Vaste carbon vork - XC rondjes NL

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Hoi,

ik zit er over te denken om mijn Reba vork te vervangen voor een Niner carbon (vaste) vork (of een soortgelijk model). Het gaat om een Trek Superfly carbon (met G2 geometrie dus...). De offset van de Niner komt volgens mij aardig in de buurt bij de Reba.

Er is vast al veel over geschreven, maar wellicht zijn er inmiddels wat nieuwe inzichten :-)

Doel gebruik: de lokale rondjes rondom Deventer maar ook ritten op de tracks van Holten, Hellendoor, Lemele, Rijssen etc. Dus de 'standaard' XC rondjes hier in het oosten. Hebben jullie tips voor me? Wel of niet doen? Comfort? Verlies controle of valt het mee? Etc.

Reden om over te stappen is dat ik recent best vaak problemen met m'n Reba heb (speling en andere ellende). Ook na onderhoudsbeurtjes... (en nee het is niet m'n balhoofd...). In het kader van: minder bewegende onderdelen = minder onderhoud, leek me dit wel een logische stap. Ik heb 0 ervaring met vaste voorvorken in MTB's dus vandaar de vraag.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, kan heel goed.
Van een vaste vork leer je beter anticiperen. Je bespaart een paar gram en in de winter voorkom je slijtage aan je voorvering.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Ik heb een vaste carbon vork in mijn strandfiets, een chisel expert, en daar rij ik ook mee op schoorl. In het begin was dit wel even wennen, mijn andere fiets is een epic fully, maar het is best goed uit te houden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik rij al jaren star, niet altijd (ik heb meerdere fietsen over het algemeen) maar wel veel, zeker als het om XC rondjes gaat. Betrouwbaarheid en vermindering van het onderhoud spelen inderdaad mee in die keuze maar inmiddels ben ik er ook aardig aan verknocht geraakt. Het was indertijd oa. de reden om met 29ers te gaan experimenteren om te kijken of een groter wiel (star) beter/comfortabeler was (het antwoord is 'ja'). Naast de praktische voordelen (mijn starre singlespeed heeft erg weinig onderhoud nodig) vind ik het ook gewoon erg leuk rijden, gooien en smijten, over hobbels heen springen etc. Erg actief, veel staan en zo een flinke workout. Dat kun je ook een nadeel vinden ;)

Voordelen:
Licht
Onderhoudsarm
Direct en voorspelbaar stuurgedrag

Nadelen:
Je moet bewuster en soms eerder aanremmen
Je vangt meer klappen opvangen met je lijf

Ik gebruik overigens een weinig vergevingsgezinde stalen vork maar ik zal wel wat masochistische trekjes hebben :winkie:
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Thanks voor de reacties! Positief allemaal :-)

Ik maak me vooral zorgen om langere afstanden. Ik ga dit jaar voor de 4e keer de Dutch masters of mtb rijden. Liefst dus met een vaste vork. Twijfel alleen of ik er in moet investeren.... beetje carbon vork ben je zo 300-400 EUR verder. Best prijzig voor een experiment haha.

Als iemand ook ervaringen heeft met marathons in combinatie met vaste vork hoor ik het graag!
rikkieking
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:55

In 2017 de Drenthe200 uitgereden met een vaste vork, nu is dit qua parcours natuurlijk wat. minder uitdagend dan de dutch masters, maar qua afstand /tijd was het prima uit te houden. Ik zie het probleem niet
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb marathons van 80-100 km gereden met een vaste vork (en singlespeed :winkie: ), ook in de Ardennen. Toen was ik wel redelijk fit maar over het algemeen stellen dat soort marathons qua terrein weinig voor, vooral veel schötterwegen en bospaden. Ik heb weinig ervaring met de routes in het oosten maar ben wel eens (met een select groepje doordouwers van het forum) begonnen aan een 100km UHR rit en dan staal, star en singlespeed. Na een dikke 70km waren we wel afdoende door elkaar gerammeld op de remhobbels van oa. Amerongen en hebben we de handdoek in de ring gegooid. Met bredere banden en velgen is het comfort overigens nog wel te verbeteren maar je moet hoe dan ook wat harder werken.

Maareh, volgens mij kun je rond de 200 euro ook wel een vork vinden. Voorbeeldje: https://link.marktplaats.nl/a1264489189
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Mararhon dus, en niet op nederlands zand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zelf ook wat aan het experimenteren geweest met verend of star.
In het geval van de star test de lockout aan.
Maar ben persoonlijk toch voorstander van een (goede) verende voorvork.

Star is wat makkelijker omdat je bij het klimmen/sprinten niet meer aan lockout hoef te denken.
Als dat uberhoubt al een optie was op de vork.
Maar een vork maakt het geheel weer comfortabeler en vangt de eerste klap op als je een keer iets over het hoofd zie.
Maar het scheelt inderdaad weer geld en onderhoud als je star rijd.

Zit er geen lockout op je huidige vork zodat je het zo eens kan ervaren ?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RobBoZ schreef: do 23 januari 2020, 07:48 Zelf ook wat aan het experimenteren geweest met verend of star.
In het geval van de star test de lockout aan.
Maar ben persoonlijk toch voorstander van een (goede) verende voorvork.

Star is wat makkelijker omdat je bij het klimmen/sprinten niet meer aan lockout hoef te denken.
Als dat uberhoubt al een optie was op de vork.
Maar een vork maakt het geheel weer comfortabeler en vangt de eerste klap op als je een keer iets over het hoofd zie.
Maar het scheelt inderdaad weer geld en onderhoud als je star rijd.

Zit er geen lockout op je huidige vork zodat je het zo eens kan ervaren ?
Zo simpel is het niet. De lockout is niet "hard". Er zit nog een soort overdrukventiel op waar bij hardere klappen de vork alsnog veert en dus de klappen opvangt. Het is alleen bedoeld om het veren wanneer je op de pedalen staat te voorkomen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Kijk eens bij Thor, die hebben goede moderne vorken voor nog geen 200 euro. Moderne carbon vorken zijn wel aardig comfortabel moet ik zeggen. En je bespaart geen grammen maar zo een kilo dus dat merk je echt wel met klimmen en wendbaarheid in het veld.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 januari 2020, 20:34 Ja, kan heel goed.
Van een vaste vork leer je beter anticiperen. Je bespaart een paar gram en in de winter voorkom je slijtage aan je voorvering.
Afbeelding
Klopt als een bus... ik heb daar een krom stuur voor genaamd cyclocrosser ;) Die vergeeft nog minder dan een starre vork! 1 ding is zeker.. je gaat er ook beter door sturen!
Ik ben mij er eentje...
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Mijn vork heeft zeker een lockout, maar zoals al opgemerkt is dit toch niet echt the real deal. Hij veert dan bij flinke klappen alsnog een beetje in.

De vorken van Thor heb ik gezien op marktplaats. Maar ik ben met 2 meter en 100 kg schoon aan de haak geen klein mannetje. Dan ben ik altijd een beetje huiverig met carbon van de wat minder gangbare merken. Of dit terecht is, geen idee, maar dat gevoel heb ik.

Ik ga eens rondkijken of ik wat geschikts kan vinden. Zonder rijdersgewicht limiet dus... Ben erg benieuwd hoe het fietst.
Nieuwe verende vork is ook nog een optie natuurlijk.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Is een voorvork van het merk "lauf" wat voor je? Licht, onderhoudsvrij, maar wel wat vering. Ik weet alleen niet of het qua gewicht gaat, maar ik weel wel dat ze wat hebben voor verschillende rijdersgewichten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Mad Wally schreef: do 23 januari 2020, 10:35 Is een voorvork van het merk "lauf" wat voor je? Licht, onderhoudsvrij, maar wel wat vering. Ik weet alleen niet of het qua gewicht gaat, maar ik weel wel dat ze wat hebben voor verschillende rijdersgewichten.
Hoi, ja heb ik zeker naar gekeken. Max rijdersgewicht is 110 kg. Maar omdat ik er dan zo dichtbij kom heb ik twijfels of het niet teveel gaat stuiteren. En ik vraag me af of ik met mijn gewicht bij een goeie klap van onder geen bottom out krijg dan...

Lastige keuze!! Ik vind het nog niet zo eenvoudig kiezen.
Plaats reactie