Enduro fullface

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

maaf2 schreef: vr 28 februari 2020, 07:17 Aangezien ik na jaren toch om ben voor enduro ben ik op zoek naar een enduro fullface helm.
Mijn fox rampage pro werkt tamelijk verstikkend in klimmen, en mijn poc trabec voelt in de afdalingen niet heel safe.

Kan iemand mij vertellen hoe het met luchtflow zit met enduro fullface?

Voorkant is stuk meer open dan bij dh-helm als ik plaatjes zo bekijk, maar is dit voldoende om 'normaal' te kunnen ademen zoals bij een 'open' helm?

Ben benieuwd naar ervaringen. Op mijn shortlist staan (uiteindelijke keuze wordt uiteraard bepaald door pasvorm):
100% trajecta
Fox proframe
Bell super air r (voor lange steady klimmen lijkt het mij handig dat kinstuk eraf kan)
Leatt dbx 4.0
Tld stage
Ik heb de 100% Trajecta bij mij op voorraad staan, maar de pasvorm is zeker aan te raden om eerst te gaan passen. Had hem voor Dries besteld, maar zowel hij als ik kregen hem niet op ons hoofd, terwijl wij toch de goede maat hadden.... Dit terwijl ik de Bell Super DH zo op zet.

Dries heeft uiteindelijk gekozen voor een IXS. Urge heeft ook zeker een mooie optie met afneembare kinnebak. En prijstechnisch erg interessant.
Laatst gewijzigd door mud mate op za 29 februari 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Fox Proframe wat een hele verbetering is op de dichte IXS die ik daarvoor had, maar het zijn geen klimhelmen.
(been there done that toen ik bij Winterberg mijn kaart verloor :roll: ).
In Cnada heb ik verschillende helmen gezien en gepast met afnembaar kinstuk maar er absoluut GEEN vertrouwen in dat dat gaat helpen bij een goeie klapper.

Als ik een wedstrijd zou doen zou ik met klimmen een normale helm gebruiken en de DH aan mijn rugzak knopen en bij de afdaling omgekeerd.
Bij de de grotere rugzakken van Evoc met rugbescherming past dat ook: helmgedeelte erin, kinstuk steekt eruit maar wel solide vast.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

+1 voor de fox, en voor het afzetten bij klimmen..

Tijdens klimmen zet ik elke helm sowieso liever af ivm temperatuur, qua zuurstof maakt het weinig uit, pas bij 0 graden flink stuk geklommen met helm en dat was ok..

De bell had ik eerst, afneembaar lijkt handig, maar ik vond het gewoon gammel.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Jurf schreef: za 29 februari 2020, 17:31 Als ik een wedstrijd zou doen zou ik met klimmen een normale helm gebruiken en de DH aan mijn rugzak knopen en bij de afdaling omgekeerd.
Bij de de grotere rugzakken van Evoc met rugbescherming past dat ook: helmgedeelte erin, kinstuk steekt eruit maar wel solide vast.
Pas op dat 2 helmen mee bij veel organisaties weer niet mag.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurf schreef: za 29 februari 2020, 17:31Als ik een wedstrijd zou doen zou ik met klimmen een normale helm gebruiken en de DH aan mijn rugzak knopen en bij de afdaling omgekeerd.
Bij de de grotere rugzakken van Evoc met rugbescherming past dat ook: helmgedeelte erin, kinstuk steekt eruit maar wel solide vast.
Twee helmen is zo 2010 en een rugzak 2014...

Omwille van bewegingsvrijheid, rijd ik liever met een D3 omhoog* dan dat ik getimede naar beneden moet rijden met een rugzak met daar nog een helm aan geknoopt.

* welke helm ik ook op heb, omhoog is r*k.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een proframe, ik vind hem nauwelijks warmer dan een POC Tectal (typische "AM" helm).
Zelf heb ik gewoon gepast. De proframe zat als enige goed. Helmen kopen zonder passen vind ik nogal riskant, de meeste helmen zitten mij niet en ik heb geen bijzondere kop.

Toen ik de proframe kocht waren er nog niet zoveel opties als nu. Bijvoorbeeld de TLD stage was er nog niet en ook de Leatt was er niet. Ik zou die zeker meenemen in een vergelijking als ik nog eens de kans kreeg ze allemaal naast elkaar te passen en ik een nieuwe helm nodig had!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

tiewrap schreef: za 29 februari 2020, 15:05 Heb zelf de Urge Gringo.
Die is behoorlijk luchtig, kinstuk makkelijk te verwijderen.
Algehele kwaliteit lijkt iets minder, maar dat is de prijs ook.

Ben eigenlijk ook op zoek naar wat anders, maar toch wel bang dat die warmer zitten...
De Urge zonder kinnebak is eigenlijk m`n standaard helm geworden, zo lekker zit het ding. Maar hij is idd wel een beetje aan de lichte kant voor serieuze trails en parken.
Zat gisteren toevallig naar de MET Parachute te kijken, die past ook wel in het rijtje en is redelijk budgetvriendelijk(kinnebak kan er niet af)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef: zo 1 maart 2020, 16:53
tiewrap schreef: za 29 februari 2020, 15:05 Heb zelf de Urge Gringo.
Die is behoorlijk luchtig, kinstuk makkelijk te verwijderen.
Algehele kwaliteit lijkt iets minder, maar dat is de prijs ook.

Ben eigenlijk ook op zoek naar wat anders, maar toch wel bang dat die warmer zitten...
De Urge zonder kinnebak is eigenlijk m`n standaard helm geworden, zo lekker zit het ding. Maar hij is idd wel een beetje aan de lichte kant voor serieuze trails en parken.
Ik heb hem juist gisteren bij Mud besteld als 2e helm voor in het bikepark en vakanties in het buitenland. Ga er eigenlijk wel van uit dat hij meer bescherming biedt dan mijn TLD A2.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: zo 1 maart 2020, 20:17
TenZNL schreef: zo 1 maart 2020, 16:53
De Urge zonder kinnebak is eigenlijk m`n standaard helm geworden, zo lekker zit het ding. Maar hij is idd wel een beetje aan de lichte kant voor serieuze trails en parken.
Ik heb hem juist gisteren bij Mud besteld als 2e helm voor in het bikepark en vakanties in het buitenland. Ga er eigenlijk wel van uit dat hij meer bescherming biedt dan mijn TLD A2.
Dat sowieso, ik doelde meer op de zwarte lijnen.
Is voor mij hetzelfde, zo vaak heb ik geen FF nodig dus ik vond het een mooi alternatief (en hij was in de aanbieding bij Futurum)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoewel een echte full face uiteraard steviger is, geloof ik ook weer niet dat die Urge te slap is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Makkelijk schreef: zo 1 maart 2020, 15:20 Ik heb een proframe, ik vind hem nauwelijks warmer dan een POC Tectal (typische "AM" helm).
Voor mij maakte het wel uit en ik heb ook een Tectal (Race), maar goed in vergelijk met de 661 is het een super luchtige goed geventileerde helm! In de 661 werd ik in de zomer in Slovenie bij de bikeparks gewoon niet lekker van van de warmte en heb hem toen verwisseld voor de POC. Dan maar wat minder bescherming maar lekkerder rijden (en heb daarna de Fox Pro Frame aangeschaft).

Waar je rijd maakt ook uit. Afgelopen okt in Wales hadden we echt K! weer en was het zo nat dat zelfs de locals het daar erg nat en koud vonden :o en toen was de meer afgedichte matig ventilerende 661 in 1x wel weer lekker warm en droog.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Wietze.V
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 7 november 2018, 15:48
Mijn mountainbike: Staat meestal rechtop

Mensen die toevallig ervaring hebben met de TSG Seek FR? Is ook een budget FF helm met afneembaar kinstuk. Heb ook zelden een FF nodig dus is dit een mooi compromis.
@Urge Gringo dragers, hoe is de pasvorm van deze helm? Ik heb namelijk verrekt klein hoofd waardoor veel helmen mij vaak te groot zijn :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Net een IXS Trigger FF MIPS besteld ..... zal de review later delen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik worstel ook wat met deze keuze, hoe zwaar te gaan?

Met mijn trail bike en helm deed ik al de Bikeparks Winterberg, Leogang, Saalbach Hinterglemm , Brandnertal. De flowtrails en rode lijnen tot bv Hangman I&II op Leogang en de Z-line in Hinterglemm. Ik reed nog nooit een zwarte track met jumps wortels en rock gardens zoals ze bedoeld zijn. Stukje hier en daar.

Plan 2021: De grenzen verleggen, meer en hoger springen (Mook!) en doelstelling is zwarte lijnen op de Highlander 140/160mm trailbike

Kies ik nu een helm voor ultieme protectie zeg 1100gr Full Face (naast de trail helm)
Of een van de nieuwe lichtgewicht Enduro FF met vents 800gr voor meer comfort,
En ik ben ook langzaam toe aan een nieuwe trail helm, zou een convertible ook echt als trail helm dienst doen?

In alle drie de types kun je voor 150-200 EUR bij goede merken terecht. Vragen die ik me stel zijn of de zware helm ook echt beperkingen van movement en gehoor geeft wat weer niet helpt en geeft bv de Trigger van Roy boven genoeg bescherming?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het altijd keuzes maken blijft. Prioriteiten stellen en risico-inschatting :)
Een helm van 1.100 gram zal -mits goed gemaakt- meer bescherming kunnen bieden dan een van 650 gram. Maar die laatste draagt dan weer prettiger, zeker als je er ook mee omhoog fietst.

Feitelijk dezelfde vraag als met andere protectie, full-on downhill beschermers doen meer dan trail-kneepads als je echt crasht, maar wil je die ook de hele dag meeslepen?

Met de Urge Gringo heb ik een vergelijkbare ervaring als TenZNL, draagt erg fijn als trailhelm zonder kinstuk. Deels door de relatief dikke padding denk ik, maar hij is wel koeler als de TLD A1 die ik ook gehad heb. Die droeg ook erg comfortabel, maar was me net wat te zweterig in de warme maanden.

Met kinstuk eraan wordt hij wel warmer, dan zou ik er niet graag een Alp mee op fietsen en ik houd mijn helm gewoon op bij dat soort activiteiten. Daarnaast is voor mij als brildrager het erg onhandig om mijn bril nog op te zetten als het kinstuk eraan zit (bril ophouden tijdens opzetten is niet mogelijk). Maar dat geldt waarschijnlijk voor de meeste full face helmen, al zal het verschil maken hoe strak de padding bij de oren is.

Ik vind de Gringo best een degelijke indruk maken, het kinstuk is ook relatief zwaar (en daarmee ook stevig...?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie