Enduro fullface

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Met dit in mijn achterhoofd
Heckler40 schreef: vr 4 juni 2021, 15:02 Plan 2021: De grenzen verleggen
heb ik de Gringo verkocht. Ondanks alle voordelen bleef ik toch het gevoel houden dat de bescherming van mijn hoofd een stuk beter kon. En omdat er in principe nooit mee geklommen gaat worden en ik een fan ben van TLD was de keuze snel gemaakt voor een D3.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Heckler40 schreef: vr 4 juni 2021, 15:02
Plan 2021: De grenzen verleggen, meer en hoger springen (Mook!) en doelstelling is zwarte lijnen op de Highlander 140/160mm trailbike

Enjoy!!
Ik zou dan toch voor een goede full face gaan als je gewoon een dag gaat spelen in een bikepark en de zwarte lijnen wilt gaan doen.
Goed, met 25+ graden is het extra zweten dan, maar dat is dan met elke helm. Gewoon een extra handdoekje in je tas stoppen en af en toe zweet wegvegen.

(ik baseer me dan een beetje op mijn ervaring met de bmx-wedstrijden waarbij een fullface verplicht is en dan ook met een vast kinstuk en je met volle bodyprotectie rijdt. Zweten doe je dan toch overmatig, dus na elke rit even een iets langere afkoelpauze inlassen en daarna weer gaan met de banaan)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 4 juni 2021, 15:18 Ik denk dat het altijd keuzes maken blijft. Prioriteiten stellen en risico-inschatting :)
Een helm van 1.100 gram zal -mits goed gemaakt- meer bescherming kunnen bieden dan een van 650 gram. Maar die laatste draagt dan weer prettiger, zeker als je er ook mee omhoog fietst.

Feitelijk dezelfde vraag als met andere protectie, full-on downhill beschermers doen meer dan trail-kneepads als je echt crasht, maar wil je die ook de hele dag meeslepen?

Met de Urge Gringo heb ik een vergelijkbare ervaring als TenZNL, draagt erg fijn als trailhelm zonder kinstuk. Deels door de relatief dikke padding denk ik, maar hij is wel koeler als de TLD A1 die ik ook gehad heb. Die droeg ook erg comfortabel, maar was me net wat te zweterig in de warme maanden.

Met kinstuk eraan wordt hij wel warmer, dan zou ik er niet graag een Alp mee op fietsen en ik houd mijn helm gewoon op bij dat soort activiteiten. Daarnaast is voor mij als brildrager het erg onhandig om mijn bril nog op te zetten als het kinstuk eraan zit (bril ophouden tijdens opzetten is niet mogelijk). Maar dat geldt waarschijnlijk voor de meeste full face helmen, al zal het verschil maken hoe strak de padding bij de oren is.

Ik vind de Gringo best een degelijke indruk maken, het kinstuk is ook relatief zwaar (en daarmee ook stevig...?)
Ik heb de Gringo (met kinnebak) "getest" tijdens een jump/drop clinic, ik kan je vertellen dat ie werkt bij een semi-faceplant vanaf een meterhoge schans. :oops:

Ondertussen heb ik ook een Trigger FF, zit in dezelfde gewichtscategorie maar dan uit 1 stuk met een DH-gecertificeerde chinbar en meer verluchting dan de Urge. En hoewel een FF altijd warmer is dan een halve eierdop, moet ik zeggen dat de Trigger echt wel een behoorlijke luchtdoorstroom heeft (en voor mij ook heel prettig zit)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als ie nog luchtiger dan de Urge is, is dat een goeie tip :-q

Ik doe alles met de Urge met afneembaar kinstuk.
Vooral omdat ie goed luchtig is.
In de regel is de snelheid op een mtb vrij laag.
Het risico moet iedereen natuurlijk zelf inschatten.

M.a.w. ik denk dat veel xc fietsers meer risico nemen dan een dh-er met een mindere fullface helm.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Hier ook de IXS trigger FF. Eigenlijk nooit te warm in gehad, goede ventilatie dus en licht. Voldoende bescherming voor het “gemiddelde” bikepark werk. Goggles (100%) passen ook prima dus blij mee :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

tiewrap schreef: vr 4 juni 2021, 17:08 Als ie nog luchtiger dan de Urge is, is dat een goeie tip :-q

Ik doe alles met de Urge met afneembaar kinstuk.
Vooral omdat ie goed luchtig is.
In de regel is de snelheid op een mtb vrij laag.
Het risico moet iedereen natuurlijk zelf inschatten.

M.a.w. ik denk dat veel xc fietsers meer risico nemen dan een dh-er met een mindere fullface helm.
Dat durf ik zo niet te zeggen. De trigger heeft betere verluchting aan de onderkant (en is wit) dus 1 op1 vergelijken is lastig.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor alle input en de adviezen zijn verschillend zoals gebruikelijk, maar alle input is welkom

Ook op basis van goed advies in offline communicatie en dit was altijd al het plan maar ik ga dus eerst clinics doen, Om mijn grenzen te verleggen zijn skills belangrijker dan protectie. En dan ook een clinic op een Bikepark als dat kan.

Ik ga er nu voor om dat te doen met een goede luchtige helm met kinstuk, al dan niet afneembaar (Parachute, Gringo, Trigger) Voor mijn doelen nu is dat een prima helm, genoeg bescherming voor de clinic en gecontroleerd afdalen, niet Mach 2 Downhill

Op basis van de clinic ervaringen en adviezen die ik daarbij opdoe kan ik altijd een simpele stevige DH fullface erbij nemen. Bijvoorbeeld 7iDP, en Urge maken betaalbare modellen met goede bescherming, ik verwacht deze toch beperkt in te zetten.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 7 juni 2021, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klopt: ik ben ooit m’n padding van Fox Proframe vergeten naar een weekje Harz en heb toen een simpele O’Neil gekocht en hoewel je daar geen meter mee wil klimmen zit hij beter dan mijn dure enduro fullface en voelt ontzettend beschermend. Dus voor mach 2 in het bikepark weet ik het voortaan wel.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik kreeg zojuist de vraag van mijn vrouw wat ik voor vaderdag wou hebben....
Daar had ik nog niet over nagedacht maar op zich kan ik wel een nieuwe fullface gebruiken voor als ik ooit eens naar een bikepark ga, en voor zaken als Mook, Holten enz (Ik ben een ster in vallen dus kom nog wel eens op mijn hoofd terecht :lol: ).

Ik heb nu nog een oudje dus ik zal er hoe dan ook op vooruit gaat. Maar voorkeur gaat wel naar iets wat niet in een oven verandert. Gezien ik een fullface maar een paar keer per jaar op mijn hoofd heb geef ik liever niet zo veel meer uit dan 150 euro dus helaas zit een TLD er niet in. Bril heb ik wel (Fox) dus gaat alleen om een helm. Is het voor de paar keer en het inzetbereik dan beter om maar gewoon een "zware" downhill helm te kopen of toch kijken naar iets lichter "enduro/dh" ivm de warmteontwikkeling? Ik zoek sowieso geen 2 in 1. Voor normale ritten voldoet mijn A1 prima.
Laatst gewijzigd door Klitse op za 12 juni 2021, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Inkoppertje: Als je vaak op je hoofd land, zou ik vooral voor stevigheid gaan :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Rectificatie :

Ik rijdt met een Urge Gringo met afneembaar kinstuk.
Ook in de veronderstelling dat dat goed zat voor mij is.
Als je hem iets beter uit test schieten de pennen uit de klemming.
Mogelijk is iets stevigers dus beter voor het grondiger veldwerk.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Code: Selecteer alles

geef ik liever niet zo veel meer uit dan 150 euro dus
kali zoka? rond de 100,- alleen gebaseert op prijs, zelf geen ervaring mee
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

tiewrap schreef: za 12 juni 2021, 19:34 Rectificatie :

Ik rijdt met een Urge Gringo met afneembaar kinstuk.
Ook in de veronderstelling dat dat goed zat voor mij is.
Als je hem iets beter uit test schieten de pennen uit de klemming.
Mogelijk is iets stevigers dus beter voor het grondiger veldwerk.
Vorig jaar schoot het kinstuk bij mij ook los tijdens een run in het bikepark. Klikte hem ook zo weer vast maar was wel even een rare gewaarwording.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

TenZNL schreef: za 12 juni 2021, 18:06 Inkoppertje: Als je vaak op je hoofd land, zou ik vooral voor stevigheid gaan :winkie:
Ben het met je eens dus zojuist een Fox Rampage besteld. Past mooi bij mn Fox Goggles 8) .
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Klitse schreef: zo 13 juni 2021, 09:36
TenZNL schreef: za 12 juni 2021, 18:06 Inkoppertje: Als je vaak op je hoofd land, zou ik vooral voor stevigheid gaan :winkie:
Ben het met je eens dus zojuist een Fox Rampage besteld. Past mooi bij mn Fox Goggles 8) .
Hahaha jij doet het andersom, de helm bij de goggles matchen. :-D
Plaats reactie