Vaste carbon vork - XC rondjes NL

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou er altijd een verende vork naast houden. Zelfde vorkconus (crown race, baseplate) erop monteren zodat je makkelijk kunt wisselen. Als je met een grotere schijf dan 160mm rijdt zou ik er zelfs een passende adapter voor de remklauw op schroeven.
Op die manier is wisselen van de vorken een klein klusje. Dat zou ik niet elke week doen, maar wellicht voor en na "het winterseizoen" en/of voor vakanties in het buitenland.

Ben zelf nogal fan van vering (liefst ook achter ;-)) maar toen ik een jaar of twee geleden een tijdje star gereden heb op de lokale rondjes had ik haast meer last van het ontbreken van achtervering dan van een verende voorvork :~
Dat was op een stalen 29er, ik denk net als George dat grote wielen een pré zijn als je star gaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1377
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

bregth schreef: do 23 januari 2020, 10:04 Mijn vork heeft zeker een lockout, maar zoals al opgemerkt is dit toch niet echt the real deal. Hij veert dan bij flinke klappen alsnog een beetje in.

De vorken van Thor heb ik gezien op marktplaats. Maar ik ben met 2 meter en 100 kg schoon aan de haak geen klein mannetje. Dan ben ik altijd een beetje huiverig met carbon van de wat minder gangbare merken. Of dit terecht is, geen idee, maar dat gevoel heb ik.

Ik ga eens rondkijken of ik wat geschikts kan vinden. Zonder rijdersgewicht limiet dus... Ben erg benieuwd hoe het fietst.
Nieuwe verende vork is ook nog een optie natuurlijk.
Ik heb een Thor vork in mijn hardtail. Wij zitten redelijk aan hetzelfde gewicht. Niks mis met die Thor vork.
alfa159
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 19 maart 2009, 16:42

Jarenlang met een Sensa met vaste vork gereden. Voordeel inderdaad een stuk lichter. Toch overgegaan naar een verende vork (en daar maar direct een andere fiets omheen gekocht :D )
Met de verende vork (canyon Exceed met RS1 vork) ben ik sneller. Grote voordeel is dan je minder snel moe wordt en daardoor ben je dus sneller. Op vlakke rondjes is star prima. Op rondjes zoals Hellendoorn denk ik dat met vering sneller is. Zeker als je meer dan 1 rondje gaat fietsen. Testen in o.a. de Fiets geven ook aan dat de huidige fully's ook weer sneller zijn. Puur door het comfort wordt je minder snel moe en kun je dus langer tempo blijven rijden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bregth schreef: do 23 januari 2020, 10:04 Mijn vork heeft zeker een lockout, maar zoals al opgemerkt is dit toch niet echt the real deal. Hij veert dan bij flinke klappen alsnog een beetje in.

De vorken van Thor heb ik gezien op marktplaats. Maar ik ben met 2 meter en 100 kg schoon aan de haak geen klein mannetje. Dan ben ik altijd een beetje huiverig met carbon van de wat minder gangbare merken. Of dit terecht is, geen idee, maar dat gevoel heb ik.

Ik ga eens rondkijken of ik wat geschikts kan vinden. Zonder rijdersgewicht limiet dus... Ben erg benieuwd hoe het fietst.
Nieuwe verende vork is ook nog een optie natuurlijk.
Oke, nog nooit ervaren met de lockout.
Maar grote klappen vang ik met de armen op.
Meegenomen van de racefiets misschien.
Maar de ervaring van met lockout aan rijden was voor mij al voldoende om niet naar star over te gaan.
Maar is natuurlijk persoonlijk wat je kan/wil tolereren aan minder comfort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met een verende vork op de lockout mis je ook het directe gevoel van een vaste vork.
Een verende vork heeft altijd wat flex (torsie).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 23 januari 2020, 14:07 Met een verende vork op de lockout mis je ook het directe gevoel van een vaste vork.
Een verende vork heeft altijd wat flex (torsie).
Een vast vork flext ook. Star bestaat niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

bregth schreef: wo 22 januari 2020, 22:55 Twijfel alleen of ik er in moet investeren.... beetje carbon vork ben je zo 300-400 EUR verder. Best prijzig voor een experiment haha.
Voor dat geld heb je ook een leuke 2e hands starre stalen singlespeed in huis :bier:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

alfa159 schreef: do 23 januari 2020, 13:12
Testen in o.a. de Fiets geven ook aan dat de huidige fully's ook weer sneller zijn. Puur door het comfort wordt je minder snel moe en kun je dus langer tempo blijven rijden.
Exact. Die ervaring deel ik ook. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail :wink:
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Giant-E schreef: do 23 januari 2020, 17:04
alfa159 schreef: do 23 januari 2020, 13:12
Testen in o.a. de Fiets geven ook aan dat de huidige fully's ook weer sneller zijn. Puur door het comfort wordt je minder snel moe en kun je dus langer tempo blijven rijden.
Exact. Die ervaring deel ik ook. :-q
Op een E-bike wordt je nog minder moe las ik laatst in een test ...... :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

yo-eddy schreef: do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail :wink:
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bregth schreef: do 23 januari 2020, 18:30
yo-eddy schreef: do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail :wink:
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
Gewoon boost conversie setje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Dan moet je alsnog je wiel opnieuw centreren toch?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bregth schreef: do 23 januari 2020, 18:30
yo-eddy schreef: do 23 januari 2020, 18:25 Even een noot van een andere grote zware rijder, ik heb bijna 25 jaar star gereden en zeker niet alleen in NL. Voor mij de grootste reden om toch te zwichten voor een geveerde vork is dat ik heel veel frames en vorken kapot reed, een geveerde vork vangt niet alleen de klappen voor jou op maar ook voor je frame ....... inmiddels ben ik redelijk "om" met >140mm in mijn Hardtail :wink:
Voor de genoemde 3 a 400 euronen koop je ook een prima 2e hands geveerde vork die beter bij jouw postuur past dan een Reba.
Hmmm ja daar was ik ook al bang voor. Heb al eens een garantieframe moeten claimen bij Trek. Ik zit in dit frame wel vast aan 100 mm of vast.
Wat bedoel je met een beter bij mijn postuur passende vork? Je bedoelt grotere diameter vorkpoten? Ik zit alleen “vast” aan non-boost vorken. Anders ook problemen met wiel...
Grotere diameter vorkpoten idd, 120mm gaat echt geen probleem geven in je frame. Er is op dit forum vast wel iemand die zoiets over heeft voor een nette prijs ....
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bregth schreef: do 23 januari 2020, 18:45 Dan moet je alsnog je wiel opnieuw centreren toch?
Nee. Dat kan wel en is wellicht fraaier, maar de gebruikelijke boost setjes gebruiken symmetrische 5mm ringen links en rechts en tevens een 5mm spacer om de remschijf naar buiten te brengen. Als je een 6 gaats remschijf hebt is dat makkelijk, maar als je een centerlock schijf hebt moet je ook een centerlock naar 6 gaats adapter hebben en een 6 gaats schijf.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie