Fox Factory vs Performance

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Alleen waar rij je dat in NL......?
Bicycle, bicycle, bicycle
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

daniel1975 schreef: ma 3 februari 2020, 13:35 Alleen waar rij je dat in NL......?
Was een knipoog naar een discussie die Michel en ik in het verleden wel voerden. Heeft inderdaad geen plaats in dit topic :bier:

Deze Orbea lijkt mij een prima allrounder voor de meest gangbare trails in NL en kort daarbuiten :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 3 februari 2020, 11:15 Scout verkocht, begrijp ik...? Ga je op deze wel wat meer kilometers maken :) ?

Enne, ik had Martijn op de app - hij wil meer trail en enduro gaan rijden... klinkt bekend :bier:

Hahaha ja dat is wel de bedoeling. De scout was binnen 4 dagen weg. Is verhuisd naar omgeving Venlo.
De Orbea lijkt mij inderdaad ook een prima allrounder.

Heb jij nog een idee over performance vs factory?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

michel3vb schreef: ma 3 februari 2020, 20:35
Kapitein Iglo schreef: ma 3 februari 2020, 11:15 Scout verkocht, begrijp ik...? Ga je op deze wel wat meer kilometers maken :) ?

Enne, ik had Martijn op de app - hij wil meer trail en enduro gaan rijden... klinkt bekend :bier:

Hahaha ja dat is wel de bedoeling. De scout was binnen 4 dagen weg. Is verhuisd naar omgeving Venlo.
De Orbea lijkt mij inderdaad ook een prima allrounder.

Heb jij nog een idee over performance vs factory?
Daar heb ik wel ideeën over - maar geen ervaring mee. Zo te zien ga je een flinke bak geld uitgeven aan een mooie bike, en schuw je de kosten van Factory niet. Daarom hoef je het dus niet te laten. De vraag is of je jezelf in terrein gaat begeven waar je het verschil tussen Performance en Factory merkt, of eruit haalt. Ik denk dat je dat niet heel gauw gaat tegenkomen. En als je jezelf wel in dat terrein gaat begeven, had je misschien liever een cm of twee meer veerweg gehad, dan Factory.

Ik (Ik dus he, ikzelf) zou dus bij Performance blijven. Maar: de fijngevoeligen onder ons merken het verschil misschien wel. En roemen die de Factory om zijn onnavolgbare small bump compliance, ofzo. Dat kan. Beide zijn sowieso een heel eind verwijderd van die Reba die besloot de seal eruit te ploppen aan het einde van deel twee van Noordwijk :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hier staat er een M10 TR 2019 te koop:
https://forum.mountainbike.be/viewtopic ... 4&t=150626
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Rasmazzer schreef: di 4 februari 2020, 08:50 Hier staat er een M10 TR 2019 te koop:
https://forum.mountainbike.be/viewtopic ... 4&t=150626
Helaas een L. Ik heb XL nodig.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 4 februari 2020, 08:01
michel3vb schreef: ma 3 februari 2020, 20:35


Hahaha ja dat is wel de bedoeling. De scout was binnen 4 dagen weg. Is verhuisd naar omgeving Venlo.
De Orbea lijkt mij inderdaad ook een prima allrounder.

Heb jij nog een idee over performance vs factory?
Daar heb ik wel ideeën over - maar geen ervaring mee. Zo te zien ga je een flinke bak geld uitgeven aan een mooie bike, en schuw je de kosten van Factory niet. Daarom hoef je het dus niet te laten. De vraag is of je jezelf in terrein gaat begeven waar je het verschil tussen Performance en Factory merkt, of eruit haalt. Ik denk dat je dat niet heel gauw gaat tegenkomen. En als je jezelf wel in dat terrein gaat begeven, had je misschien liever een cm of twee meer veerweg gehad, dan Factory.

Ik (Ik dus he, ikzelf) zou dus bij Performance blijven. Maar: de fijngevoeligen onder ons merken het verschil misschien wel. En roemen die de Factory om zijn onnavolgbare small bump compliance, ofzo. Dat kan. Beide zijn sowieso een heel eind verwijderd van die Reba die besloot de seal eruit te ploppen aan het einde van deel twee van Noordwijk :D
Ja dat is wat LarsTB dus ook al in dit topic schreef.
Nog even een nachtje over slapen want morgen hak ik de knoop door.
Performance heeft wel als voordeel dat ik niet hoef na te denken over een Myo kleur :lol: Daar kan je ook te veel kiezen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, da’s dus simpel. Performance it is! Hoe dan ook, mooie keuze :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Waarom ga je niet gewoon testrijden? Persoonlijk zou ik mijn keuze niet van anderen af laten hangen, maar het verschil zelf willen ervaren.

Je bent van plan om een flinke smak geld uit te geven(!). Een beetje dealer regelt een demo fiets voor je die je een dagje in het bos kan testen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hij heeft getest. Alleen niet op beide modellen. En aangezien je die vering- en dempingverschillen niet heel goed zou merken in NL, en al helemaal niet op een enkel dagje testen zonder de bike helemaal naar je eigen wens te kunnen afstellen, vind ik het niet gek dat de vraag hier wordt voorgelegd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

M10TR is Fox Factory, 1x12 XT/(XTR), XR 1650 wielset, 4900,-.
M20TR is Fox Performance, 1x12 GX, DT 1900 wielset. zelfde dropper (?) en prima banden, 3900,-.

Ga je het verschil merken tussen 'zeer goed' en 'nog beter'? Ik denk dat je niet zoveel gaat missen als je niet steeds op het scherpst van de snede fietst, in ons gematigde terrein al helemaal niet.

Dan koos ik de M20TR, en investeerde ik het prijsverschil eventueel (als je een lichtgewicht bent) in een echt lekkere lichte stijve wielset.
De dropper zou ik gewoon eens gaan rijden, kan evt altijd geupgrade worden.
De banden zijn in technischer terrein prima voor XC en niet de allerzwaarste trails. Voor vlak Nl zou je evt zelfs iets kunnen kiezen met iets minder grip (voor) en iets minder rolweerstand (achter), afhankelijk van waar je altijd rijdt. Forekaster voor, Ikon 2,35"achter is bv ook nog allround in Nl, zelfs met slechter weer (Zuid L evt wel ook Forekaster achter voor de modder).

En met SRAM GX valt prima te leven, is ook gewoon heel erg goed (al schakelt XT 1x12 wel een tik beter onder belasting met name, zijn de sprongetjes tussen de verzetten iets gelijkmatiger verdeeld, en is het bereik van XT een tikkie groter).

De M10TR is natuurlijk helemaal af, en zeker als je een zwaargewicht bent is die XR 1650 wielset ook al relatief wat lichter en goed. Stel je bent echt licht, dan zouden die XR1650 wielen echter net nog wat mooier kunnen. Dan dus 'zeker' de M20 kiezen, met evt wielupgrade (oude wielset evt meteen verkopen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Je kan evtueel De M30 ook nog upgraden naar TR. Dan heb je is basis een M20 maar dan met slx/xt mocht Shimano je voorkeur hebben
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Bedankt voor de adviezen. Fiets is inmiddels gekocht. Binnenkort volgt er een SYS.
Qua redenering ben ik het helemaal eens met Aurelius. Dat is exact hoe ik er over dacht.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Dit topic maar ff ‘schopje’ geven. Afgelopen dagen getest op een M10. Heerlijke fiets. Volg de redenatie die hier wordt gegeven dat die ‘2,5 procent’ verschil tussen performance tov factory hier in Nederland en mijn bike-skills er niet toe doen om 1.000 euro meer uit te geven. Maar nu doet zich een andere vraag voor: een m10 is niet meer voorhanden in standaard kleuren alleen in myio en de m20 nog wel in de 2 standaard kleuren. Maar die kleuren zijn nu inmiddels 2 jaar op de markt. Mijn verwachting is dus dat ze voor model 2021 wat andere kleuren gaan aanbieden. Heeft iemand een idee welk moment de modelwisssel plaatsvindt? Vind nl beetje jammer om er nu eentje te kopen, half juni te rijden en dan bijvoorbeeld per 1 juli die nieuwe versie.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Per september is dat volgens mij zo'n beetje bij alle merken. Ik wacht ook op dat moment, maar dan met als doel om een 2020 model met korting te kunnen scoren 😋
Plaats reactie