12 speed cassette shimano compatible met kleine stapjes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nou, dan maar werken aan je souplesse... bij mijn studie aandrijftechniek leerde ik dat elk kettingwiel kleiner dan 14T sowiezo minder efficient is. Maar als efficiency je doel was had je deze fiets niet gebouwd. Dan had je beter uit kunnen gaan van een titanium beachracer (ruimte grote plaat) ipv een plusfiets.

Ik denk dat alle opties wel genoemd zijn, behalve die van een 2e achterwiel met een andere body, en een SRAM racecassette. Zal ook niet direct goedkoop zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar de build was ook niet goedkoop.
En nu mag de laatste stap niets meer kosten?

Verder is de uitleg mbt de max afmeting vh voorblad mij ook niet helemaal duidelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Sram xdr gaat niet goed werken met MTB.

De cassette is 2mm smaller. je kan op 10 kransje rijden maar de uiterste 2 is niet aan te bevelen.
De letting is ook smaller dus met een MTB 12 speed ketting heb je nog minder marge.

Een road ketting gaat ook niet die past niet over je narrow wide derrie weiltje, waarschijnlijk werkt dat we na 100km, dan zijn de tandjes wel iets versleten :-)

Wat wel kan is een AXS road 12 speed (gravel) groep op je MTB zetten dan kun je wel met XDR cassettes gaan rijden. Maar of je dat wilt...…….

Ik mis inderdaad ook een compactere cassette voor in NL (boven zuid limburg) bv een 10/42 ipv 10/50. Die 100m op de route dat je een 50 nodig hebt kan ook wel op de 42.

En altijd een zo groot mogelijk voorblad wat je aankan voor weerstand/slijtage en het voelt altijd fijner op een of andere manier.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Volgens mij gaat een kleiner blad niet (op de cassette), dit omdat het blad als een paraplu over je spaken heen staat.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja, hier in een land zonder bergen loop je er tegenwoordig wel tegen aan dat het high-end mountainbike spul toch steeds specifieker op mountainbiken is gericht ipv een trekking groep met andere kleurtjes zoals het vroegah was.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie