2 keuzes combi vork/demper

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

Keuze tussen 2 fully's (E-mtb) met volgende combinatie :
- Marzocchi Z2 vork met Fox Float DPS Performance demper
- RockShox Recon RL vork met X-Fusion Nude demper

Eerste combi uiteraard de duurste maar is die zoveel beter ?

Terrein : lokale Vlaamse bossen, Ardennen en jaarlijkse vakantie Zwitserland + Moezelstreek
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Enkel op basis van m`n gewicht zou de recon al afvallen met z`n dunne pootjes.Tenzij je <65kg weegt zijn de 34mm poten van de Z2 altijd een pluspunt voor de wat langere veerwegen en ruigere tripjes.

De X-fusion ken ik niet dus daar kan ik ook niets over zeggen. De Fox Float DPS vind ik wel een fijne demper dus voor mij de 1e combi :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn het verder wel dezelfde fietsen? Dus zelfde merk & type met andere afmontage?
Of praten we over twee verschillende opties, want dan zijn er wellicht andere factoren die belangrijker zijn. Een vork of demper is makkelijk te vervangen, stuurkarakter niet ;-)

Puur op de genoemde vorken/dempers: de Marzocchi met de dikkere poten. 32mm pootjes hebben op een e-mtb niks te zoeken, of het moet voor rustig toeren door een sub 65kg persoon zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

kermit schreef: zo 16 februari 2020, 22:12 Zijn het verder wel dezelfde fietsen? Dus zelfde merk & type met andere afmontage?
Of praten we over twee verschillende opties, want dan zijn er wellicht andere factoren die belangrijker zijn. Een vork of demper is makkelijk te vervangen, stuurkarakter niet ;-)

Puur op de genoemde vorken/dempers: de Marzocchi met de dikkere poten. 32mm pootjes hebben op een e-mtb niks te zoeken, of het moet voor rustig toeren door een sub 65kg persoon zijn...
Fietsen zijn idd vrijwel identiek (Scott Strike 920 en 940). Mijn gewicht 89kg.
Rustig toeren zit er zeker ook in, ben niet echt liefhebber van extreme en te ruige tripjes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Recon is een gemiddeld vorkje. Comfortabel, betrouwbaar, maar in ruiger terrein minder controle. Volgens de meeste testen die verschenen zijn over de Z2 is dat echt wel een serieus goede vork voor een zeer schappelijke prijs.

Dus alleen vanwege de vork zou ik al de combi met de Marzocchi pakken.

Wat dempers betreft zal het verschil niet heel groot zijn. Je moet echt wel heel serieus hard gaan in zeer ruig terrein wil je dat verschil gaan voelen. De X-Fusion is namelijk een heel behoorlijke demper. De FOX is bij serieus hard gaan echter wel beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
dmute
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: di 18 november 2014, 15:15

kermit schreef: zo 16 februari 2020, 22:12 Puur op de genoemde vorken/dempers: de Marzocchi met de dikkere poten. 32mm pootjes hebben op een e-mtb niks te zoeken, of het moet voor rustig toeren door een sub 65kg persoon zijn...

Je ziet die Recon op heel wat e-mtb's tegenwoordig. Het zijn misschien niet de top of the line fietsen, maar waarom zou dit volgens jou not done zijn op e-mtb's. Welke problemen kan (en/of zal) je hiermee krijgen ?
Altijd interessant om de mening te horen van ervaringsdeskundigen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt er natuurlijk wel mee rijden en het zal niet kapot gaan, maar zeker voor echt mtb-werk is de stijfheid van een vork met dunnere poten eigenlijk ondermaats. Dat is al zo op analoge bikes, met de extra kg's van een e-bike erbij wordt dat alleen nog maar versterkt.

Daarom mijn opmerking, voor een licht persoon die alleen wat relaxed toert is er niks aan de hand maar voor een gezonde hollandse jongen die ook weleens wat steviger terrein induikt is daarom die Marzocchi echt de betere keuze.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie