Ik zou er altijd een verende vork naast houden. Zelfde vorkconus (crown race, baseplate) erop monteren zodat je makkelijk kunt wisselen. Als je met een grotere schijf dan 160mm rijdt zou ik er zelfs een passende adapter voor de remklauw op schroeven.
Op die manier is wisselen van de vorken een klein klusje. Dat zou ik niet elke week doen, maar wellicht voor en na "het winterseizoen" en/of voor vakanties in het buitenland.
Ben zelf nogal fan van vering (liefst ook achter ) maar toen ik een jaar of twee geleden een tijdje star gereden heb op de lokale rondjes had ik haast meer last van het ontbreken van achtervering dan van een verende voorvork
Dat was op een stalen 29er, ik denk net als George dat grote wielen een pré zijn als je star gaat.
Vaste carbon vork - XC rondjes NL
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Ik heb een Thor vork in mijn hardtail. Wij zitten redelijk aan hetzelfde gewicht. Niks mis met die Thor vork.bregth schreef: ↑do 23 januari 2020, 10:04 Mijn vork heeft zeker een lockout, maar zoals al opgemerkt is dit toch niet echt the real deal. Hij veert dan bij flinke klappen alsnog een beetje in.
De vorken van Thor heb ik gezien op marktplaats. Maar ik ben met 2 meter en 100 kg schoon aan de haak geen klein mannetje. Dan ben ik altijd een beetje huiverig met carbon van de wat minder gangbare merken. Of dit terecht is, geen idee, maar dat gevoel heb ik.
Ik ga eens rondkijken of ik wat geschikts kan vinden. Zonder rijdersgewicht limiet dus... Ben erg benieuwd hoe het fietst.
Nieuwe verende vork is ook nog een optie natuurlijk.
Jarenlang met een Sensa met vaste vork gereden. Voordeel inderdaad een stuk lichter. Toch overgegaan naar een verende vork (en daar maar direct een andere fiets omheen gekocht )
Met de verende vork (canyon Exceed met RS1 vork) ben ik sneller. Grote voordeel is dan je minder snel moe wordt en daardoor ben je dus sneller. Op vlakke rondjes is star prima. Op rondjes zoals Hellendoorn denk ik dat met vering sneller is. Zeker als je meer dan 1 rondje gaat fietsen. Testen in o.a. de Fiets geven ook aan dat de huidige fully's ook weer sneller zijn. Puur door het comfort wordt je minder snel moe en kun je dus langer tempo blijven rijden.
Met de verende vork (canyon Exceed met RS1 vork) ben ik sneller. Grote voordeel is dan je minder snel moe wordt en daardoor ben je dus sneller. Op vlakke rondjes is star prima. Op rondjes zoals Hellendoorn denk ik dat met vering sneller is. Zeker als je meer dan 1 rondje gaat fietsen. Testen in o.a. de Fiets geven ook aan dat de huidige fully's ook weer sneller zijn. Puur door het comfort wordt je minder snel moe en kun je dus langer tempo blijven rijden.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Oke, nog nooit ervaren met de lockout.bregth schreef: ↑do 23 januari 2020, 10:04 Mijn vork heeft zeker een lockout, maar zoals al opgemerkt is dit toch niet echt the real deal. Hij veert dan bij flinke klappen alsnog een beetje in.
De vorken van Thor heb ik gezien op marktplaats. Maar ik ben met 2 meter en 100 kg schoon aan de haak geen klein mannetje. Dan ben ik altijd een beetje huiverig met carbon van de wat minder gangbare merken. Of dit terecht is, geen idee, maar dat gevoel heb ik.
Ik ga eens rondkijken of ik wat geschikts kan vinden. Zonder rijdersgewicht limiet dus... Ben erg benieuwd hoe het fietst.
Nieuwe verende vork is ook nog een optie natuurlijk.
Maar grote klappen vang ik met de armen op.
Meegenomen van de racefiets misschien.
Maar de ervaring van met lockout aan rijden was voor mij al voldoende om niet naar star over te gaan.
Maar is natuurlijk persoonlijk wat je kan/wil tolereren aan minder comfort.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met een verende vork op de lockout mis je ook het directe gevoel van een vaste vork.
Een verende vork heeft altijd wat flex (torsie).
Een verende vork heeft altijd wat flex (torsie).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Een vast vork flext ook. Star bestaat niet.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 23 januari 2020, 14:07 Met een verende vork op de lockout mis je ook het directe gevoel van een vaste vork.
Een verende vork heeft altijd wat flex (torsie).
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Op een E-bike wordt je nog minder moe las ik laatst in een test ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- All rounder
- Berichten: 87
- Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.yo-eddy schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Gewoon boost conversie setje.bregth schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:30Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.yo-eddy schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Grotere diameter vorkpoten idd, 120mm gaat echt geen probleem geven in je frame. Er is op dit forum vast wel iemand die zoiets over heeft voor een nette prijs ....bregth schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:30Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.yo-eddy schreef: ↑do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Nee. Dat kan wel en is wellicht fraaier, maar de gebruikelijke boost setjes gebruiken symmetrische 5mm ringen links en rechts en tevens een 5mm spacer om de remschijf naar buiten te brengen. Als je een 6 gaats remschijf hebt is dat makkelijk, maar als je een centerlock schijf hebt moet je ook een centerlock naar 6 gaats adapter hebben en een 6 gaats schijf.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-