12 speed Sunrace tov SRAM offset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wie weet er of er een verschil is tussen de plek van de cassette tussen de 12S Sunrace op 11v body en SRAM op xd body.

Ik heb mijn drivetrain geswitched naar Shimano XTR met Sunrace cassette. Maar het lijkt nu alsof de 50 een lichte neiging heeft om er aan de bovenzijde van af te lopen. De kettinglijn lijkt iets schuiner te lopen. Is het mogelijk dat de posities van de cassette verschillen en de Sunrace dichter bij de spaken zit dan de sram en ik dus de offset van mijn voorblad voor optimale werking dien te veranderen? Ofwel ook een ander voorblad monteren?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een 11-speed Sunrace had ik dat ook.
(ging van shimano 11-46 naar sunrace 11-50)
Bij mij was de oplossing om het voorblad 3mm naar binnen te brengen.
Geen idee of het aan de positie ligt, of aan de vertanding van de Sunrace cassette.

Fietsen ging goed, maar achteruit trappen niet.
Geen ramp maar erg hinderlijk als je in 1e versnelling weg wilt rijden op een steil stukje.
Achteruit trappen om je trapper op de goede plek te krijgen ging dan niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ah zie je .. maar zo erg is het bij mij niet hoor. Kan gewoon achteruit trappen maar voelde en zag een kleine hapering. Wat dat betreft ben ik een Pietje precies. Zo boterzacht als dit schakelt is echt een verademing tov Sram.

Wel de kabel op de juiste manier in de derailleur leggen :oops: :oops: anders ben je wel even bezig met afstellen :roll: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik reed met een XD en een HG wielset met gx eagle en sunrace cassettes en moest altijd een klein beetje bijstellen tussen de twee
Waar woke is, is vuur
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Okay maar mijn vraag gaat specifiek over het 50T blad tov offset voor. Maar ik denk dat ik deze combi gewoon oprij of ik moet voor een paar tientjes een 34 of 36t blad op de kop kunnen tikken. Dan zou ik tussendoor kunnen wisselen
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het twaalfde tandwiel zit inderdaad nog een heel kransje verder naar binnen dan de 11. De afstanden tussen de tandwielen zijn even groot en de 10 ligt op dezelfde plek. Dus de 12e staat verder naar de spaken toe.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Die Sunrace cassette heeft een XD adapter, als je daar een spacer achter monteert los je dit op.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wacht die snap ik niet? Ik heb een Shimano versie .. dus waarom zou ik dan met een adapter iets moeten corrigeren?

En past er nog een spacer op een 11 speed Shimano body met een 12 speed cassette?

Hmz edit je zou kunnen denken dat ik nog steeds een xd body heb .. maar dat is dus niet zo. Met mijn nieuwe wiel zie topic viewtopic.php?f=9&t=145027 heb ik ook een Shimano body gekregen. Geluk bij ongeluk want ik had deze al besteld maar kon die nu terugsturen want er zat al een Shimano body op. Trouwens een Arch wiel gekregen ipv de Crest. Heel wat breder. Voelt veel fijner.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik had inderdaad niet door dat je ook je body gewisseld had.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

hanjovdberg schreef: do 2 april 2020, 15:39 Okay maar mijn vraag gaat specifiek over het 50T blad tov offset voor.
Yes, dat is dus zo, dat merk je als je met een XD en een HG wiel tegelijk probeert te rijden op 1 fiets :-q
Bij mij is het nooit gelukt om achteruit te kunnen trappen met de sunrace cassette op de 50%, maar daar zijn zoveel meer factoren van toepassing (crank, voorblad, chainstay lengte)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Achteruittrappen lukt bij mijn fiets wel in combi met Sunrace 50t. Moet ik wel zeggen dat ik met non-boost crank en boost achteras rij. Kettingblad zonder offset op een SLX crank gaf voor mij de beste kettinglijn. Is (eigenlijk te) krap als ik mijn 26x3.0 wieltjes steek, maar op de 27.5 x 2.45 set gaat dat ruim.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik lees het al. Ik moet gewoon blij zijn dat het mij wel lukt en die kleine hapering maar even voor lief nemen. Was ook in stilstand dus met kracht op de ketting was het (nog) niet te merken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie