spaken , stand , lichte buiging ..

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Tsja , wat doe je met het slechte weer , en de dreiging "corona", als je overseas werk wordt geannuleerd ?, ga je de schuur in om wat nuttige onderhoud uit te voeren , daarbij was ik de wielen aan het inspecteren van de Mrs , en toen viel mij op dat de spaken , met een soort lichte buiging uit de nippel naar de naaf lopen .

Nu is het geen nieuw setje maar wel een setje wat door een wielbouwer is gebouwd ,dus mag je aannemen dat het wel " goed" zit , maar toch knaagt het een beetje .
Ter vergelijk heeft het standaard setje wat bij de fiets kwam, DT Swiss , dit niet .

Komt de lichte buiging door mogelijk :

-verkeerde keuze nippels?
-verkeerde keuze spaken?
-verkeerde keuze velg?
-of een combinatie ervan ?, of is het gebruikelijk dat dit voor komt bij bepaalde merken ?

Misschien is het iets wat normaal is , de spaken staan onder spanning , maar kan ook misschien wel zijn door een val of een verkeerde zijwaartse belasting ?(nope maar even wat in me opkomt).
Ik hoop dat het duidelijk is op de foto's


De eerst 2 zijn van de DT swiss set , de andere van de handgebouwde ;
DT Swiss:
Afbeelding

Afbeelding

Hand gespaakt setje :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nu weet ik niet veel van wielen bouwen maar is dit niet gewoon een kwestie van rechte vs onder een hoek geboorde spaakgaten?
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

My thoughts exactly. Deze velg heeft recht geboorde spaakgaten en dan heb je daar wat meer last van dan als de gaten schuin geboord zijn.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

TenZNL schreef: vr 13 maart 2020, 16:38 Nu weet ik niet veel van wielen bouwen maar is dit niet gewoon een kwestie van rechte vs onder een hoek geboorde spaakgaten?
Daar had ik nog niet aan gedacht !, stom , lijkt me een logische verklaring .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb dit ook bij mijn handgemaakte setje. Geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Komt inderdaad door de boring van de spaakgaten. Als het te extreem wordt kan het spaakbreuk op dat punt opleveren. In dit geval zal het allemaal wel loslopen :wink: Het breken is wel een veelvoorkomend probleem bij eBikes met hoger gewicht, meer kracht en grotere diameter van de naven wat die hoek nog eens versterkt.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Bij Spank velgen zie je dit ook vaak. Door Sapim polyax nippels te gebruiken kan het effect vaak iets minder zijn.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mogen de spaakgaten wel iets ruimer zijn.

Ernie Frieke probeert in dit soort gevallen een buiging in de spaak te leggen vlak voor de nippel om de nippel/schroefdraad net wat te ontzien.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Huiswerk:

In welke hoek behoren de spaakgaten volgens de norm geboord te zijn?
Welke hoek hebben ze daadwerkelijk?
Wat is de afwijking daartussen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marke schreef: za 14 maart 2020, 18:46 Mogen de spaakgaten wel iets ruimer zijn.

Ernie Frieke probeert in dit soort gevallen een buiging in de spaak te leggen vlak voor de nippel om de nippel/schroefdraad net wat te ontzien.
Nadeel van grotere gaten is een duidelijke verzwakkingen bij dunwandige velgen. Of een zwaarder belaste nippelkop.

Je kunt inderdaad een knikje in de spaak forceren, maar dat werkt maar heel beperkt. Kan in veel gevallen wel precies voldoende zijn.


Het is wat Bart al zegt vooral een probleem bij zwaarder belaste fietsen, vakantiefietsen vooral, e-bikes ook. Dus een gat onder de juiste hoek boren is vrij belangrijk, maar dat gaat ook maar beperkt. In smalle velgen is het lastig of zeer duur. En bij een te grote hoek ligt de nippel nauwelijks meer aan. Gewoon recht boren is lekker goedkoop en eenvoudig, dus als er iets bespaard moet worden, dan zie je dat terug op bijvoorbeeld deze manier.
Bij de eerste foto's staat een velg met busjes. Die kun je nauwelijks onder een hoek plaatsen. Het busje zit er tegenwoordig vooral in om kosten te besparen bij het invlechten met een machine: de nippel draait makkelijker.

Maar je hoeft je over deze wielen niet echt zorgen te maken. Zeker met gewoon goede spaken zal het geen problemen opleveren bij mountainbiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie