Minipomp voor in hippack / bumbag / fannypack

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Ik rijd in Nederland bijna altijd met een hippack (Camelbak Repack) voor water, snacks, mini-tool en wat reserve spullen. Daarin zit nu ook een kleine minipomp, een SKS Airboy mini. Deze zit er alleen in voor nood en heeft zijn nut al meerdere malen bewezen bij vooral lekke/kapotte binnenbanden van andere.

Afgelopen weekend was het dan zover dat ik zelf eens de pomp mocht gebruiken (teveel lucht eruit gelaten) en ik werd daar niet vrolijk van. De combinatie tubeless ventiel, bandbreedte (2.4") en de pomp was geen succes. Daarom ben ik dus op zoek naar een pomp met de volgende eisen:

- Slag met hoog volume
- Niet te groot (moet comfortabel in een hippack passen)
- Prestakop op luchtslang

Als ik op de gerenommeerde sites kijk zie ik vooral minipompen bedoeld voor mountainbikes die vrij groot zijn. Dat zal vast inherent aan het hoog volume karakter van deze pompen zijn maar ik kan me niet voorstellen dat deze lekker in een hippack passen.

Wie heeft er tips of ervaringen met een hippack en een hoog volume minipomp?

PS. voor de langere ritten in NL en in het buitenland gebruik ik een rugzak waarbij de grote van de minipomp wat minder van belang is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13026
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Misschien moet je in dit geval toch eens CO2-patronen overwegen. En die dan icm je huidige pompje gebruiken?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De pomp vastmaken aan (de bidon nokjes) van je frame?

Zo heb ik het opgelost, zodat ik hem altijd bij me heb en hij nooit in de weg zit.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Veelal kun je op een fully geen bidon kwijt..... Ik heb voor op de weg een mooie ranke pomp van Lezyne, daar kan ik 6 bar mee in een bandje krijgen, nog nooit gebruikt voor de mountainbike maar het lijkt mij dat die daarvoor ook goed geschikt is.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat een groot volume en een klein formaat pomp een bijna onhaalbare combinatie vormt... Dus je moet kiezen ;-)

Moet het toch vooral klein, dan inderdaad eens naar een CO2 pompje kijken. Er zijn er ook waarmee je nog gewoon kunt pompen naast de patroon gebruiken.

En heb je meer ruimte, dan is er niks beters dan een Topeak Morph of vergelijkbare Lezyne, model met zo'n uitklapvoetje en slangetje. Omdat je zo'n ding op de grond kunt zetten pompt het supergemakkelijk. En zowel de Topeak als Lezyne zijn kwalitatief goed gemaakt, geen rammelende prullaria.
Voor aan het frame vind ik ze iets te fors, ik gooi de Topeak tenminste gewoon in m'n rugzak. De Morph pompen zijn er in verschillende versies, verschillen zitten in formaat en luchtopbrengst (Roadmorph, klein en hoge druk/klein volume, en Mountainmorph groter volume maar lagere max. druk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

co2 patroon of gaan voor een Leyzine High Volume pompje met slang, werkt lekker
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik heb eens een velg opgeblazen met een CO2 patroon...... ok de velg was blijkbaar niet 100% meer maar sinds die tijd ben ik er huiverig van geworden en altijd een hand pomp bij mij.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Gelukkig kan ik een bidon kwijt op mijn fully dus een minipomp aan de bidonhouder is inderdaad een goede tip, al is het misschien niet de meest modieuze optie ;) . Maar word ie dan niet super smerig met nat weer of valt dat wel mee?

CO2 ben ik niet zo'n fan van, vind het verspilling en ook niet altijd even bruikbaar. Over het algemeen is het zo dat als we met vrienden een langere tocht maken, ik de enige ben met een minipomp en reservespullen zoals een quicklink. Dan zijn de CO2 cartridges zo op. :tong

Een klein formaat minipomp met pompslang zou ook nog een optie zijn, dan maar langer/vaker pompen om de band op druk te krijgen.

Bedankt voor de tips, ik ga deze week eens even bij de LBS langs om wat minipompen te vergelijken.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

surfroy01 schreef: ma 9 maart 2020, 15:14 Veelal kun je op een fully geen bidon kwijt..... Ik heb voor op de weg een mooie ranke pomp van Lezyne, daar kan ik 6 bar mee in een bandje krijgen, nog nooit gebruikt voor de mountainbike maar het lijkt mij dat die daarvoor ook goed geschikt is.
Op de meeste toch wel een kleintje, of zitten de nokjes er in ieder geval wel.
En anders zijn er nog andere manier om in ieder geval een pompje mee te kunnen nemen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

erikver schreef: ma 9 maart 2020, 16:10 Gelukkig kan ik een bidon kwijt op mijn fully dus een minipomp aan de bidonhouder is inderdaad een goede tip, al is het misschien niet de meest modieuze optie ;) . Maar word ie dan niet super smerig met nat weer of valt dat wel mee?

CO2 ben ik niet zo'n fan van, vind het verspilling en ook niet altijd even bruikbaar. Over het algemeen is het zo dat als we met vrienden een langere tocht maken, ik de enige ben met een minipomp en reservespullen zoals een quicklink. Dan zijn de CO2 cartridges zo op. :tong

Een klein formaat minipomp met pompslang zou ook nog een optie zijn, dan maar langer/vaker pompen om de band op druk te krijgen.

Bedankt voor de tips, ik ga deze week eens even bij de LBS langs om wat minipompen te vergelijken.
Mijn setup zie je hier: viewtopic.php?p=2398384#p2398384
Ik doe de mond van het pompje naar achter, dan komt daar geen bagger in.

Wat je ook nog kunt overwegen is een klein pompje waar ook een patroon op kan. Die maten van je kunnen zich dan lekker een ongeluk pompen (nemen ze de volgende keer misschien eens zelf wat mee) en jij hebt een patroon in je zak zitten voor wanneer je zelf lek rijdt :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

MacReal schreef: ma 9 maart 2020, 16:20
surfroy01 schreef: ma 9 maart 2020, 15:14 Veelal kun je op een fully geen bidon kwijt..... Ik heb voor op de weg een mooie ranke pomp van Lezyne, daar kan ik 6 bar mee in een bandje krijgen, nog nooit gebruikt voor de mountainbike maar het lijkt mij dat die daarvoor ook goed geschikt is.
Op de meeste toch wel een kleintje, of zitten de nokjes er in ieder geval wel.
En anders zijn er nog andere manier om in ieder geval een pompje mee te kunnen nemen...
Op mijn fully zitten geen nokken :oops: maar goed een rugzakje is ook wel handig, ook geen kans dat je je bidon onderweg ergens uit de bosjes moet halen!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Topeak heeft ook zogenaamde dual-action minipompen, waarmee je zowel in duwende als trekkende beweging lucht kunt pompen. In theorie kun je hiermee tot 2x meer volume pompen per slag, maar of het in de praktijk ook goed werkt weet ik niet. Ik ben wel benieuwd of mensen ervaringen hebben met deze pomp...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik heb wel ervaring met dergelijke pompjes, van meerdere merken zelfs. Ook systemen met twee telescopische buizen. Meestal gerommel in de marge naar mijn idee.

Overigens bedenk ik me net nog een pompje dat wellicht aardig kan voldoen, het is namelijk best compact en met een knop bovenop kies je tussen meer of minder volume per slag. Dus op het moment dat pompen met groot volume te zwaar begint te gaan zet je de knop om en pomp het laatste deel lichter.

Modelletje van Crank Brothers, de GEM:
https://www.crankbrothers.com/collectio ... 3958772167

Reviewtje:
https://off.road.cc/content/review/pump ... eview-2745

Het blijft behelpen in vergelijking met een Topeak Mountainmorph ;-)
Maar voor een compact pompje doet-ie het best goed en de bouwkwaliteit lijkt ook in orde.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29844
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een kleine pomp met groot volume bestaat niet.
Je kan een gewoon pompje aan je frame hangen. Dan wel goed afdichten, anders is ie verrot tegen de tijd dat je m nodig hebt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie