sram eagle x01ketting op shimano XT 12 speed

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Ik heb een mooi testje gelezen over de duurzaamheid van 12 speed MTB kettingen.

Nu wil ik mijn 12speed eagle gx gaan ombouwen naar 12 speed XT. De derailleur heb ik op de fiets zitten en de nieuwe microspline body is onderweg.

https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed


Nu zie ik dat de x01 ketting de meest duurzame ketting is. Maar kan ik deze ook zomaar op een shimano XT 12 speed zetten?
Mensen die hier ervaring mee hebben? Of moet ik gewoon voor de veilige keus gaan en een XT ketting pakken...
Fitske
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 16:44

R&DY schreef: vr 17 april 2020, 15:42 Ik heb een mooi testje gelezen over de duurzaamheid van 12 speed MTB kettingen.

Nu wil ik mijn 12speed eagle gx gaan ombouwen naar 12 speed XT. De derailleur heb ik op de fiets zitten en de nieuwe microspline body is onderweg.

https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed


Nu zie ik dat de x01 ketting de meest duurzame ketting is. Maar kan ik deze ook zomaar op een shimano XT 12 speed zetten?
Mensen die hier ervaring mee hebben? Of moet ik gewoon voor de veilige keus gaan en een XT ketting pakken...
Waarom zou je die mengelmoes willen hebben als de nieuwe xt-12speed zo op elkaar is afgestemd dat het geweldig schakeld (is mijn ervaring), ook onder last, cq in een klim. Zijn de slijtageverschillen zo relevant?

Ik zou de besparing elders zoeken ;-)

NB. Ik begrijp jou drang naar ombouw ... de stappenverdeling bij XT in de klimtandwielen is beter/mooier dan bij Sram en was voor mij doorslaggevend. Net daar waar het voor de knieën telt klopt de sprong in de verzetten voor mijn gevoel niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat ook belangrijk zou zijn in mijn beslissing, wat kosten die X01 en XT kettingen?
Ik kies liever voor 2 goedkope kettingen (en dan regelmatig wisselen), dan voor 1 dure (waarbij je dan hoopt dat deze het heel lang volhoudt).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben ook van sram naar Shimano gewisseld, mijn oude x01 cassette zit er nog op, en mijn x01 kettingen maak ik ook gewoon op. Het draait als een zonnetje :-q
Sneeuwmonster
PsycholoGuy
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 17 juni 2013, 18:03
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 8.0 SL 2020

R&DY schreef: vr 17 april 2020, 15:42 Ik heb een mooi testje gelezen over de duurzaamheid van 12 speed MTB kettingen.

Nu wil ik mijn 12speed eagle gx gaan ombouwen naar 12 speed XT. De derailleur heb ik op de fiets zitten en de nieuwe microspline body is onderweg.

https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed


Nu zie ik dat de x01 ketting de meest duurzame ketting is. Maar kan ik deze ook zomaar op een shimano XT 12 speed zetten?
Mensen die hier ervaring mee hebben? Of moet ik gewoon voor de veilige keus gaan en een XT ketting pakken...
Mooie test. Thanks!
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Inderdaad, die resultaten van SRAM zijn wel zeer impressive!

Je kunt zeker een SRAM ketting combineren met een shimano cassette. Op het mtbr forum las ik dat een aantal mensen dit doen, omdat de shimano kettingen iets smaller zijn en daardoor niet passen op sommige voorbladen. Het zal wel iets minder soepel schakelen dan met een Shimano ketting. Shimano heeft er echt zijn best op gedaan om de ketting en cassette op elkaar af te stemmen voor ultieme schakelprestaties en als ik de reviews mag geloven, dan zijn ze daar zeer in geslaagd.

Ik ga zelf binnenkort ook ombouwen van shimano 2x11 naar 1x12 speed, maar ga gewoon met een xt ketting rijden.
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ik wil geen nieuw topic aanmaken voor een vraag over een ketting terwijl deze er al is. Hoop dat ik niemand tegen het been schop hiermee.

Ik heb een 12 speed Shimano Deore XT 8100 icm Raceface 32T. De ketting is een SLX M7100.

Mocht ik een andere destijds erop willen/vervangen welke raden jullie aan?
En Deore XT of een XTR of gewoon de SLX weer?
habebat vehentem
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zou eerst afwachten hoelang de Slx het volhoud, daarna kun je altijd nog upgraden. Ik fiets met 2 Xt kettingen (m8100) en die bevallen tot nog toe (2600km) prima. Ben overigens ook wel benieuwd naar de ervaringen met de X01 kettingen. Aangezien volgens Shimano alleen originele kettingen goed passen en schakelen op de 12 speed groepsets. Op mijn M8000 1x11 vind ik de X01 veruit de beste ketting.
Put something exciting between your legs!
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Het schijnt dat de derailleur van Shimano prima met een sram cassette en vice versa , ook de shifter kun je mixen
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Plaats reactie