Van 3x9 naar 1x11

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Nick ST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 17:46
Mijn mountainbike: Sprinter regatta

Goedenavond

Ik ben in het bezit van een sensa Sella , met een Shimano mix schakelgroep 3x9 met een deore achterderailleur en een alivio voorderailleur en volgens mij nog wat onderdelen uit lagere groepen.

Nu beleef ik veel plezier op mijn fiets maar ben ook al naar upgrade’s aan het kijken voor als deze aandrijflijn versleten is , en nu kwam ik een als 1x11 groep tegen

https://www.bike-components.de/en/Shim ... et-p65605/

Nu was mijn vraag kan ik hiermee uit de voeten ? Ik fiets nu ook altijd op het grootste blad voor en schakel alleen achter , tenzij ik echt moet klimmen ( bijvoorbeeld op de gulberg) , en past dit ook zomaar op mijn fiets ?

Voor de duidelijkheid , ik ben iemand zonder wedstrijd doelen maar gewoon voor m’n plezier wat in de rondte fietsen .

Met vriendelijke groet

Nick
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Op de handige site https://ritzelrechner.de/ kan je iig eens bekijken hoe jouw huidige setup zich verhoudt tot die 1 x 11. Kwestie van de beide setups kiezen en vergelijken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat als je voor een 11-46 cassette kiest, je er dan aardig mee uit de voeten kunt.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nick ST schreef: ma 2 maart 2020, 21:43 Goedenavond

Ik ben in het bezit van een sensa Sella , met een Shimano mix schakelgroep 3x9 met een deore achterderailleur en een alivio voorderailleur en volgens mij nog wat onderdelen uit lagere groepen.

Nu beleef ik veel plezier op mijn fiets maar ben ook al naar upgrade’s aan het kijken voor als deze aandrijflijn versleten is , en nu kwam ik een als 1x11 groep tegen

https://www.bike-components.de/en/Shim ... et-p65605/

Nu was mijn vraag kan ik hiermee uit de voeten ? Ik fiets nu ook altijd op het grootste blad voor en schakel alleen achter , tenzij ik echt moet klimmen ( bijvoorbeeld op de gulberg) , en past dit ook zomaar op mijn fiets ?

Voor de duidelijkheid , ik ben iemand zonder wedstrijd doelen maar gewoon voor m’n plezier wat in de rondte fietsen .

Met vriendelijke groet

Nick
Nick,

De Razob lag in mijn achtertuin en ik reed daar zonder versnellingen. Dus 1x1.
11 versnellingen is dus ruim voldoende. :-q
Maar... het kleinste kransje van de 11-speed cassette die op jouw naaf past is 11t.
Dus om net zo zwaar te kunnen trappen als je nu doet heb je ook een voorblad nodig dat evenveel tandjes heeft als je huidige buitenblad (want dat gebruik je altijd, schrijf je). 42t dus :o
De Ritzelrechner die Wielmaat voorstelt maakt dat allemaal inzichtelijk.
Maar tenzij je heel dikke benen hebt, denk ik dat je met een 34 voorblad ook uit de voeten kunt.
De 11-46 cassette van Shimano die Ad bedoelt is een cassette met 10 normale versnellingen en 1 bergversnelling.
Voor als het echt steil wordt (recht tegen de Razob omhoog naast de haarspeldbochten) of als de beentjes ineens heel moe zijn.
de 11-42 cassette heeft een normaler verloop, net als de cassettes van Sunrace.
Ga maar eens spelen met de Ritzelrechner.

En koop de "clamp" versie, dus de shifter met zijn eigen klemband.
I-spec verandert ieder jaar van standaard, dus als je later nog iets moet vervangen past het niet meer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie