Kwaliteit en gebruik zijn niet de enige bepalende factoren, ook de uitlijning en afstelling zijn belangrijk.
Als de trapasbuis niet 100% zuiver is, zal dat invloed hebben, ook op lagers die via een bus, zoals bij Elvedes, met elkaar verbinden zijn, die bus trekt ook een beetje krom als de trapasbuis niet zuiver is. De vlakke kanten moeten parallel zijn en haaks staan op de lengterichting van de buis. Elke afwijking hierin zal de levensduur van de lagers verminderen.
Lagerspeling: bij langzaam draaiende lagers stel ik ze, indien mogelijk, spelingvrij af, soms met enige voorspanning afhankelijk van de toepassing. Mijn theorie daarachter: wanneer een rollager speling heeft, worden de krachten door minder rollen gedragen, terwijl bij afwezigheid van speling de krachten netjes over meerdere rollen verdeeld worden. Bij snel draaiende lagers is de smeerfilm veel beter verdeeld dan bij langzaam draaiende lagers.
Tot zover mijn twee centen.
PS: vocht in het lager is nogal schadelijk, pas weer ondervonden bij een wiellager van mijn defender, na 220.000 Km zijn alle wiellagers nog prima, behalve die waar vocht in gekomen is. 220.000 Km dus, met een auto van 2000 Kg en dan gaat een trapaslager maar een paar duizend Km mee?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.