Tsja , wat doe je met het slechte weer , en de dreiging "corona", als je overseas werk wordt geannuleerd ?, ga je de schuur in om wat nuttige onderhoud uit te voeren , daarbij was ik de wielen aan het inspecteren van de Mrs , en toen viel mij op dat de spaken , met een soort lichte buiging uit de nippel naar de naaf lopen .
Nu is het geen nieuw setje maar wel een setje wat door een wielbouwer is gebouwd ,dus mag je aannemen dat het wel " goed" zit , maar toch knaagt het een beetje .
Ter vergelijk heeft het standaard setje wat bij de fiets kwam, DT Swiss , dit niet .
Komt de lichte buiging door mogelijk :
-verkeerde keuze nippels?
-verkeerde keuze spaken?
-verkeerde keuze velg?
-of een combinatie ervan ?, of is het gebruikelijk dat dit voor komt bij bepaalde merken ?
Misschien is het iets wat normaal is , de spaken staan onder spanning , maar kan ook misschien wel zijn door een val of een verkeerde zijwaartse belasting ?(nope maar even wat in me opkomt).
Ik hoop dat het duidelijk is op de foto's
De eerst 2 zijn van de DT swiss set , de andere van de handgebouwde ;
DT Swiss:
Hand gespaakt setje :
spaken , stand , lichte buiging ..
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Nu weet ik niet veel van wielen bouwen maar is dit niet gewoon een kwestie van rechte vs onder een hoek geboorde spaakgaten?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1357
- Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
- Mijn mountainbike: is gejat
My thoughts exactly. Deze velg heeft recht geboorde spaakgaten en dan heb je daar wat meer last van dan als de gaten schuin geboord zijn.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2441
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Daar had ik nog niet aan gedacht !, stom , lijkt me een logische verklaring .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Komt inderdaad door de boring van de spaakgaten. Als het te extreem wordt kan het spaakbreuk op dat punt opleveren. In dit geval zal het allemaal wel loslopen Het breken is wel een veelvoorkomend probleem bij eBikes met hoger gewicht, meer kracht en grotere diameter van de naven wat die hoek nog eens versterkt.
Mogen de spaakgaten wel iets ruimer zijn.
Ernie Frieke probeert in dit soort gevallen een buiging in de spaak te leggen vlak voor de nippel om de nippel/schroefdraad net wat te ontzien.
Ernie Frieke probeert in dit soort gevallen een buiging in de spaak te leggen vlak voor de nippel om de nippel/schroefdraad net wat te ontzien.
Nadeel van grotere gaten is een duidelijke verzwakkingen bij dunwandige velgen. Of een zwaarder belaste nippelkop.
Je kunt inderdaad een knikje in de spaak forceren, maar dat werkt maar heel beperkt. Kan in veel gevallen wel precies voldoende zijn.
Het is wat Bart al zegt vooral een probleem bij zwaarder belaste fietsen, vakantiefietsen vooral, e-bikes ook. Dus een gat onder de juiste hoek boren is vrij belangrijk, maar dat gaat ook maar beperkt. In smalle velgen is het lastig of zeer duur. En bij een te grote hoek ligt de nippel nauwelijks meer aan. Gewoon recht boren is lekker goedkoop en eenvoudig, dus als er iets bespaard moet worden, dan zie je dat terug op bijvoorbeeld deze manier.
Bij de eerste foto's staat een velg met busjes. Die kun je nauwelijks onder een hoek plaatsen. Het busje zit er tegenwoordig vooral in om kosten te besparen bij het invlechten met een machine: de nippel draait makkelijker.
Maar je hoeft je over deze wielen niet echt zorgen te maken. Zeker met gewoon goede spaken zal het geen problemen opleveren bij mountainbiken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"