Banden voor brede velgen (maar geen Plus-maat)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Sinds enige tijd rijd ik met wielen met een binnen-velg-breedte van 30mm.

Maxxis banden was altijd al mijn go-to banden-merk, en gezien zij specifieke uitvoeringen van hun banden hebben voor 30-35mm velgen bleef ik hier ook bij; de zogenaamde WT (Wide Trail) uitvoeringen.
https://www.maxxis.com/wide-trail-wt-design

Deze banden variëren van 2.4" tot 2.6" met de WT spec om beter te vallen op de bredere velgen. Bij mijn achterwiel zijn de 2.6" WT banden toch ietwat aan de krappe kant dus ging ik over naar een 2.5" WT wat nog prima gaat (al zou 2.4" WT waarschijnlijk nog wat beter zijn :roll:).

Ik besloot echter ook wat rond te kijken bij andere merken, Schwalbe, Vittoria, WTB, maar kon bij die merken niet echt iets gelijkwaardigs vinden als het WT principe van Maxxis. Bij Schwalbe markeerde ze de 2.6" zelfs als Plus-band (dus 27.5+).

Iemand enig idee of deze (en andere) merken ook specifieke uitvoeringen van banden hebben bedoeld voor de bredere velgen? En of ze daar dan ook een bepaalde term aan koppelen?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

alleen maxxis geeft aan dat hun banden specifiek voor bredere velgen zijn. alle andere merken hebben ook gewoon 2.35-2.4 banden die het gewoon prima doen op 30mm velgen
Bird Aeris 9 blurple
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

In principe is die wt zooi van Maxxis een beetje marketing bullshit. Een 2.5 band van maxxis ligt net zo lekker op een 30mm velg als een 2.5 wtb. Het klopt wel van maxxis dat 2.4, 2.5 en 2.6 het "beste" liggen op bredere velgen. Zelf vindt ik dat een 2.35 van schwalbe juist ook erg mooi ligt op een 30mm velg. Bij het ene merk is een 2.4 inch band een andere breedte als bij een ander merk.
Alle brede banden liggen lekker op een brede velg. Wat is dan een brede band?
Een 2.35 van schwalbe is breed. Bij de andere merken vind ik een brede band 2.4 tot 2.6.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

En wat is het verschil ?, sneller ?, harder door de bocht of tussen je oren ?, dat wt gedoe ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marketing, net als TLR.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Bij Maxxis WT banden blijven de noppen breder dan het karkas op een 35mm velg. Bij een schwalbe band op dezelfde velg was het karkas breder dan de noppen...

Wat dat waard is weet ik niet uit eigen ervaring, internet wijsheid zegt dat het eerste beter is (minder kans de wang van de band kapot te rijden).
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zie geen verschil tussen een DHF WT op een 30 of 35velg (we hebben beiden), idem bij Vittoria 2.6.
Wat je wel duidelijk ziet is dat een WTB standaard breder is als Maxxis en Vittoria.
Zo is een Vigilante 2.3 breder als een Ardent2.4WT en een Vigilante 2.5 duidelijk breder als een Barzo2.6 of DHF2.5WT en zelfs DHF 2.6....met de noppen buiten de wangen...kortom, kijk niet teveel naar de maten ;)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef: za 8 februari 2020, 23:49 Bij Maxxis WT banden blijven de noppen breder dan het karkas op een 35mm velg. Bij een schwalbe band op dezelfde velg was het karkas breder dan de noppen...

Wat dat waard is weet ik niet uit eigen ervaring, internet wijsheid zegt dat het eerste beter is (minder kans de wang van de band kapot te rijden).
Klopt vooral (of alleen) bij de XC banden van Schwalbe (en zo zullen er wel meer banden zijn).
Uiteraard is het niet ideaal als de zijwangen het breedste deel vd band zijn, want geen profiel en kwetsbaar.
Dus in die zin is WT meer dan marketing alleen, wellicht was ik wat ongenuanceerd.
Maar het hangt ook erg af van de band, hoe rond of hoekig is het profiel.
Een rond profiel wordt hoekiger op een bredere velg. een hoekig profiel wordt te hoekig, bijna plat.
Ik had bijna 10 jaar geleden al een Panaracer Rampage 2.35 op een 52mm Hugo velg, en dat viel ook niet slecht.
Dus een 30mm velg valt netjes binnen het bereik van een 2.35 band, daar zou ik me niet druk om maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jurf schreef: zo 9 februari 2020, 00:39 Ik zie geen verschil tussen een DHF WT op een 30 of 35velg (we hebben beiden), idem bij Vittoria 2.6.
Wat je wel duidelijk ziet is dat een WTB standaard breder is als Maxxis en Vittoria.
Zo is een Vigilante 2.3 breder als een Ardent2.4WT en een Vigilante 2.5 duidelijk breder als een Barzo2.6 of DHF2.5WT en zelfs DHF 2.6....met de noppen buiten de wangen...kortom, kijk niet teveel naar de maten ;)
Het lijkt me sterk dat een vigilante 2.5 breder is dan een barzo 2.6 ik heb een barzo 2.6 gehad en die was 68mm breed, net zo breed als de 2.8 maxxis banden.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vittoria’s 2.25 vallen ook prima op 30mm
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 februari 2020, 22:57 Marketing, net als TLR.
Dat beantwoord het stukje ; tussen de oren , masr goed sommige zijn daar gevoelig voor :winkie:

:-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

novaterra schreef: zo 9 februari 2020, 09:34 Het lijkt me sterk dat een vigilante 2.5 breder is dan een barzo 2.6 ik heb een barzo 2.6 gehad en die was 68mm breed, net zo breed als de 2.8 maxxis banden.
En toch was dat zo op 35mm interne velg.
Wat betreft Maxxis: ik heb nog geen maxxis band gezien die daadwerkelijk zo breed was als dat er op staat. ook niet met een 35 intern velg.
Ardent2.4 , DHR 2.3, DHR2.4WT, Minion SS, DHF2.5, DHR2.6, Agressor2.5, Ikon.8, Recon2.8 .stuk voor stuk 0.1-0.25 inch smaller als opgegeven. :roll:
Bij WTB lijkt het was te wisselen per model, maar die lijken of goed, of breder als aangegeven te zijn en zeker de Vigilante 2.5 is echt een monsterlijke voorband qua noppen en grip (en verwarrend, een heel andere band als de Vigilante2.3 die veel meer op een nobby nic lijkt).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik rij ook met 35 inw. De barzo was 2.68, terwijl de maxxis 2.8 2.65 was.
Maar bijna alle 2.35 en groter banden doen het goed op 30inw
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als het bikeparkseizoen weer begint en de Vigilante2.5 er weer op mag zal ik nogmaals gaan meten!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inmiddels hebben vrijwel alle fabrikanten hun lijn banden aangepast op bredere velgen. Omdat het karkas iets vierkanter valt hebben ze de zijnoppen iets lager gemaakt en iets anders geplaatst. Ook Schwalbe heeft dit gedaan!

Alleen moet je eigenlijk de breedte van een band uitkiezen bij een velg, net als bij auto's. Op een 30 mm velg van (inmiddels!) banden van 2.25 tot 2.4 optimaal. Maar iets smaller en iets breder past ook nog prima. Maar vandaar uit kun je dan zelf opschalen of afschalen (dus een 2.6 is 5 mm breder dan een 2.4 en zou dus optimaal passen op een 35 mm velg.

Smallere banden rijd je echter met meer druk, waardoor ze iets ronder gaan staan en dan zou je technisch gezien juist nog een paar millimeter smaller moeten gaan.


Maar uiteindelijk is die optimalisatie vooral mierenneuken. Het is wel leuk om af en toe wat anders te proberen. Niet alleen wat merken en types betreft, maar ook met verschillende drukken! Dat maakt allemaal ook grote verschillen in de beleving en ervaring!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie