Enduro fullface

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Aangezien ik na jaren toch om ben voor enduro ben ik op zoek naar een enduro fullface helm.
Mijn fox rampage pro werkt tamelijk verstikkend in klimmen, en mijn poc trabec voelt in de afdalingen niet heel safe.

Kan iemand mij vertellen hoe het met luchtflow zit met enduro fullface?

Voorkant is stuk meer open dan bij dh-helm als ik plaatjes zo bekijk, maar is dit voldoende om 'normaal' te kunnen ademen zoals bij een 'open' helm?

Ben benieuwd naar ervaringen. Op mijn shortlist staan (uiteindelijke keuze wordt uiteraard bepaald door pasvorm):
100% trajecta
Fox proframe
Bell super air r (voor lange steady klimmen lijkt het mij handig dat kinstuk eraf kan)
Leatt dbx 4.0
Tld stage
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik kan de proframe van harte aanbevelen. Ventileert heel goed; comfort is vergelijkbaar met een normale helm. Zal tijdens een klim desondanks uiteraard warmer zijn, je hoofd is immers een stuk bedekter. Maar ademhalen gaat normaal. Maatvoering is wel raar: ik pas net een M maar een L is vervolgens gigantisch.

zo’n afneembare kinnebakkes zou ik zelf nooit nemen. Die helmen zijn een stuk zwaarder en tijdens een klim hang ik hem op mijn rugzak of aan mijn stuur.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

In mijn eigen zoektocht naar een enduro helm, heb ik heel veel helmen op gehad.
Uiteindelijk ben ik bij een bike festival in Winterberg (na een stuk of 10 helmen op gehad te hebben) uitgekomen op een Lazer Revolution FF.
Afbeelding

Het kinstuk kun je er af halen, waardoor hij ook gewoon thuis te gebruiken is. Dat gaat wel met 6 schroeven, dus doe je niet even voor een klim.
Afbeelding
Dit heeft wel als voordeel dat ik 1 helm mee kan nemen op vakantie en toch een "gewone" rit kan rijden en een bikepark in kan duiken.

In de winter is het mijn nightride helm, want met de gopro mount bovenop kan ik ook super simpel een schijnwerper monteren.
Voor de normale ritten thuis gebruik ik een IXS trail RS, zodat ik in de zomer niet steeds mijn helm om hoef te bouwen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb de bell super 3 R. Ademen gaat prima, alleen drinken met de drinkslang is door het kinstuk lastiger en eigenlijk had een van de gaten groter moeten zijn om een reepje door te proppen :D

Maar aangezien er ook enduros zijn waarbij je op de liaisons je helm verplicht op moet, vind ik het juist wel prettig om een afneembaar kinstuk te hebben. En om eerlijk te zijn: klimmen met de hele helm gaat ook best.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hier ook een tevreden Fox Proframe-gebruiker.
Hoewel ik het niet bovengemiddeld snel warm heb, vind ik klimmen met zo'n helm op echt niet fijn.
Binnen no-time zweet je behoorlijk en zijn je schuimstukken in je helm nat.

Qua gebruik; ik wissel af met m'n trailhelm en fullface aan de hand van de rit die ik doe. Leent de bestemming zich voor een fullface, dan neem ik die wel steeds vaker mee. Vereist is voor mij langere klimmen van 200+ HM's en serieuze afdalingen. Ik hang hem dan meestal aan m'n stuur, of aan de rugtas als ik die om heb.
Bij tripjes waar de lift me naar boven brengt gaat hij natuurlijk ook mee.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kabookie schreef: vr 28 februari 2020, 08:47 Hier ook een tevreden Fox Proframe-gebruiker.
Hoewel ik het niet bovengemiddeld snel warm heb, vind ik klimmen met zo'n helm op echt niet fijn.
Binnen no-time zweet je behoorlijk en zijn je schuimstukken in je helm nat.

Qua gebruik; ik wissel af met m'n trailhelm en fullface aan de hand van de rit die ik doe. Leent de bestemming zich voor een fullface, dan neem ik die wel steeds vaker mee. Vereist is voor mij langere klimmen van 200+ HM's en serieuze afdalingen. Ik hang hem dan meestal aan m'n stuur, of aan de rugtas als ik die om heb.
Bij tripjes waar de lift me naar boven brengt gaat hij natuurlijk ook mee.
Een tip van Greg Callaghan die ik eens langs zag komen, de wang kussens kun je er vaak gemakkelijk uit halen. Als je geen rugzak hebt kun je die tussen de band van je goggles doen.
Dat scheelt enorm in airflow heb ik gemerkt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Na eerst een 100% Trajecta besteld te hebben ben ik op een IXS Trigger FF uitgekomen. Zit goed, is luchtig en licht én DH approved. Fijne helm!

De Trajecta kreeg ik in de grootste maat niet over mijn hoofd, let hierop!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bell Super 3 R gehad en zeer tevreden over geweest maar vervangen door de Fox Rampage Pro Carbon vanwege zwaardere drops enzo (downhill). Die is absoluut veel warmer!
Als ik een enduro wedstrijd zou gaan doen zou ik hem toch weer gaan kopen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

MacReal schreef: vr 28 februari 2020, 08:49
Kabookie schreef: vr 28 februari 2020, 08:47 Hier ook een tevreden Fox Proframe-gebruiker.
Hoewel ik het niet bovengemiddeld snel warm heb, vind ik klimmen met zo'n helm op echt niet fijn.
Binnen no-time zweet je behoorlijk en zijn je schuimstukken in je helm nat.

Qua gebruik; ik wissel af met m'n trailhelm en fullface aan de hand van de rit die ik doe. Leent de bestemming zich voor een fullface, dan neem ik die wel steeds vaker mee. Vereist is voor mij langere klimmen van 200+ HM's en serieuze afdalingen. Ik hang hem dan meestal aan m'n stuur, of aan de rugtas als ik die om heb.
Bij tripjes waar de lift me naar boven brengt gaat hij natuurlijk ook mee.
Een tip van Greg Callaghan die ik eens langs zag komen, de wang kussens kun je er vaak gemakkelijk uit halen. Als je geen rugzak hebt kun je die tussen de band van je goggles doen.
Dat scheelt enorm in airflow heb ik gemerkt.
Die tip heb ik ook al eens gekregen en werkt inderdaad goed.
Enkel waar Greg waarschijnlijk elke EWS een nieuw helmpje uit de doos tovert, doe ik er liever iets langer mee. Ik ben een beetje bang dat ze er op den duur bijna vanzelf uit komen :roll: :lol:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kabookie schreef: vr 28 februari 2020, 09:10
MacReal schreef: vr 28 februari 2020, 08:49

Een tip van Greg Callaghan die ik eens langs zag komen, de wang kussens kun je er vaak gemakkelijk uit halen. Als je geen rugzak hebt kun je die tussen de band van je goggles doen.
Dat scheelt enorm in airflow heb ik gemerkt.
Die tip heb ik ook al eens gekregen en werkt inderdaad goed.
Enkel waar Greg waarschijnlijk elke EWS een nieuw helmpje uit de doos tovert, doe ik er liever iets langer mee. Ik ben een beetje bang dat ze er op den duur bijna vanzelf uit komen :roll: :lol:
Ik heb met de mijne nu een paar wedstrijden gereden en de druk knopjes lijkt nog steeds net zo te klikken als toen hij nieuw was.
Voordeel van mijn helm is dat het kinstuk los te koop is, mocht dat nodig zijn :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

maaf2 schreef: vr 28 februari 2020, 07:17 Aangezien ik na jaren toch om ben voor enduro ben ik op zoek naar een enduro fullface helm.
Ik kan vooral aanbevelen goed te kijken naar de evenementen die je van plan bent te doen. De ene organisatie verplicht een helm ook tijdens transfers, de andere niet. Omwille hiervan (en de soms 2u lange transfers op kansloos technische op-neer paden) heb ik toch maar een TLD Stage gekocht. Als ik meer in de lift zou zitten of alleen in (zuid-)Frankrijk reed (= zelden een helmplicht bergop) zou ik eerder een zwaardere D4 doen.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

uitgebreide vergelijking van 7 helmen gescored op oa "breathability":
https://www.vitalmtb.com/features/7-of- ... undup,2616

dat er een kinstuk aan een helm zit betekent niet direkt dat deze veiliger is.
de ASTM F1952 norm is niet erg streng en bv. de Bell super air r voldoet daar niet aan. (de Bell super DH met afneembaar kinstuk wel)
simpel gezegd: meer materiaal in het kinstuk is steviger, maar belemert je ademhaling ook meer.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Dank voor alle reacties, wat ik hier lees is dat het kinstuk zuurstoftoevoer amper beinvloed, dus klinkt niet als belemmering om dat soort helmen uit te sluiten. Ga maar eens een paar helmen bestellen en passen. Bedankt allen!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb zelf de Urge Gringo.
Die is behoorlijk luchtig, kinstuk makkelijk te verwijderen.
Algehele kwaliteit lijkt iets minder, maar dat is de prijs ook.

Ben eigenlijk ook op zoek naar wat anders, maar toch wel bang dat die warmer zitten...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie