Vaste carbon vork - XC rondjes NL

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 januari 2020, 20:17 Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Maar dan is star toch alleen nog maar onprettiger dan een zwabbervork met lockout ?
Als de lockout zwabber vork dan al te oncomfortabel is is een echt starre vork toch helemaal niets ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RobBoZ schreef: vr 24 januari 2020, 21:07
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 januari 2020, 20:17 Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Maar dan is star toch alleen nog maar onprettiger dan een zwabbervork met lockout ?
Als de lockout zwabber vork dan al te oncomfortabel is is een echt starre vork toch helemaal niets ?
Het gaat ook niet om comfort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 januari 2020, 21:11 Het gaat ook niet om comfort.
Dat komt in de openings post ook ter spraken.
Voor mij was gebrek aan comfort de afknapper.
(Openings post) schreef: Wel of niet doen? Comfort? Verlies controle of valt het mee? Etc.

Reden om over te stappen is dat ik recent best vaak problemen met m'n Reba heb (speling en andere ellende). Ook na onderhoudsbeurtjes... (en nee het is niet m'n balhoofd...). In het kader van: minder bewegende onderdelen = minder onderhoud, leek me dit wel een logische stap. Ik heb 0 ervaring met vaste voorvorken in MTB's dus vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RobBoZ schreef: vr 24 januari 2020, 21:17
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 januari 2020, 21:11 Het gaat ook niet om comfort.
Dat komt in de openings post ook ter spraken.
Voor mij was gebrek aan comfort de afknapper.
(Openings post) schreef: Wel of niet doen? Comfort? Verlies controle of valt het mee? Etc.

Reden om over te stappen is dat ik recent best vaak problemen met m'n Reba heb (speling en andere ellende). Ook na onderhoudsbeurtjes... (en nee het is niet m'n balhoofd...). In het kader van: minder bewegende onderdelen = minder onderhoud, leek me dit wel een logische stap. Ik heb 0 ervaring met vaste voorvorken in MTB's dus vandaar de vraag.
Ik bedoelde:
Een vaste vork kies je niet vanwege het comfort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

bregth schreef: vr 24 januari 2020, 11:28
Lars TB schreef: do 23 januari 2020, 21:37

Een kwaliteitsvork als een DVO bijvoorbeeld.


Maar binnen het Rockshox programma is een Pike/Yari ook een aanrader. Inderdaad met 120 mm.
Gaat 120 mm de geometrie niet behoorlijk veranderen? Ik heb nu zo’n G2 vork erin zitten. Offset moet ik ook mee oppassen dus.
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben er nog niet over uit.

Vaste vork: meer stijfheid, controle, levendigheid, minder comfort, meer vermoeidheid.

Iemand nog tips voor de verende vork? Ik las 120 mm. Maar dan heb ik dus 2 cm meer veerweg. Problemen voor geometrie of niet?
Zit er toch over te denken om voor een wat stevigere verende vork te gaan als ik de reacties zo lees....
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Een Yari met 150 mm is weer echt de grenzen opzoeken van dit frame of niet.... mooie aanbieding op MP.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 januari 2020, 20:17
RobBoZ schreef: vr 24 januari 2020, 19:30

In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.

En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Dat dus :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bregth schreef: vr 24 januari 2020, 22:39 Een Yari met 150 mm is weer echt de grenzen opzoeken van dit frame of niet.... mooie aanbieding op MP.
Dat is idd wel het andere uiteinde van het spectrum :lol:
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

TenZNL schreef: vr 24 januari 2020, 22:48
bregth schreef: vr 24 januari 2020, 22:39 Een Yari met 150 mm is weer echt de grenzen opzoeken van dit frame of niet.... mooie aanbieding op MP.
Dat is idd wel het andere uiteinde van het spectrum :lol:
Haha ja dat dacht ik al....
Lastige keuze hoor! De Reba gaat er wel uit, zover ben ik al wel. Maar vast of nieuwe verende is minder makkelijke keuze.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kan je geen fiets met een fox34/revaltion/pike lenen of huren om te voelen of dat iets is?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bij een 120mm vork rij je ook meer sag als het goed is. Dus effectief blijft er misschien 14mm over. En veel vorken kun je korter laten maken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: vr 24 januari 2020, 19:30
Bonanza schreef: vr 24 januari 2020, 16:54 Is totaal niet te vergelijken, ik spreek uit ervaring
In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.

En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Het gevoel mag iets verschillen, het effect is gelijk: even oncomfortabel. Hooguit sleep je een kilogram meer mee. In directheid wat sturen betreft zit er tussen een Pike en een starre vork geen verschil. Alleen is die vaste vork korter, de balhoofdhoek dus kleiner en dat ga je ook voelen/verwarren met directheid. En in dat opzicht gaat het vergelijk inderdaad niet op.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bregth schreef: vr 24 januari 2020, 22:39 Een Yari met 150 mm is weer echt de grenzen opzoeken van dit frame of niet.... mooie aanbieding op MP.
Alles kan, maar het gaat vast niet brengen wat je zoekt. Een 120mm vork geeft echt geen problemen met geometrie en is voor zwaardere rijders juist een enorme verbetering t.o.v. 100mm omdat je wat meer ruimte hebt om af te stellen voordat je een "bottom out" hebt.
De DVO vorken zijn helemaal fijn met het OTT.

Verder is het rijden zonder gewoon lock-out even wennen, zit vooral tussen je orden dat star sneller is.

Je zet bij voordelen vaste vork "meer controle" ..... dat is onjuist :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

yo-eddy schreef: za 25 januari 2020, 11:23 De DVO vorken zijn helemaal fijn met het OTT.
Mee eens, dat vind ik een briljant systeem. Bovendien is (zoals eerder gemeld) de veereweg van de 140mm Sapphire met spacers terug te brengen in stappen van 10mm tot 100mm.
yo-eddy schreef: za 25 januari 2020, 11:23 Je zet bij voordelen vaste vork "meer controle" ..... dat is onjuist :wink:
Precies, je houd minder contact met de ondergrond dan met een goed afgestelde geveerde vork. Daardoor ga je wel beter opletten en anticiperen (is mijn ervaring).

Qua vermoeidheid: ik heb jaren 24-uurs wedstrijden gedaan met een starre singlespeed. Je leert er mee omgaan.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jan the Man schreef: za 25 januari 2020, 12:50
Precies, je houd minder contact met de ondergrond dan met een goed afgestelde geveerde vork. Daardoor ga je wel beter opletten en anticiperen (is mijn ervaring).

Qua vermoeidheid: ik heb jaren 24-uurs wedstrijden gedaan met een starre singlespeed. Je leert er mee omgaan.

Ciao
Jan
Alles went, heb ook ruim 25 jaar star gereden, in 2005 nog een Grand Raid op een 26" starre Fat Chance met Toe clips en canti remmetjes ...... maar mijn huidige fiets rijdt toch echt een stuk prettiger ;)

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie