Bling ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

KMC levert ook ketting in diverse kleuren. Nu is KMC ketting gewoon prima rij ik al jaren mee. Maar hoe duurzaam is de coating / vergulde laag? Leuk voor een show fiets, of blijft het ook zitten? Op zich interesse in de gouden variant maar het zou zonde zijn als het er na een paar ritjes al af begint te slijten.
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het goud houdt behoorlijk goed. Zeker de zichtkant krijgt niet te maken met zijdelingse slijtage, dus dat blijft bijna de hele levensduur netjes. De andere kant schuurt natuurlijk met opschakelen tegen de tanden van de cassette aan en die kant wordt wel half zilver op den duur.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat komt wel overeen met wat ik verwachtte. Nu zet of leg je fiets meestal toch zo neer dat je op de aandrijf kant kijkt. Dus dan is het zoals mijn oma altijd zei, wie snel loopt ziet het niet, wie langzaam loopt kijkt er niet naar. :D
◼︎ Go round the outside.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

De coating werkt wat mij betreft wel iets beter tegen de vliegroest en dat is natuurlijk fijn want dan hoef je niet tegen een roestige ketting aan te kijken.

Alleen de rolletjes zijn daarentegen niet van coating voorzien en die zijn dus net zo onderhevig aan slijtage/roestvorming als iedere andere ketting en daarmee vraag ik mijzelf dus wel af of de duurzaamheid van een 'gekleurde' ketting groter is. Al met al, als je blij wordt van een gekleurde ketting moet je hem zeker kopen. :-q
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als je last hebt van roest heb je dat ding gewoon niet goed gesmeerd na je natte rit / wasbeurt.

Eerst de standaard meegeleverde ketting op rijden en gaat er goud op. Staat wel wijs bij mintgroen denk ik. (Al gouden ventielen)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb net een Wipperman SB11 in zwart met gouden stiften gekocht. Ziet er bling uit als hij uit de verpakking komt maar na twee ritten zie je er niets meer van. Mijn kettingen zien er toch altijd zwart uit. Het schijnt de meest slijtvaste te zijn dus dat was voor mij de hoofdreden om deze te kiezen, niet de kleur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn kettingen zijn ook altijd zwart na 1 ritje. En dat blijven ze...
Verder koop ik liever 2 middenklasse kettingen ipv 1 topklasse ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Onder de coating of vergulde laag is het natuurlijk exact de zelfde ketting. Van het kleurtje gaat het ding echt niet langer mee of beter schakelen. Het kreng is duurder door het kleurtje, dat is een extra handeling en grondstoffen dus duurder.
◼︎ Go round the outside.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Iemand ervaring met de ept anti-roest coating van KMC??
Moet aan een nieuwe ketting en ben soms wel eens te makkelijk met meteen schoonmaken na een ritje....

Groet, Jan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Werkt echt goed!

Maar het probleem blijft dat de ketting alsnog niet gesmeerd is en deze dus zwaarder gaat lopen en gaat piepen en overmatig slijten. Hooguit dus niet roesten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: ma 24 februari 2020, 00:19 Onder de coating of vergulde laag is het natuurlijk exact de zelfde ketting. Van het kleurtje gaat het ding echt niet langer mee of beter schakelen. Het kreng is duurder door het kleurtje, dat is een extra handeling en grondstoffen dus duurder.
Die Wipperman was duurder in niet gecoate uitvoering. Denk dat de meeste mensen het niet zo mooi vinden.
Plaats reactie