rugtas/watertas

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dennis74 schreef: wo 25 maart 2020, 17:40 Ik gooi de waterzak leeg en laat het slangetje leeglopen daarna spoel ik het mondstuk en het slangetje af met warm water en dan gaat ie in de vriezer. Doe dat al jaren zo en werkt perfect.
Idem hier, en ik heb er altijd water met siroop en een magnesium bruistablet in, dus niet alleen maar schoon water.

Ik heb in het verleden wel Camelbak rugzakken gehad en was altijd wel tevreden over de vakindeling en de afwerking maar het draagcomfort vind ik minder goed dan van de betere concurrentie. Ik ben gevoelig voor rugklachten en vooral met veel gewicht op je rug (Alpen dagtochten...) voldeed de Ergon die ik op een gegeven moment kocht veel beter.

Zoals er dames zijn die schoenen verzamelen moet ik oppassen dat ik me inhoud met rugzakken kopen... :oops: :D
Maar dat geeft wel praktijkervaringen :)

Op dit moment van klein naar groot voor het grijpen:
- Thule Rail 8. Fijn compact rugzakje, maar wil je een windjack, uitgebreid lunchpakket en tool/biba/pomp mee is-ie eigenlijk al te klein. Maar voor lokale rondjes een perfect rugzakje. Imo echt te duur, behalve als je er voor ruim drie tientjes tegenaan loopt (anders had ik 'm ook niet gekocht) :D

- Deuter Race. Licht, verrassend ruim en prima draagcomfort. Eenvoudig qua indeling maar eigenlijk heb je ook niet meer nodig. En al die vakken, ritsen etc. maken een rugzak ook zwaarder. Zonder reservoir geleverd, maar wel met regenhoes.

- Ergon BA3, met rugprotector. Dit was mijn dagtochtenrugzak, waar dus ook meer gewicht in komt. Met rugprotector omdat je op dat soort ritten vaak toch listiger trails rijdt en waarom niet wat extra bescherming... Draagcomfort is heel goed, afwerking ook. Vakindeling is redelijk maar niet top, en het is vrijwel ondoenlijk het reservoir erin te krijgen als de rugzak gevuld is. Hij moet eerst leeg, dat is vooral onhandig als je onderweg een keer bijtankt. Komt ook met regenhoes en zonder reservoir.

- Evoc Trail, e-bike versie. Toen ik een e-mtb kocht moest ik een rugzak met ruimte voor een tweede accu. Eerst de Ergon geprobeerd maar dat was geen doen.
Die accu's zijn niet klein en niet licht (2.6kg in mijn geval, dat is zo'n beetje de lichtste...) en je wilt ook graag een protector tussen je rug en die baksteen. Een joekel van een rugzak, maar met prima draagcomfort. Ook met accu erin nog ruimte genoeg voor alles wat je op een Alpendagtocht nodig kunt hebben. Ook weer met regenhoes en zonder reservoir, indeling van deze rugzak is top. Allerlei hele handige vakjes zodat ook veel spullen goed georganiseerd kunnen worden. En omdat het reservoir in de klep wordt gestopt (ivm de accu) ook heel makkelijk onderweg te vullen. Aanrader voor ritten waar je veel spul nodig hebt.

Essentieel imo is bij een grotere rugzak een goede en brede heupband. Je wilt dat gewicht niet aan je schouders hebben hangen, dat moet grotendeels op je heupen steunen. Maar alleen zo'n heupband is niet genoeg, mijn laatste Camelbak had dat ook maar toch kreeg ik die niet goed afgesteld. In een direct vergelijk met de Ergon en Evoc was die (iig voor mijn lijf) minder comfortabel. Jammer, want het was een mooie en verder ook fijne rugzak.
Daarnaast is mijn ervaring dat een volgepropte kleine rugzak nooit lekker draagt, met namen omdat het rugpand bol komt te staan door het volle reservoir. Kleine rugzakken hebben doorgaans ook een eenvoudig rugpand, beetje polstering en verder niks, waardoor de bolling niet wordt opgevangen maar echt in je rug duwt.
Beter een maatje ruimere rugzak nemen en de compressieriempjes gebruiken als-ie niet vol zit.

Tot zover mijn ervaringen, doe ermee wat je wilt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: do 26 maart 2020, 10:22
Tot zover mijn ervaringen, doe ermee wat je wilt ;-)
Afbeelding

:winkie:


Mede door jouw bevindingen van de Ergon rugzakken heb ik de Ergon BE2 gekocht. En nog geen moment spijt gehad. :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Gisteren weer wat ervaring met de Decathlon waterzak ten opzichte van de Camelbak , lekker lang slangentje en klotst minder in de rugzak , wel het drinktuitje camelbak gebruikt , met het decathlon drinktuitje kon ik geen vrienden mee worden .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Idem hier. De rode middelgrote tas van Decathlon. Kan er een windjack en eten en gereedschappen in mee zeulen op een geordende manier. Enkel de twist mondstuk is een onding onderweg.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Pietjezoektfietsje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 november 2019, 20:49

Hoi,

Vraagje over een drinkzak. Ik wil de camalbak ragou aanschaffen, dit is volgens mij een rugzak met voldoende mogelijkheden voor een degelijke prijs. Echter staan er wat verdeelde meningen over de drinkzak dus wat ik me afvroeg is stel dat de drinkzak tegenvalt kan ik er dan gewoon een bij de decathlon kopen en past dit dan gewoon in mij Camelbak of werkt dat niet zo?

Cheers
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pietjezoektfietsje schreef: zo 29 maart 2020, 01:28 Hoi,

Vraagje over een drinkzak. Ik wil de camalbak ragou aanschaffen, dit is volgens mij een rugzak met voldoende mogelijkheden voor een degelijke prijs. Echter staan er wat verdeelde meningen over de drinkzak dus wat ik me afvroeg is stel dat de drinkzak tegenvalt kan ik er dan gewoon een bij de decathlon kopen en past dit dan gewoon in mij Camelbak of werkt dat niet zo?

Cheers
Ik neem aan dat je De Camelbak Rogue bedoelt ? :winkie:
Heb ik gehad, zelden zo'n onhandige rugzg gehad.
Ging van links naar rechts. Gewoon te klein.
En in de versie die ik had (alweer een paar jaar geleden) paste geen Decathlon (of enig ander niet Camelbak) reservoir.
In mijn Mule past een Deathlon reservoir, in mijn Deuters passen Decathlon reservoirs.

Lees even alle tips in dit topic.
Mijn tip is:
Koop geen kleine rugzak. Ik dacht ook dat een kleintje handig was voor korte ritjes.
Dat viel vies tegen. Zowel de Rogue als de kleine vd Decathlon geprobeerd.
De grotere passen beter op je rug en er past meer in (mocht dat ooit nodig zijn).
En een grotere rugzak weegt echt niet veel meer dan een kleine.
Je hoeft ook geen 30 liter Transalp rugzak te kopen, maar een model van 10 liter is beter dan zo'n minimalistisch ding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pietjezoektfietsje schreef: zo 29 maart 2020, 01:28 Hoi,

Vraagje over een drinkzak. Ik wil de camalbak ragou aanschaffen, dit is volgens mij een rugzak met voldoende mogelijkheden voor een degelijke prijs. Echter staan er wat verdeelde meningen over de drinkzak dus wat ik me afvroeg is stel dat de drinkzak tegenvalt kan ik er dan gewoon een bij de decathlon kopen en past dit dan gewoon in mij Camelbak of werkt dat niet zo?

Cheers
In de wat recentelijke Camelbak Roque past een Decathlon waterzak van 2 liter , standaard werd/word deze met een 2,5 liter reservoir geleverd van Camelbak .
De gebruikerservaringen moet je maar even lezen , mn vrouw heeft de Roque en vindt hem prima :-q

Zelf vindt Ik hem veul te klein , ik heb de mule nv .
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 29 maart 2020, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 29 maart 2020, 02:00
Ik neem aan dat je De Camelbak Rogue bedoelt ? :winkie:
Heb ik gehad, zelden zo'n onhandige rugzg gehad.
Ging van links naar rechts. Gewoon te klein.

Lees even alle tips in dit topic.
Mijn tip is:
Koop geen kleine rugzak. Ik dacht ook dat een kleintje handig was voor korte ritjes.
Dat viel vies tegen. Zowel de Rogue als de kleine vd Decathlon geprobeerd.
De grotere passen beter op je rug en er past meer in (mocht dat ooit nodig zijn).
En een grotere rugzak weegt echt niet veel meer dan een kleine.
Je hoeft ook geen 30 liter Transalp rugzak te kopen, maar een model van 10 liter is beter dan zo'n minimalistisch ding.
+1
Ook hier niet zo`n beste ervaring met de Rogue.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik ben na jarenlang fan te zijn geweest van Camelbak uiteindelijk toch overgestapt op een Evoc Enduro FR, met back protectie.
Hierin past veel stuff, zit goed en dus met rug bescherming.

Mijn laatste Camelbak was na jaren gebruik ineens van mening dat ie moest gaat leeglopen in de auto. Toen was ik er klaar mee.
Ben vergeten welk type dit was, dacht een Charger. Maar iets van 10 tot 15 liter, er kon voldoende spul mee.
Ik heb de 1.5 liter Rogue gehad. Prima ding, maar te klein als je langere tijd op pad gaat. En er kon weinig reserve spul mee.
(Ik sjouw graag een pomp, binnenband, patronen, gereedschap, eten, regenjas enzo mee :)

Mijn FR heeft nu een 3 liter zak van Deuter. Dat gaat allemaal prima. Ik doe er overigens alleen maar water is. Na gebruik legen en dan in de vriezer. Nog nooit last gehad van schimmel. (Had ik op de mondstukjes van Camelbak wel, maar die kon je vervangen. Ze worden in diverse kleuren aangeboden voor een schappelijke prijs (Ik meen setjes van 2 of 3 stuks)
Pietjezoektfietsje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 november 2019, 20:49

Is er niemand met goede ervaring betreft de rogue?
Ik vind de odyssey en andere merken eigenlijk te duur voor een keer proberen.

Ik begrijp dat groter wellicht iets lekkerder zit maar ik heb die ruimte echt niet nodig. Ik ga namelijk niet meer meenemen dan dat ik nu doe. Is 5L dan nog steeds aan te klein? Of is dit een middenmaat?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als jij een Rogue wil kopen, moet je dat vooral doen. Wij geven enkel onze ervaringen, wat je daarmee doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :)

FYI: De Rogue die ik had, zat al vol met een bos sleutels en een telefoon. Dus biba, pompje, snacks en regenjasje konden daar, zelfs met geweld, niet meer bij.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Dan zeker naar de Decathlon tassen kijken
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Pietjezoektfietsje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 november 2019, 20:49

Sorry, ik probeer gewoon wat informatie te verzamelen en ga jullie adviezen zeker mee nemen!

Zou het kunnen zijn dat het model ondertussen is veranderd? Want er lijkt nu toch wel het eea in te kunnen, zie bijvoorbeeld de review van Mantel:

https://youtu.be/71VegKFC63g
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Oh er kan genoeg in een roque , is ook maar wat je wilt meenemen !, de vrouw is er blij mee !, pompje, binnenband, snack, 2 liter vocht , sleutels en telefoon .
Draagcomfort is niet groot ,
Maar ieder ervaart dat anders , vandaar ook de tip van andere rugtassen met beter draag comfort ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pietjezoektfietsje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 november 2019, 20:49

Ik heb nog even gekeken en de Evoc CC 3L Race lijkt ook ook wel wat, komt volgens mij kwa ruimte overeen met de rogue maar dan wel met de heupband. Iemand ervaring met deze?

Ik denk dat ik ze allebei maar even bestel en dan de minste terugstuur.
Plaats reactie