"maar ik wil lichte velgen die vooral kaarsrecht blijven."
Lichte velgen zijn van carbon. No-name Chiner velgen zijn goed genoeg als je ze een beetje uitzoekt, zeker voor het geld.
Kaarsrecht blijven is de job van de wielenbouwer. Het draait om vakmanschap. Carbon velgen zijn meer dan stijf genoeg, maar niet alle wielen blijven recht.
Mijn wielen worden sinds ik hem ontdekte een jaar of 10? geleden door Zoran gespaakt. Ik heb sindsdien nooit meer een slag gehad, maar wel een keer een frame afgeschreven in een crash (op het voorwiel en de vork) en een paar botten erbij. YMMV, En dat beetje uitzoeken van de velg doet Zoran ook nog goed. Ik gun hem de bescheiden marge die hij daarop maakt ook.
Enjoy!!
Sterke carbonvelgen
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
vergeet niet dat de reserve velgen ook niet de lichtste zijn...
(in 29")
25mm --> 390 g
27mm --> 455 g
30mm --> 490 g
37mm --> 495 g
31mm dh --> 690 g
ik zeg niet dat mijn 400 gr 26.5 mm nextie velgen sterker zijn, (zeker niet!) maar met 55 gram + 300 dollar per velg meer mag dat uiteraard ook wel.
Het is dus altijd een compromis tussen gewicht en sterkte.. en hoe hoger de prijs hoe minder de compromis..
(in 29")
25mm --> 390 g
27mm --> 455 g
30mm --> 490 g
37mm --> 495 g
31mm dh --> 690 g
ik zeg niet dat mijn 400 gr 26.5 mm nextie velgen sterker zijn, (zeker niet!) maar met 55 gram + 300 dollar per velg meer mag dat uiteraard ook wel.
Het is dus altijd een compromis tussen gewicht en sterkte.. en hoe hoger de prijs hoe minder de compromis..
“Strong, Light, Cheap--pick any two.”
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6112
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion
Daar heb je alleen maar last van waar jij woont. Hier niet meer
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Die heb ik toch al van je? die 26"? of heb je nóg lompere?
Maar, neemt niet weg dat hij ook nog steeds regelmatig harde klappen maakt (en hij als een van de weinige van dat groepje pas sinds kort gesponsord wordt).
En ik wil ze ook (nog) niet op mijn trials bike hebben, maar op die carbon fully, en daar ben ik niet van plan zulke zware klappen te gaan maken
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
Enve, zeker M70 en M90, zijn volgens mij ook aardig onverwoestbaar. Met M90 rijden de heren en dames tegenwoordig een heel seizoen DH naar het schijnt...
Ik denk zelf dat alle betere carbon wielsets een aardig hoge mate van mishandeling kunnen hebben.
Ik denk zelf dat alle betere carbon wielsets een aardig hoge mate van mishandeling kunnen hebben.
StAlTiCa
Dat zal zeker SC zijn, maar daarvoor betaal je ook.
Net even voor de grap mijn wielen gewogen (incl banden, tubeless melk en zonder cassette of schijven)
Totaalgewicht 4,250kg
Dat is bijna 2x het gewicht van mijn frame + achterdemper...
Als ik een halve kilo per wiel kan besparen (banden wegen bijna 1kg per stuk) dan scheelt dat dus al behoorlijk veel in ronddraaiende massa... zeker de moeite waard denk ik...
Net even voor de grap mijn wielen gewogen (incl banden, tubeless melk en zonder cassette of schijven)
Totaalgewicht 4,250kg
Dat is bijna 2x het gewicht van mijn frame + achterdemper...
Als ik een halve kilo per wiel kan besparen (banden wegen bijna 1kg per stuk) dan scheelt dat dus al behoorlijk veel in ronddraaiende massa... zeker de moeite waard denk ik...
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
een halve kilo per wiel ga je niet redden.. de velgen waar we het hier over hebben zijn allemaal ~500 gram of zwaarder, ook de carbon velgen.. daarmee maak je geen wielset van 1200 gram..Mark-V schreef: ↑vr 13 maart 2020, 18:37 Dat zal zeker SC zijn, maar daarvoor betaal je ook.
Net even voor de grap mijn wielen gewogen (incl banden, tubeless melk en zonder cassette of schijven)
Totaalgewicht 4,250kg
Dat is bijna 2x het gewicht van mijn frame + achterdemper...
Als ik een halve kilo per wiel kan besparen (banden wegen bijna 1kg per stuk) dan scheelt dat dus al behoorlijk veel in ronddraaiende massa... zeker de moeite waard denk ik...
Een set van 1700 gram is meer realistisch, dus 200-300 gram minder per wiel
(hebben we het trouwens over 29" dat scheelt nog een beetje)
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ik heb vanuit het surfen nogal een carbon fetish overgehouden en heb 2 jaar geleden voor naast mijn alu standaard wielen van Bontrager bij Andless een nette set laten bouwen met carbon light bicycle velgen 35mm intern breed op hope naven.
Heel eerlijk: ik dacht dat ik een flink verschil voelde: Vooral stijver en directer....
Dat was dus tot Andy mijn standaard wielen goed had op gespannen en toen merkte ik totaal geen verschil meer tussen de 2 sets.
Qua gewicht wel iets als ik ze in de hand afweeg, maar het vertaald zich voor mij niet tot merkbaar op de fiets.
Hoe gek ik ook op carbon ben, ik betwijfel of ik dat nog een keer doe.
Heel eerlijk: ik dacht dat ik een flink verschil voelde: Vooral stijver en directer....
Dat was dus tot Andy mijn standaard wielen goed had op gespannen en toen merkte ik totaal geen verschil meer tussen de 2 sets.
Qua gewicht wel iets als ik ze in de hand afweeg, maar het vertaald zich voor mij niet tot merkbaar op de fiets.
Hoe gek ik ook op carbon ben, ik betwijfel of ik dat nog een keer doe.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2010
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Das gewoon bijna net zo zwaar als een ZTR flow van 30mm ID Voor gewoon trail/all-mountain/enduro gebruik een hele slechte investering m.i.Prulleman schreef: ↑vr 13 maart 2020, 10:37 vergeet niet dat de reserve velgen ook niet de lichtste zijn...
(in 29")
25mm --> 390 g
27mm --> 455 g
30mm --> 490 g
37mm --> 495 g
31mm dh --> 690 g
ik zeg niet dat mijn 400 gr 26.5 mm nextie velgen sterker zijn, (zeker niet!) maar met 55 gram + 300 dollar per velg meer mag dat uiteraard ook wel.
Het is dus altijd een compromis tussen gewicht en sterkte.. en hoe hoger de prijs hoe minder de compromis..
“Strong, Light, Cheap--pick any two.”
Net even mijn velgen opgezocht die ik nu heb:
https://www.ryde.nl/edge-m-26-os
Waarschijnlijk is de winst maar 150-200 gram per wiel (er vanuitgaande dat er geen verdere winst in spaken en nippels te behalen is)...
Dat is niet de moeite waard vrees ik...
https://www.ryde.nl/edge-m-26-os
Waarschijnlijk is de winst maar 150-200 gram per wiel (er vanuitgaande dat er geen verdere winst in spaken en nippels te behalen is)...
Dat is niet de moeite waard vrees ik...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goede afhandeling is zeker belangrijk, maar je moet de zaak niet omdraaien.
Want iedere 2 maanden een kapot wiel, dat dan vervolgens probleemloos wordt opgelost, daar wordt je ook niet blij van.
Uiteindelijk heb je die wielset toch gekocht om te fietsen. De garantie/crash replacement is een vangnet, geen doel op zich.
Niemand gaat zijn fiets upgraden met een goede garantie.
Wel met een wielset, een andere vork enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nog niet eens 100 gram per velg. Als het carbon ook een beetje heel moet blijven.Mark-V schreef: ↑vr 13 maart 2020, 21:54 Net even mijn velgen opgezocht die ik nu heb:
https://www.ryde.nl/edge-m-26-os
Waarschijnlijk is de winst maar 150-200 gram per wiel (er vanuitgaande dat er geen verdere winst in spaken en nippels te behalen is)...
Dat is niet de moeite waard vrees ik...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"