Fietsendrager voor op trekhaak ZONDER frameklem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

Ik ben op zoek naar een fietsendragers achterop m'n trekhaak, die geen gebruik maakt van frameklems.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/equi ... k/p/22428/

Dit zijn zogenoemde hitch bike racks. Ik kan deze type fietsendragers echter niet zomaar in Europa vinden. Wellicht dat iemand hier een goede tip heeft?
be quiet and drive
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Waarschijnlijk omdat het gebruik niet is toegestaan in de EU?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

ddeftones schreef: zo 29 maart 2020, 13:42 Ik ben op zoek naar een fietsendragers achterop m'n trekhaak, die geen gebruik maakt van frameklems.

https://www.trekbikes.com/us/en_US/equi ... k/p/22428/

Dit zijn zogenoemde hitch bike racks. Ik kan deze type fietsendragers echter niet zomaar in Europa vinden. Wellicht dat iemand hier een goede tip heeft?
En waarom geen frameklem ?

Als je bezorgd bent over beschadigingen aan je frame, koop er dan een die om de zadelpen kan klemmen. (Spinder)
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Pollekes schreef: zo 29 maart 2020, 15:37 En waarom geen frameklem ?

Als je bezorgd bent over beschadigingen aan je frame, koop er dan een die om de zadelpen kan klemmen. (Spinder)
Op mijn vorige fiets werkte dat voor geen meter. Die bevestigingsstang raakte toch altijd nog ergens het carbon frame met als resultaat een ingesleten plek op de achterbrug. Ik gebruik daarom helemaal geen fietsendrager meer, maar leg de fiets achterin (handig, zo'n Volvo station :wink: ).

Zoiets lijkt mij echter wel iets:

Afbeelding

https://www.autoramaweb.it/nl/ecommerce ... io-traino/
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Snelle Buffer schreef: zo 29 maart 2020, 13:52 Waarschijnlijk omdat het gebruik niet is toegestaan in de EU?
Precies dat dacht ik ook! probeer met 2 man maar eens je fiets rechtop te houden op die posities.... Als ze in een fiets wereld deel als EU dit niet verkopen dan is het wellicht niet toegestaan, Ik denk zelf ook dat klemmen zoals deze doet op de wielen niet stabiel is, Persoonlijk zou ik deze niet willen gebruiken om die reden.

Meest stabiele is onderin vast zetten (riempjes om wielen) en boven op de vaste wereld vastzetten (frame of zadelpen).
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Snelle Buffer schreef: zo 29 maart 2020, 13:52 Waarschijnlijk omdat het gebruik niet is toegestaan in de EU?
Maar waarom zou je zoiets wel op het dak mogen hebben, maar niet op je trekhaak..

Afbeelding

https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/r ... e-_-599001
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Als je geen frameklem wilt dan kun je er ook nog een overwegen met een klemming op de crank. Zoals een twinny load bijvoorbeeld.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hendrikjan schreef: zo 29 maart 2020, 17:55
Snelle Buffer schreef: zo 29 maart 2020, 13:52 Waarschijnlijk omdat het gebruik niet is toegestaan in de EU?
Maar waarom zou je zoiets wel op het dak mogen hebben, maar niet op je trekhaak..

Afbeelding

https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/r ... e-_-599001
Zijn wel verschillen he , als ik even uitga van de plaatjes , die op het dak zit niet voor je kentekenplaat, verlichting ,de gene achterop de auto is (denk ik) nog niet door de strenge keuring van de EU , zoals de TUV, ect . De eisen zijn in het algemeen wat hoger in de EU ten opzichte van de USA?
Kijk maar eens in de manual van de Thule , gekeurd door TUV met bijbehorend gebruiksaanwijzing zoals max gewicht, snelheid .
Nu kunnen we weer gaan discussiëren wie ,hoe moet "keuren"in EU , maar ik denk dat de eerste drager , nog geen toelating heeft voor de openbare weg EU ...Ik heb nog geen goedkeuring gevonden van de eerst genoemde ,maar dat zegt niks ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

Pollekes schreef: zo 29 maart 2020, 15:37
En waarom geen frameklem ?

Als je bezorgd bent over beschadigingen aan je frame, koop er dan een die om de zadelpen kan klemmen. (Spinder)
Ik maak me geen zorgen om het frame, maar om de frame decals. Ik vind het leuk om af en toe nieuwe kleuren logo's te gebruiken en die beschadigen als ik de frameklem gebruik. Voor 1 fiets kan ik wel een andere plek op het frame vinden, maar bij 2 fietsen lukt me dat niet. Vandaar dat ik wat alternatieven zoek.
be quiet and drive
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Microvezeldoekje er omheen voor je klemt lost dat denk ik wel op?
Waar woke is, is vuur
ddeftones
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 3 november 2015, 22:45
Mijn mountainbike: Ripmo

Makkelijk schreef: zo 29 maart 2020, 20:36 Microvezeldoekje er omheen voor je klemt lost dat denk ik wel op?
Was het maar zo makkelijk. Door de druk van de klem vrommelt de sticker op.
be quiet and drive
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ddeftones schreef: zo 29 maart 2020, 20:40
Makkelijk schreef: zo 29 maart 2020, 20:36 Microvezeldoekje er omheen voor je klemt lost dat denk ik wel op?
Was het maar zo makkelijk. Door de druk van de klem vrommelt de sticker op.
Hmmm ja ik ken het. Irritant... Dan moet er dus iets omheen wat niet de neiging heeft om mee te schuiven maar wel strak zit.
Waar woke is, is vuur
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Wat ik al zei een drager met crank bevestiging.
Overigens snap ik je probleem totaal niet.
Met Mijn hawk Spider klem ik fietsen op de zadelpenklem.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die dragers waar je je crank in moet stoppen, beschadigt heel snel de crank en of je trapas. Heel goed passen of je dan je fiets zonder beschadigen kunt plaatsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

At1 schreef: zo 29 maart 2020, 22:18 ...
Overigens snap ik je probleem totaal niet.
Met Mijn hawk Spider klem ik fietsen op de zadelpenklem.
+1 Spinder (Falcon)
Elvander schreef: zo 29 maart 2020, 22:44 Die dragers waar je je crank in moet stoppen, beschadigt heel snel de crank en of je trapas. Heel goed passen of je dan je fiets zonder beschadigen kunt plaatsen.
Ja, snel schade aan crank en BB lagers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie