Slijtvast(er)e bracket lagers gezocht

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je hebt gelijk, daar was ik niet van op de hoogte.
Ik vind dat dat ook niet de meest charmante oplossing.

Dit staat er bij R2 op hun site:
The bearings are suitable for all cranks with Shimano Hollowtech II, Race Face X-Type and FSA Megaexo standard. With an additional kit, the bottom bracket axle suitable for SRAM / Truvativ cranks with GXP axle . The kit is available in our shop.

Die kit kan ik alleen niet zo snel vinden.
Toch gevonden:
https://r2-bike.com/HOPE-Conversion-Kit ... uvativ-GXP


Een beter lager blijft en pre, als dat een el cheapo Elvedes is dan vind ik dat ook dik in orde.
Lars, bedankt voor deze tip, die onthoud ik hoewel ze nog geen dub lijken te maken.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Rij sinds kort ook met een Hope bottom bracket in PF92 frame icm een GXP crank..
Zijn idd 2 losse aluminium ringetjes die je in het lager drukt om de diameter te verkleinen.
Nog steeds degelijker dan al die plastic cups. Loopt super soepel. Over duurzaamheid kan ik nog geen oordeel vellen.

Maar ik Heb al meer dan 4 jaar ook een hope headset. Goed doordacht gemaakt. Crown race met opening, makkelijk te verwijderen goed schoon te maken. Ik haal de boel een keer per jaar uit elkaar, maak alles goed schoon en zet het opnieuw in het vet en weer in elkaar. Loopt nog als nieuw die lagers. En die lagers zelf zijn nog nooit open geweest in de zin van seals eruit wippen, spoelen en opnieuw invetten.

Dit in tegenstelling tot de normale industrielagers en veel verhalen over andere headsets. Als je deze lagers niet gelijk goed afvult met vet dan zijn ze geen lang leven beschoren. Dus voor mij geen twijfels en ik kies voor stukje kwaliteit.
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 5 april 2020, 13:08 Goedkoop en tot nu toe duurzaam: Elvedes!
@lars, bedoel je onderstaande met interlock schroef principe?

https://www.internet-bikes.com/m/263420 ... 2-mm-zwart
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Op mijn vorige bike krap 4 jaar met de standaard geleverde Sram lagers gereden, daarna vervangen door C-BEAR (toen nog niet keramische) en na 6 jaar draaiden ze nog als een zonnetje.

https://www.bike-components.de/de/C-BEAR/
carbon bike, titanium collarbone...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Op AliExpress kan je voor weinig geld (< 15 €) ZTTO bracket lagers kopen in verschillende uitvoeringen, ook ceramic hybrid.

Ik heb er pas 1 gekocht en ga die uiteraard testen als mijn huidige Shimano XT de geest geeft. Typisch is dat na 10-15k km.

Er zijn andere merken die bv Enduro lagers gebruiken, ik dacht Praxis Works die zit in mijn andere fiets nu. Ben benieuwd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Toen ik pakweg 2 jaar geleden het mtb-en weer oppakte las ik hier zulke horror verhalen over de levensduur van bottombracket's, maar ook over cassette's en kettingen. Ik ben ondertussen 6000 km verder.....en het functioneert allemaal nog prima 👍 dus wat sommigen met hun bike's uitvreten is me een raadsel 🤔
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ga gewoon voor niet te duur (is relatief natuurlijk), ik heb 1x keramische lagers gehad van >100 euro (de lbs had geen andere werd me verteld)... die gingen maar liefst korter mee dan de standaard el cheapo Shimano lagers van 3 tientjes.

Ik ga die Elvedes eens in de gaten houden; bedankt voor tip Lars!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lody13 schreef: za 13 maart 2021, 15:31
Lars TB schreef: zo 5 april 2020, 13:08 Goedkoop en tot nu toe duurzaam: Elvedes!
@lars, bedoel je onderstaande met interlock schroef principe?

https://www.internet-bikes.com/m/263420 ... 2-mm-zwart
In principe iedere Elvedes, ongeacht de uitvoering dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Overzichtje.
https://elvedes.nl/wp-content/uploads/2 ... e-v6.0.pdf

Geen idee of de kwaliteit / levensduur in orde is.
Maar ze hebben een aantal "Twisfit" BB's voor PF frames en de lagers zijn apart te wisselen, dus 1x installeren en nooit meer schroeven of persen, gewoon nieuwe lagers in de cups plaatsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Kwaliteit en gebruik zijn niet de enige bepalende factoren, ook de uitlijning en afstelling zijn belangrijk.
Als de trapasbuis niet 100% zuiver is, zal dat invloed hebben, ook op lagers die via een bus, zoals bij Elvedes, met elkaar verbinden zijn, die bus trekt ook een beetje krom als de trapasbuis niet zuiver is. De vlakke kanten moeten parallel zijn en haaks staan op de lengterichting van de buis. Elke afwijking hierin zal de levensduur van de lagers verminderen.
Lagerspeling: bij langzaam draaiende lagers stel ik ze, indien mogelijk, spelingvrij af, soms met enige voorspanning afhankelijk van de toepassing. Mijn theorie daarachter: wanneer een rollager speling heeft, worden de krachten door minder rollen gedragen, terwijl bij afwezigheid van speling de krachten netjes over meerdere rollen verdeeld worden. Bij snel draaiende lagers is de smeerfilm veel beter verdeeld dan bij langzaam draaiende lagers.
Tot zover mijn twee centen.

PS: vocht in het lager is nogal schadelijk, pas weer ondervonden bij een wiellager van mijn defender, na 220.000 Km zijn alle wiellagers nog prima, behalve die waar vocht in gekomen is. 220.000 Km dus, met een auto van 2000 Kg en dan gaat een trapaslager maar een paar duizend Km mee? :-{
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik reed met mn 4wd ook "altijd" tot aan de raamstijlen in het water.. (dieper wordt lastig voor de chauffeur). Een Defender kan dat ook, is een eis van de Royal Marines.
Wiellagers en ander spul kan daar best goed tegen.

In een fiets zijn met zekerheid geen lagers van onderzeeboot kwaliteit gebruikt, dus daar gaat het veel eerder mis.
Wellicht wordt er meer op rolweerstand gelet dan op afdichting.

Voor wat betreft BB's zijn de BSA types in het voordeel, omdat die bij productie L en R in 1x door 1 machine worden bewerkt. Moet gek gaan als daar iets scheef zit.
Ook carbon frames waar een alu bus van L naar R in zit zijn prima.
Het meest verdacht zijn carbonframes zonder alu. Daar kan in de mal, of bij het leggen vd matjes, van alles zijn scheef gegaan.

In mn eigen praktijk nog nooit problemen gehad met een scheef BB.
Lagers gaan bij mij altijd kapot door pedalstrikes of door vocht.
1x een PF frame gehad waar de passing te ruim was, garantie geval. Maar had niets met de lagers zelf te maken.

Vanwege de (vaak minimale en dunne) smering is het wel zinvol de BB lagers voor montage van veel watervast vet te voorzien.
Dan moet je wel handig zijn in het demonteren van de afdichtingen, anders doe je meer kwaad dan goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het probleem is dat het probleem veelal niet de lagers zijn :P
Maar de uitlijning ervan. Als die niet deugd kan je nog zulke goede lagers kopen maar heeft het geen zin.
Een iets beter lager blijft langer goed, maar niet veel.

Een c bear was bij mij na 5k race ook rauw, alleen de nds en nu weer een shimano na 4k ook rauw, alleen nds.
Ds nog als nieuw.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gerard4t schreef: do 1 januari 1970, 02:26 PS: vocht in het lager is nogal schadelijk, pas weer ondervonden bij een wiellager van mijn defender, na 220.000 Km zijn alle wiellagers nog prima, behalve die waar vocht in gekomen is. 220.000 Km dus, met een auto van 2000 Kg en dan gaat een trapaslager maar een paar duizend Km mee? :-{
Shimano's UN55 gaat ook een fietsleven mee zo ongeveer, maar ja, die was zogenaamd te zwaar en slap, dus moesten we allemaal naar dunne lichte lagers....Ik heb er hier nog 1 uit eind jaren '90 Die nog steeds prachtig draait.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik hou wel van heel lichte en mooie spulletjes, maar als het om praktisch, degelijk en betaalbaar gaat is er genoeg te vinden wat zichzelf bewezen heeft, zo'n UN55 is daar een voorbeeld van.

Maar ik ben benieuwd of 3 x 10 een goede oplossing vindt.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie