Sterke carbonvelgen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

De enige velgen die ik ken die echt sterk schijnen te zijn, is de Reserve van Santa Cruz.
Nu is deze sowieso erg slecht leverbaar (en behoorlijk prijzig).

Zijn er alternatieven van andere merken die vergelijkbare tests zouden kunnen doorstaan?

https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij zijn de Reverse niet zozeer sterk als wel reteduur om die garantieregeling van te betalen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jurf schreef: do 12 maart 2020, 16:19 Volgens mij zijn de Reverse niet zozeer sterk als wel reteduur om die garantieregeling van te betalen.
https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc

Getest door Danny
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ja mooi filmpje.
Bij Bike magazine heb je die Bible of biketest filmpjes en daar vertelde ze dat ze er al 2 hadden gebroken en in het Cafe/restaurant bij Whistler meteen bij de lift hadden ze er verdacht veel lampen van gemaakt...
Helaas geen filmpjes of foto,s van, maar zag er grappig uit
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Die SC Reserve velgen hebben waarsvhijnlijk de sterkste randen, veelal tussen de 3.25 en de 3.7mm dik. De meeste goedkopere velgen meten tussen de 2,5 en de 3mm. De sterkte van een velg hangt natuurlijk af van veel meer factoren, maar dit lijkt mij wel een pluspuntje bij doorslaan op een kei. En in de SC filmpjes is dat de impact die ze er op los laten.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

wanneer is hij sterk?, als hij onder "gewone" omstandigheden heel blijft?, of wil je hem net als die sc reserve wielen zonder banden gaan rijden?
ik heb al 4 jaar een setje carbon wielen van Nextie, 40mm buiten en 33,4mm binnenmaat. is de am40 dacht ik. wielen zijn na die jaren stevig gebruik nog kaarsrecht, en hebben gezien de krassen die erop zitten al redelijk wat meegemaakt. tevens koop je voor de prijs van de reserve velg ook 3 nextie velgen.
Bird Aeris 9 blurple
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je wilt goedkope en sterke carbon velgen ...... Cushcore in een goedkopere velg wellicht eem optie?

Verder geldt in mijn wereld "don't race what you can't replace" ..... ALLES kan en gaat een keer kapot
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

novaterra schreef: do 12 maart 2020, 19:53 wanneer is hij sterk?, als hij onder "gewone" omstandigheden heel blijft?, of wil je hem net als die sc reserve wielen zonder banden gaan rijden?
ik heb al 4 jaar een setje carbon wielen van Nextie, 40mm buiten en 33,4mm binnenmaat. is de am40 dacht ik. wielen zijn na die jaren stevig gebruik nog kaarsrecht, en hebben gezien de krassen die erop zitten al redelijk wat meegemaakt. tevens koop je voor de prijs van de reserve velg ook 3 nextie velgen.
Ja precies, zoiets dus...
Ik hoef geen gekke dingen te doen, maar ik wil lichte velgen die vooral kaarsrecht blijven. Butsen en deuken ben ik niet zo bang voor ;)

@Yo-Eddy: Juist door Cushcore e.d. worden de wielen weer zwaarder...
Ik wil voor mezelf de overweging maken of het de moeite waard is om een set lichte velgen te kopen waar ik redelijk wat mee uit kan halen zonder dat ik ze dubbelvouw.
Ik heb nu een set Ryde met (voor het eerst :winkie: tubeless) der kaiser banden 27,5" er op, en ze zijn al een stuk lichter dan mijn vorige velgen (26")
Maar inmiddels ook een carbon fully frame, dus het zou op zich ook niet mistaan als daar carbon wielen bij komen...
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Nox Kitsuma
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Alles kan kapot. Zeker licht spul. Belangrijkere vragen om te stellen zijn:
- Wat is de garantieregeling van de fabrikant?
- Wat zijn de rijeigenschappen van de velg?
Van alle carbon velgen waar ik mee heb gereden, zijn SC Reserve en Giant TRX0 de meest vergevingsgezinde, maar ook die vind ik eigenlijk nog steeds veel te stijf en oncomfortabel. Flipperkasteffect in rockgardens, moeilijker om lijn te houden in bochten met stenen/wortels, en veel sneller vermoeide handen en armen in lange afdalingen.
Als je lichte velgen wil die tegen een stootje kunnen zou ik eens bij Newmen kijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: do 12 maart 2020, 22:19 Maar inmiddels ook een carbon fully frame, dus het zou op zich ook niet mistaan als daar carbon wielen bij komen...
Mijn mening is dat je carbon op de juiste plaats moet gebruiken.


Headset spacers dus.



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 23:35 Mijn mening is dat je carbon op de juiste plaats moet gebruiken.


Headset spacers dus.



:bier:
Remgrepen. Worden niet zo koud in de winter.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: do 12 maart 2020, 23:35
Mark-V schreef: do 12 maart 2020, 22:19 Maar inmiddels ook een carbon fully frame, dus het zou op zich ook niet mistaan als daar carbon wielen bij komen...
Mijn mening is dat je carbon op de juiste plaats moet gebruiken.


Headset spacers dus.



:bier:
Dan wordt de voorkant lichter dus krijg je hem makkelijker op zn achterwiel. Zit wat in! ;)


Maar zonder gekheid, ook in de (Street)trials wordt er met carbon gereden. Vast niet voor niets.

https://youtu.be/p2jTrJYJGd8
(Vanaf 1:58)

Light Bicycles gebruikt Ali Clarkson dus. Op zich zijn die ook nog prima betaalbaar (alleen zit je met invoerrechten).

Maar ik hoop dadelijk rond de 12-13kg uit te kunnen komen met deze bike, met n paar stevige wielen en goede sterke banden.
Ik ga er geen XC mee rijden en ik ga er ook geen zware rockgardens of grote hucks to flat mee maken. Maar bunny hops, wall rides, skinnies, etc allemaal wel.
En een lichte bike heeft nu eenmaal flink voordeel met dat soort dingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Allu zit bij mij binnen no-time een slag in en/of deuken. (Ook Hope enduro)
Een set van een "gerenommeerde " wielbouwer vlogen de spaken binnen no-time uit.
Om over carbon van Cannondale maar te zwijgen.

De SC Reserve wielen zijn na 1,5 jaar nog helemaal top op wat krassen na, die raken ook regelmatig een steen.
1x 1 spaak gebroken.
Just saying.

Cry once zeggen de engelsen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie