. Nee, de gewichten van de rijders staan er niet meer bij, daar bouwt DT-Swiss een marge in. Maar aan de hand van het inzetbereik kun je daar dan wel een bepaald gewicht aan hangen.


Ik probeer hier op het forum een onafhankelijk standpunt in te nemen en een duidelijk advies te geven wat het meest geschikte product is voor een rijder. Dat baseer ik grotendeels op wat de fabrikant meldt, gecombineerd met mijn eigen ervaring en inschatting. Maar ik ga dus geen 100 mm dubbelgeveerde xc-fiets aanraden aan een 90 kg rijder die daarmee af en toe naar de ruigere paden in het buitenland wil, maar vooral in NL er mee gaat rijden, maar dan geen haast heeft. De fabrikanten melden namelijk dat ze voor toerders de trailbike categorie hebben. En mijn ervaring onderschrijft die mening van de fabrikant.

Als een fabrikant dan met een lichtgewicht product komt, dan betekent dat meestal dat het voor lichtere rijders en minder extreem gebruik is. Dat zo een product een marge heeft is logisch, want een fabrikant weet ook dat kopers het niet altijd even nauw nemen. Die willen ook een 13,5 kg downhillbike omdat de professionals dat ook hebben. En dus blijft dat lichte spul best lang heel. Maar gaat gewoon eerder kapot. Daarom maken de fabrikanten een stevigere versie, die gewoon op zeker heel lang heel blijft.

Dat is ook min of meer algemene kennis, maar toch zoekt iedereen de randjes weer op. Ook weer in dit topic. Het juiste antwoord is dus iets van "koop een DT-Swiss velg uit de FR serie, dan weet je zeker dat die heel blijft" (want daar vraagt TS om). Je kunt ook zeggen: "je kunt een lichtgewicht product nemen, daar heb ik goede ervaring mee". Maar dan kom je dus op het vlak van 'het zit op het randje'. En dat laatste wil ik duidelijk maken, dat de fabrikanten zeggen dat het op het randje zit. Dan moet je niet als leek gaan zeggen dat het niet zo is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Mooi uiteen gezet lars ( en dit keer meen ik het )

Echter kan ik in het geval van de newmen evolution a30 wielset die ik naarvoren bracht jouw punt niet plaatsen als de fabrikant ze zelf neerzet als ( quote)’ engineered for enduro and trail’ . Diverse ( niet zo onafhankelijke maar toch ) tests geven hetzelfde beeld dat ze flink wat kunnen hebben bij steviger gebruik en mijn eigen ervaring in gebruik sluit hier op aan ... ik vind dit dus niet in de categorie vallen die jij beschrijft waarin het randje opgezocht wordt. Maar dat geeft niet wellicht is mijn definitie van op het randje zitten een andere dan die jij hebt en dat moet kunnen..
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ja maar wat vind jij een zwarte trail? En met welke snelheid rij je die?
Vind je de Singletrack in Winterberg een zwarte trail? Dat is voor iedereen persoonlijk qua kunnen, maar dat is ook prima te rijden met een ZTR Arch of Crest.

Vind je de zwarte trails in Chatel, Morzine, Whistler beter gekwalificeerd? Dat weet ik wel zeker uit ervaring, en dan heb je ook echt ander materiaal nodig dan een Newmen. En vooral als het dan wat harder gaat dan de meesten kunnen. En ik wil niet als een totale lul overkomen, en jou te laag inschatten, maar als ik zie welke fietsen je hebt kan ik wel goed inschatten dat je zo'n setje Newmen velgen heel kunt houden.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Mijn engels is niet zo heel erg denderend maar als de persoon die de teksten op de website schrijft ook de velgen maakt dan ga ik toch twijfelen.

EVOLUTION SL A.30
Our mulitple test winner.

:-q :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yves schreef: do 23 januari 2020, 23:31 Echter kan ik in het geval van de newmen evolution a30 wielset die ik naarvoren bracht jouw punt niet plaatsen als de fabrikant ze zelf neerzet als ( quote)’ engineered for enduro and trail’ . Diverse ( niet zo onafhankelijke maar toch ) tests geven hetzelfde beeld dat ze flink wat kunnen hebben bij steviger gebruik en mijn eigen ervaring in gebruik sluit hier op aan ... ik vind dit dus niet in de categorie vallen die jij beschrijft waarin het randje opgezocht wordt.
Ze schrijven ook "als je lichtgewicht enduro velgen zoekt". En daarmee zijn ze lekker vaag, maar bedoelen gewoon dat een lichtgewicht rijder er misschien enduro mee kan rijden. Maar niet moet zeuren als het kapot gaat. Je moet hier toch echt tussen de regels door lezen.

Die Hunt wielen komen ook overal goed uit de test. Maar kijk eens wat Makkelijk voor elkaar krijgt.


Daarnaast kun je bijna 1 op 1 het gewicht van een aluminium velg omzetten in de sterkte. Dan zit de Newmen aan de lichtere kant van het segment.


Waar het mij om gaat is dat TS 95 kg is, een zwaargewicht volgens de industrie. En vraagt om een set velgen waarmee hij kan springen.

yves schreef: do 23 januari 2020, 23:31 Maar dat geeft niet wellicht is mijn definitie van op het randje zitten een andere dan die jij hebt en dat moet kunnen..
Gebaseerd op jouw ervaring mag je dat zeggen.


Mijn mening is op wat meer gebaseerd... .
Laatst gewijzigd door Lars TB op vr 24 januari 2020, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mike123 schreef: do 23 januari 2020, 23:52 ... maar als de persoon die de teksten ... schrijft ook de velgen maakt dan ga ik toch twijfelen.
Ik vis dit stukje er even uit :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Lars TB schreef: do 23 januari 2020, 23:59
yves schreef: do 23 januari 2020, 23:31 Echter kan ik in het geval van de newmen evolution a30 wielset die ik naarvoren bracht jouw punt niet plaatsen als de fabrikant ze zelf neerzet als ( quote)’ engineered for enduro and trail’ . Diverse ( niet zo onafhankelijke maar toch ) tests geven hetzelfde beeld dat ze flink wat kunnen hebben bij steviger gebruik en mijn eigen ervaring in gebruik sluit hier op aan ... ik vind dit dus niet in de categorie vallen die jij beschrijft waarin het randje opgezocht wordt.
Ze schrijven ook "als je lichtgewicht enduro velgen zoekt". En daarmee zijn ze lekker vaag, maar bedoelen gewoon dat een lichtgewicht rijder er misschien enduro mee kan rijden. Maar niet moet zeuren als het kapot gaat. Je moet hier toch echt tussen de regels door lezen.

Die Hunt wielen komen ook overal goed uit de test. Maar kijk eens wat Makkelijk voor elkaar krijgt.


Daarnaast kun je bijna 1 op 1 het gewicht van een aluminium velg omzetten in de sterkte. Dan zit de Newmen aan de lichtere kant van het segment.


Waar het mij om gaat is dat TS 95 kg is, een zwaargewicht volgens de industrie. En vraagt om een set velgen waarmee hij kan springen.

yves schreef: do 23 januari 2020, 23:31 Maar dat geeft niet wellicht is mijn definitie van op het randje zitten een andere dan die jij hebt en dat moet kunnen..
Gebaseerd op jouw ervaring mag je dat zeggen.


Mijn mening is op wat meer gebaseerd... .
Ach gelukkig vind ik amerongen al een zwarte trail , kan ik uberhaupt niet fietsen en heb ik blijkbaar ook de verkeerde fiets al zou ik het wel kunnen dus ik hoef mij geen zorgen te maken.. wat een geruststelling .. nu maar hopen dat de topicstarter in zijn hardtail wel dikke wielen stopt zodat hij in whistler eens los kan gaan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: di 21 januari 2020, 23:00 Oké, nu weet ik nog niets :lol:
Maar ik ga voorlopig gewoon lekker verder raggen met de M1900's. :bier:
Terwijl jullie elkaar de tent uit vechten rijdt onze TS voorlopig gewoon verder op zn oude wielen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie