Carbonbeam

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Bijkomend voordeel is dat er een aantal zeer storende geluiden zijn verdwenen na het monteren van de nieuwe wielen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

At1 schreef: wo 8 april 2020, 11:07 Bijkomend voordeel is dat er een aantal zeer storende geluiden zijn verdwenen na het monteren van de nieuwe wielen.
Je had eerst Mavic of DT wielen met rechte spaken ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Geen van beide,
Newmen xa25 wel met rechte (straightpull xtr) naven.
Vooral aan de voorkant een gekraak leek alsof het uit mijn frame(carbon) kwam.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

At1 schreef: wo 8 april 2020, 12:58 Geen van beide,
Newmen xa25 wel met rechte (straightpull xtr) naven.
Vooral aan de voorkant een gekraak leek alsof het uit mijn frame(carbon) kwam.
Kwestie van droppeltje olie op de spaakkoppen en kruisingen?

Die ultralight mountainbike velgen lijken me hetzelfde qua geometrie en gewicht als de ultralight velgen van nextie, maar dan voor de helft van de prijs... Ben benieuwd naar je rij ervaringen!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Inmiddels rij ik een tijdje met de wielen. Ze houden zich prima op de Utrechtse heuvelrug. Ik heb er weinig op aan te merken.
Maar als ik heel eerlijk moet zijn merk ik heel weinig tot geen verschil met mijn alu wielset. :roll:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

At1 schreef: ma 22 juni 2020, 12:54 Inmiddels rij ik een tijdje met de wielen. Maar als ik heel eerlijk moet zijn merk ik heel weinig tot geen verschil met mijn alu wielset. :roll:
Rij je dan wel hard genoeg? :winkie:

Verder knap werk zelf 1e keer bruikbare wielen gebouwd. Wat was niet perfect dan?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Uiteraard rij ik niet hard genoeg net als de rest van de mensen. :D

Er zit een kleine hoogte slag in mijn achterwiel.

Kreeg de tip van Lars om de hoogteslagen gelijk bij het opspannen eruit te halen. Mijn voorwiel heeft dit dus niet. :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Inderdaad vanaf het begin blijven controleren op hoogteslag. Dan kun je hem er direct uit halen. Nu is een hoogteslag bij carbon best bijzonder. Bij alle carbon wielen welke ik gebouwd heb is dit nog nooit voorgekomen. Ze zijn vaak wat hoger, en door het stijve carbon kun je er al lastig een hoogteslag in krijgen.

Overigens zul je een klein hoogteslagje niet merken, alleen als hij wat groter is krijg je een bijzonder gevoel met fietsen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik vermoed dat ik de hoogte slag er zelf in had gemaakt. :D
Het was mijn allereerste keer dat ik een wiel had gespaakt en zelfs een spaaksleutel vast hield.
En de hoogte slag valt ook zeker mee. Maar ben uiteraard wel kritisch...
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

At1 schreef: di 23 juni 2020, 23:11 Ik vermoed dat ik de hoogte slag er zelf in had gemaakt. :D
Het was mijn allereerste keer dat ik een wiel had gespaakt en zelfs een spaaksleutel vast hield.
En de hoogte slag valt ook zeker mee. Maar ben uiteraard wel kritisch...
Het is natuurlijk de vraag wat jij een hoogteslag noemt. Elk wiel heeft een hoogteslag al is het maar een paar honderdsten van een mm, 100% zuiver bestaat niet. Praat je over een paar tienden, een mm of meer?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Poeh ik heb het niet opgemeten eerlijk gezegd. En het is al even geleden. Ik zou zeggen een paar mm?
De band gaf in ieder geval meer slag zegmaar, en dan vooral zijwaarts.( Racing Ralph) de Wolfpack speed is een stuk beter.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ondertussen heeft Lars mijn wielset nagelopen. En na gespannen.
Ik had de spaken maar op 70 % staan. Niet helemaal de juiste kolom aan gehouden.
Ze waren wel constant en dankzij het feit dat het carbon is waren de spaken niet misgelopen.
De gaten zijn niet helemaal zuiver, Lars zei dat sommige nippels een stuk zwaarder gingen.
Had ik ook al gemerkt, maar ja ik had nog nooit een wielset gespannen en dus ook geen carbonnen.
Moet zeggen dat de wielen nu wel directer en stijver/strakker aanvoelen.

Lars, nogmaals bedankt!
Kraakje uit de naaf is ook weg, even de de endcaps en body gemonteerd en ingevet( Arc naven).
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Gisteren na 3 weken de Mtb weer gepakt en viel het me op dat er een slag k het achterwiel zat.
Vandaag maar eens gekeken of die eruit kon halen. Nee dus , velg gescheurd bij een spaak, over bijna de hele breedte van de velg. :o
De rand ziet er nog intact uit.
Contact opgenomen met de verkoper foto's verstuurd en een nieuwe velg komt er aan. De verkoper deed totaal niet moeilijk en tegen verzendkosten krijg ik een nieuwe velg. Nu maar hopen dat deze beter is.
Wordt vervolgd...
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kan gebeuren, maar vind het dan niet heel netjes dat je alsnog de verzendkosten moet betalen. Zij leveren een slecht product, en zouden dat kosteloos moeten oplossen.

Maarja, je kunt er ook niet even langst gaan...dus kan me voorstellen dat je blij bent dat ze iets tegemoet gekomen zijn. Voordeel is dat je nu ervaring hebt in het bouwen van een wiel :-q .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Jan the Man schreef: ma 21 september 2020, 11:39 Kan gebeuren, maar vind het dan niet heel netjes dat je alsnog de verzendkosten moet betalen. Zij leveren een slecht product, en zouden dat kosteloos moeten oplossen.

Maarja, je kunt er ook niet even langst gaan...dus kan me voorstellen dat je blij bent dat ze iets tegemoet gekomen zijn. Voordeel is dat je nu ervaring hebt in het bouwen van een wiel :-q .

Ciao
Jan
Klopt als een bus.
Weet ook niet zeker of het een fabricage fout is. Daar lijkt het me wel op. Rij niet lomp en niet met een erg lage druk.
En ach dan heb ik weer wat te bouwen :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie