ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 24 januari 2020, 20:17
Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Maar dan is star toch alleen nog maar onprettiger dan een zwabbervork met lockout ?
Als de lockout zwabber vork dan al te oncomfortabel is is een echt starre vork toch helemaal niets ?
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 24 januari 2020, 20:17
Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Maar dan is star toch alleen nog maar onprettiger dan een zwabbervork met lockout ?
Als de lockout zwabber vork dan al te oncomfortabel is is een echt starre vork toch helemaal niets ?
Het gaat ook niet om comfort.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 24 januari 2020, 21:11
Het gaat ook niet om comfort.
Dat komt in de openings post ook ter spraken.
Voor mij was gebrek aan comfort de afknapper.
(Openings post) schreef:
Wel of niet doen? Comfort? Verlies controle of valt het mee? Etc.
Reden om over te stappen is dat ik recent best vaak problemen met m'n Reba heb (speling en andere ellende). Ook na onderhoudsbeurtjes... (en nee het is niet m'n balhoofd...). In het kader van: minder bewegende onderdelen = minder onderhoud, leek me dit wel een logische stap. Ik heb 0 ervaring met vaste voorvorken in MTB's dus vandaar de vraag.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 24 januari 2020, 21:11
Het gaat ook niet om comfort.
Dat komt in de openings post ook ter spraken.
Voor mij was gebrek aan comfort de afknapper.
(Openings post) schreef:
Wel of niet doen? Comfort? Verlies controle of valt het mee? Etc.
Reden om over te stappen is dat ik recent best vaak problemen met m'n Reba heb (speling en andere ellende). Ook na onderhoudsbeurtjes... (en nee het is niet m'n balhoofd...). In het kader van: minder bewegende onderdelen = minder onderhoud, leek me dit wel een logische stap. Ik heb 0 ervaring met vaste voorvorken in MTB's dus vandaar de vraag.
Ik bedoelde:
Een vaste vork kies je niet vanwege het comfort.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maar binnen het Rockshox programma is een Pike/Yari ook een aanrader. Inderdaad met 120 mm.
Gaat 120 mm de geometrie niet behoorlijk veranderen? Ik heb nu zo’n G2 vork erin zitten. Offset moet ik ook mee oppassen dus.
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben er nog niet over uit.
Vaste vork: meer stijfheid, controle, levendigheid, minder comfort, meer vermoeidheid.
Iemand nog tips voor de verende vork? Ik las 120 mm. Maar dan heb ik dus 2 cm meer veerweg. Problemen voor geometrie of niet?
Zit er toch over te denken om voor een wat stevigere verende vork te gaan als ik de reacties zo lees....
In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.
En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Torsiestijfheid, flex en geen speling op de bushimgs.
Een beetje starre vork scoort op die punten veel hoger dan een vork met 35mm vorkpoten.
(Een 32 is een zwabber)
Bonanza schreef: ↑vr 24 januari 2020, 16:54
Is totaal niet te vergelijken, ik spreek uit ervaring
In welk opzicht is het dan niet te vergelijken ?
Mijn vork (Fox 32F100 RL) is echt star met de lockout aan, en doorslaan heb ik nog nooit gemerkt.
En op de weg voelt de starheid gelijk met mijn racer.
Het gevoel mag iets verschillen, het effect is gelijk: even oncomfortabel. Hooguit sleep je een kilogram meer mee. In directheid wat sturen betreft zit er tussen een Pike en een starre vork geen verschil. Alleen is die vaste vork korter, de balhoofdhoek dus kleiner en dat ga je ook voelen/verwarren met directheid. En in dat opzicht gaat het vergelijk inderdaad niet op.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bregth schreef: ↑vr 24 januari 2020, 22:39
Een Yari met 150 mm is weer echt de grenzen opzoeken van dit frame of niet.... mooie aanbieding op MP.
Alles kan, maar het gaat vast niet brengen wat je zoekt. Een 120mm vork geeft echt geen problemen met geometrie en is voor zwaardere rijders juist een enorme verbetering t.o.v. 100mm omdat je wat meer ruimte hebt om af te stellen voordat je een "bottom out" hebt.
De DVO vorken zijn helemaal fijn met het OTT.
Verder is het rijden zonder gewoon lock-out even wennen, zit vooral tussen je orden dat star sneller is.
Je zet bij voordelen vaste vork "meer controle" ..... dat is onjuist
yo-eddy schreef: ↑za 25 januari 2020, 11:23
De DVO vorken zijn helemaal fijn met het OTT.
Mee eens, dat vind ik een briljant systeem. Bovendien is (zoals eerder gemeld) de veereweg van de 140mm Sapphire met spacers terug te brengen in stappen van 10mm tot 100mm.
yo-eddy schreef: ↑za 25 januari 2020, 11:23
Je zet bij voordelen vaste vork "meer controle" ..... dat is onjuist
Precies, je houd minder contact met de ondergrond dan met een goed afgestelde geveerde vork. Daardoor ga je wel beter opletten en anticiperen (is mijn ervaring).
Qua vermoeidheid: ik heb jaren 24-uurs wedstrijden gedaan met een starre singlespeed. Je leert er mee omgaan.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man schreef: ↑za 25 januari 2020, 12:50
Precies, je houd minder contact met de ondergrond dan met een goed afgestelde geveerde vork. Daardoor ga je wel beter opletten en anticiperen (is mijn ervaring).
Qua vermoeidheid: ik heb jaren 24-uurs wedstrijden gedaan met een starre singlespeed. Je leert er mee omgaan.
Ciao
Jan
Alles went, heb ook ruim 25 jaar star gereden, in 2005 nog een Grand Raid op een 26" starre Fat Chance met Toe clips en canti remmetjes ...... maar mijn huidige fiets rijdt toch echt een stuk prettiger