upgrade camber comp 29

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-ering schreef: wo 11 november 2020, 19:17 Lokaal;
-Andlesscycling
-Arntwheelworks
-Bakkerracingproducts
-Forzewheels
-BikeXperto
Verder weg;
-Bikewheels
Jouw 'lokaal' is toch wel wat ruim van opzet :winkie:


Maar iedere wielbouwer die met aandacht een setje wielen bouwt, die bouwt wielen die goed genoeg zijn. Hoewel, laatst op FB kwam een foto langs van een 'wielbouwer' die de spaken gewoon boven het ventiel liet kruisen... . Die staat echt niet in dit rijtje.

Van jouw keuzes heb ik deze hoog zitten: Forcewheelz, BikeXperto en Bikewheels. Maar dan doe ik de anderen meteen al tekort... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Contact opnemen met wat wielbouwers helpt wel om wat meer duidelijkheid te krijgen, ik heb naast de nodige informatie een aantal voorstellen gehad,

- Erase naven met sapim spaken en duke crazy star velgen
- DT350 naven met DT spaken en DT XM481 velgen
- Hope Pro4 met DT spaken en XM481 velgen.

vanuit gaande dat al het bovenstaande materiaal goed is en de bouwer ook, dus in principe zit je met geen van de 3 setjes fout. ook de prijzen liggen nagenoeg gelijk.
dus dan een keuze maken,
- Erase set, zit zeer interessante info achter, titanium body, enduro lagers, 60t racket, sapim d-light dubbelbutted e n de velgen duke crazy star zijn voor 29,5mm intern en achter 26.5mm voor een betere handeling 930gr set. mijn mening, ingetogen naaf, mindere reviews gelezen over sapim, velg weet ik eigenlijk niet hoe betrouwbaar die zijn. dus twijfel.
- DT350, gestanste naaf, wijdere flenzen als hope, DT comp spaken, goede recensies van, en SM481 velg 980gr. set. (zou de lichter m421 velg niet een betere keuze zijn met 930gr.) lijkt mij een veilige keuze.
- hope pro, cnc gefreesd iets dichter opelkaar staande flenzen als de DT350, dt comp (of miss. revolution spaken) en xm481 velgen, smoelt goed met een naaf in kleur van je fiets, en hoogwaardig materiaal, net ff wat leuker als de DT350.

als eerste wielset neig ik naar de hope, dan de DT en als laatste de erase. waarom, ze zijn alle drie goed, prijzen liggen niet ver uit elkaar en dan kies je waar je het meest blij van wordt.
Als ik al vaker een handgespaakt setje had gehad was ik misschien voor outside the box gegaan voor de erase, maar vindt ik als eerste set dan weer minder en heb ik juist liever de bekende hope of DT.
One life, ride it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope pro 4 heeft een 17mm as ipv 15mm en daarmee ook 2 dikkere lagers voor de naaf. Nadeel: De vrijloop heeft 2 speciiale lagers omdat de buitenkant is beperkt door de maat vd vrijloop en er dus wel een 17mm as doorgeen moet.
De Pro4 heeft 44 POE.
(De Pro4 is mijn enige naaf waarbij ik nog geen lagers heb moeten vervangen.)

DT heeft dus kleinere 15mm lagers en het binnenste lager zit achter de ratchet, dus een speciale tool.
Verder heeft de DT standaard 18 POE en om 36 of 54 te krijgen moet je nog even bijbetalen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erase is dan weer mooi, lokaal bedrijfje dat zijn nek heeft uitgestoken! Naaf ziet er - ook technisch - goed uit! En bij wijze van spreken kun je op de fiets verhaal gaan halen als er iets mis gaat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Het was een tijdje stil, maar de keuze is gemaakt!!! nu wachten :winkie:


Het was nog niet gemakkelijk, de gedachten gingen nog alle kanten op.
Afspraak gemaakt om langs de wielbouwer te gaan en fiets mee, voorstel van de erase met duke velgen bespreken en eens kijken hoe het verloopt.

Prettig gesprek (kon de hele dag wel vol lullen), voor en nadelen besproken. ook nuttig nu kon ik eens de onderdelen zien en voelen. en wat zijn zoal alternatieven.
Toch afgestapt van de erase naaf (ondanks de minieme verschillen), want. a-deze moet je om de zoveel tijd stellen met een imbusje, b-afdichting toch minder als bij Hope. c-mijn zwarte fiets heeft wel wat kleur nodig.
spaken sapim d-light
velgen, duke crazy star 6ters, deze zijden mij niks maar, ingetogen velg, asymetrisch, met een andere breedte voor als achter. all mountain inzet, net gewicht. voor 29,5mm voor en 26,5mm achter sprak mij wel aan. iets anders werd al snel zwaarder, of lichter maar dan ook weer smaller.

En nu moet ik ff geduld hebben,.....ben zeer benieuwd.
One life, ride it!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mark-ering schreef: wo 10 februari 2021, 15:55
Toch afgestapt van de erase naaf (ondanks de minieme verschillen), want. a-deze moet je om de zoveel tijd stellen met een imbusje, b-afdichting toch minder als bij Hope. c-mijn zwarte fiets heeft wel wat kleur nodig.
c- zou mijn enige valide reden zijn.

Dat stellen hoeft in principe maar 1 keer, en dat kan dan nauwkeuriger dan bij niet nastelbare naven als Hope en DT. Je belast dan de naven optimaal (positief gezien). Dat zie je normaal alleen bij veel duurdere high end naven (Chris King, Carbon TI e.d.). Bovendien krijg je er een tooltje met de juiste torx bij, heel attent.

Als je dan een keer speling krijgt om dat de lagers het aan het begeven zijn kun je ze een beetje nastellen. Dan kan bij de anderen niet, daar is het vervangen geblazen.

Maar gewoon een goede keuze :-q .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Vandaag kreeg ik bericht van Forcewheelz dat mijn handgespaakte setje klaar was, Gelijk in de auto en opgehaald, het ziet er prachtig uit! yesyes :-D mijn eerste handgespaakte setje.
blauwe hope naven met mat zwarte duke velgen, zwarte nippels en subtiel 2 blauwe rond het ventiel.
Ook in gewicht wat afgevallen, setje weegt 1800gram. Origineel uit de fiets was 2090gram.
Het klinkt ook nog lekker, is smaak ik weet het. En het is sterk genoeg om nog een bikeparkje mee te pikken volgens de bouwer.
Eerste indruk, zeer tevreden, nu nog de rijbeleving testen.


ps, montage issue, ik kreeg er een ring bij om achter de cassete te plaatsen, als ik dit doe steekt de cassete 2mm uit de naaf waardoor ik amper schroefdraad kan pakken met de locknut.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
One life, ride it!
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

En als je die ring weglaat? Bij sommige cassettes heb je die nodig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HG of XD (of MS) ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 maart 2021, 22:21 HG of XD (of MS) ?
Heb HG body en een Slx 11sp 11-48 cassette
One life, ride it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij mijn XT 11-46 cassette moest die ring er echt achter. Hope Pro4 met HG.
Zit je kleinste kransje wel goed?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Hmmm, toch nog maar een x bekijken dan, al kan het maar op 1 manier erop zo te zien
One life, ride it!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 maart 2021, 22:31 Bij mijn XT 11-46 cassette moest die ring er echt achter. Hope Pro4 met HG.
Zit je kleinste kransje wel goed?
Inderdaad, die ring kun je volgens mij alleen maar weglaten als je een race cassette gebruikt die iets langer is. Bij mijn cassettes (Shimano XT/Sunrace etc.) moet hij er gewoon tussen.

Mooie wielset btw :-q

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Body welke voor de racefiets wordt gebruikt is iets langer idd. Hierbij heeft je mtb cassette de extra ring nodig.
Op een mtb specifieke body past (correct me if i am wrong) dan ook geen racecassette.

(Geen ervaring met hope maar hier heb ik diverse wielen met standaard body's (DTSwiss, Fulcrumm, Shimano) welke geen ring gebruiken terwijl de wielen van Spinergy wel een spacer nodig hebben.)

Misschien even navragen bij je wielbouwer over hoe en wat.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij Hope Pro4 naven en een 11-speed HG cassette heb ik 'm in elk geval nodig. Dus zal ik wel een soort road body van Hope hebben, als die dat verschil kennen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie