Wielkeuze stress

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nu er toch plaats was op de wielbouwcursus van Lars zit ik wel in een dilemma. Welke wielen ga ik bouwen. Ik wil mijn eigen naven gebruiken om de kosten toch wat te drukken. Bovendien heb ik op 2 fietsen eigenlijk te smalle velgen, dus dat zou dan mooi uitkomen.

Ik heb 3 29ers (eigenlijk 4, maar op mijn Rocky Mountain liggen de American Classic wielen die perfect voldoen):
- Specialized Enduro 29er met rode Chris King naven en Roval Transverse velgen met 26mm interne breedte.
- PatientZERO met gunmetal evo2 Hope naven met veel te smalle NoTubes Crest velgen (22mm intern?)
- Kona Unit met standaard Bontrager velgen met Shimano naven.

De Kona heeft voor wat mij betreft wel oke wielen voor de fiets. De wielen zijn wat zwaar (2.3Kg), maar de fiets accellereert ok en is rond de 10Kg.

De Enduro kon wat bredere velgen gebruiken, maar de rode CK naven passen eigenlijk niet echt bij het oranje frame.

De P0 heeft echt bredere velgen nodig, maar ook daar vind ik de gunmetal naven niet echt bij het kleurenschema passen. Het past iets beter dan het rood bij de Enduro. Maar rode naven op de P0 zou IMHO ook best mooi staan. Het vloekt iig niet zo erg als rood met oranje.

Het idee is om RAD15 30mm vegen te gebruiken en deze dan om de CK naven te spaken en dan in de P0 te gebruiken.

Maar, de CK wielen met de 26mm Specialized velgen zouden ook zo op de P0 passen en dan zou ik de RAD15 velgen met de Hope naven kunnen gebruiken op de Enduro. De gunmetal naven passen iig een stuk beter bij het oranje vind ik. Nadeel is dan dat de P0 slechts 26mm interne velgen heeft, of ik moet daar later ook RAD15 velgen omheen leggen. Extra voordeel is dat ik de Crest velgen dan op de Unit zou kunnen zetten (ik leer immers wielenbouwen waardoor deze stoelendans mogelijk wordt :)).

De reden om dan toch de CK naven aan te passen is omdat ik denk dat ik de P0 vaker ga gebruiken dan de Enduro. Maar ik laat me graag adviseren door het forum :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afbeelding
M.I. staan die gunmetal naven toch prima met de Barzo`s?
30mm velg erop en gaan :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Afbeelding

Ik vind rood mooier staan :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dan moet je een spuitbusje meenemen naar de workshop :tong
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 895
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Rood, blauw en paars. Lekker vloeken!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De Hope naven worden het dus. Maar het is nog een tijdje tot de cursus, dus misschien doe ik wel een PPtje. :winkie:

Maar zonder dollen. Het idee dat ik de Crest velgen over heb om op de Kona te zetten staat me wel aan. En Lars grapte over paarse en blauwe nippels, dat lijkt me ook wel cool. Ik kan altijd nog een 2de setje RAD15 velgen kopen voor op de Enduro.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

zonoskar schreef: wo 11 maart 2020, 22:29 dus misschien doe ik wel een PPtje. :winkie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kreeg bij je post wel even een flashback van mijn vrouw die van het weekend niet wist wat ze aan moest trekken toen we uit eten gingen :-D
Maar snap de vraag zeker, heb zo vaak allerlei onderdelen in mijn hoofd uitgewisseld, altijd lastig...
De vraag is denk ik ook of je zulke smalle 22mm velgen op de (starre?) Unit zou willen.
Dat lijkt mij juist een kandidaat voor 26mm met 2,4 banden.

Ik zou gaan voor:
P0 rode naven met nieuwe 30mm velgen
Enduro gunmetal met nieuwe 30mm velgen
Unit met 26mm velgen

3 sets te spaken, mooie leerweg :-q
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Jamis Diablo schreef: do 12 maart 2020, 11:40 Ik kreeg bij je post wel even een flashback van mijn vrouw die van het weekend niet wist wat ze aan moest trekken toen we uit eten gingen :-D
:lol:
who dares wins
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ja, 2 setjes nieuwe velgen is wel ideaal, maar ik moet ook aan het budget denken. Misschien tegen het eind van het jaar het 2de setje kopen.
Plaats reactie