12 speed cassette’s

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Wildfire schreef: zo 19 april 2020, 22:39
Dit gaat dus om de 12 speed cassette met een omgebouwde 11 naar 12 speed shifter.
Fijn dat het het lekker schakelt, vraag me af of dat ook met een originele 12 speed shifter het geval is.

Ik rij zelf met een originele 12s setup enkel vind ik het gewicht van de mc cassette iets teveel van het goede en als het goed functioneert lijkt mij de 9 x 50 optie ook vooruitgang.
Ik denk dat E13 geen rare dingen in de shifter gedaan heeft, wat niet compliant zou zijn met SRAM. Dan zou de shifter waarschijnlijk niet meer werken. (Het gaat om een verandering van het tandwieltje wat erin zit)


Ik zou dus best een originele Eagle 12 speed shifter tegen mijn cassette durven te zettten.
Maar was blij dat dit niet nodig bleek te zijn. Een X01 of XX1 shifter is best prijzig. De GX schijnt toch kwalitatief wat minder te zijn. Net als de derailleur. Die werden mij afgeraden. Vandaar dat ik X01 updrage (Shifter, cassette en ketting) aan het bekijken was, voor 600+ Euro.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Heb een complete x01 groep enkel draaiden op een nx cassette. (Zou wel de meest slijtvaste cassette zijn)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Niemand die verder met een aftermarket 12s cassette rijd met zijn Sram derailleur en shifter?
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Hier een interessant artikel voor de geïnteresseerden.

http://ow.ly/LSOx30qA2Vl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

where it appears to be available for a reasonable €247.50.
Cassette, redelijk geprijsd en €247,50
Dan haak ik eigenlijk al af.
Toch ff doorgelezen.
Jammer dat ze de ZTTO niet aan een (duur)test onderworpen hebben.
(Eigenlijk is het gewoon een opsomming van mogelijkheden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 24 april 2020, 18:31
where it appears to be available for a reasonable €247.50.
Cassette, redelijk geprijsd en €247,50
Dan haak ik eigenlijk al af.
Toch ff doorgelezen.
Jammer dat ze de ZTTO niet aan een (duur)test onderworpen hebben.
(Eigenlijk is het gewoon een opsomming van mogelijkheden)
Voor een 12s cassette moet ik zeggen dat helemaal geen gekke prijs is. De goedkopere cassettes zijn al snel dik meer dan een halve kilo dus een stuk minder interessant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor je het weet kost alleen je cassette al €0,10 / km

Als niet iedere gram telt wordt je leven wel een stuk makkelijker (en goedkoper).
https://www.deporvillage.com/cassette-s ... 1-50-metal
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik rijd geen aftermarket cassettes wel GX en X01 12-speed SRAM aandrijvingen.

Over het algemeen probeer ik de cassette en de derailleur van een merk te matchen. Mijn idee is dat daar toch over is nagedacht, en hoe meer versnellingen des te krapper de marges, en hoe meer het telt. Ik heb wel in de tijd van 11v met XT cassettes gereden op wielen met Shimano bodies, dat ging goed.

Ik las een comment dat GX afgeraden wordt, herken ik niet. Het werkt echt prima op de Vendetta ook in de Ardennen etc op stevig terrein. Ook als ik wissel van X01 of AXS naar de GX bike geen drama, het werkt. Je leest wel dat de GX derrie groot is en bij sommigen takken/stenen vangt, YMMV

E13 met hun 9-46 kan wel meerwaarde hebben, dat is een optie die anderen niet aanbieden. Maar ik wissel ook wielen tussen mijn bikes 29" en 27,5+ en daarom houdt ik het nu even bij SRAM.

Die Sunrace 11-50 voor 81 EUR snap ik dan weer niet. Een NX 11-50 van SRAM kost 71 EUR (Rose) en weegt op 20gr hetzefde. En als je er gevoelig voor bent, de SRAM cassette is zwart. De zwarte versie van Sunrace is met 88 EUR nog weer duurder in de link boven.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Heckler40 schreef: za 25 april 2020, 13:21 Ik rijd geen aftermarket cassettes wel GX en X01 12-speed SRAM aandrijvingen.

Over het algemeen probeer ik de cassette en de derailleur van een merk te matchen. Mijn idee is dat daar toch over is nagedacht, en hoe meer versnellingen des te krapper de marges, en hoe meer het telt. Ik heb wel in de tijd van 11v met XT cassettes gereden op wielen met Shimano bodies, dat ging goed.

Ik las een comment dat GX afgeraden wordt, herken ik niet. Het werkt echt prima op de Vendetta ook in de Ardennen etc op stevig terrein. Ook als ik wissel van X01 of AXS naar de GX bike geen drama, het werkt. Je leest wel dat de GX derrie groot is en bij sommigen takken/stenen vangt, YMMV

E13 met hun 9-46 kan wel meerwaarde hebben, dat is een optie die anderen niet aanbieden. Maar ik wissel ook wielen tussen mijn bikes 29" en 27,5+ en daarom houdt ik het nu even bij SRAM.

Die Sunrace 11-50 voor 81 EUR snap ik dan weer niet. Een NX 11-50 van SRAM kost 71 EUR (Rose) en weegt op 20gr hetzefde. En als je er gevoelig voor bent, de SRAM cassette is zwart. De zwarte versie van Sunrace is met 88 EUR nog weer duurder in de link boven.

Enjoy!!
Ben erg aan het twijfelen tussen de e.thirteen ivm bereik/prijs/gewicht. Of toch gewoon de x01 te monteren.

Het is met zulke prijzen ook niet echt iets wat je gaat proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

9t en 10t zijn eerder excuus dingen dan echte verzetten.
11t (kleinste kransje op de oudere mtb cassettes) werkt al iets minder lekker dan 12t of 13t.
10t werkt dan weer iets minder dan 11t en 9t werkt weer iets minder dan 10t.
De verschillen zijn klein, maar het wordt er niet beter op.
De fabrikant kan met een groter bereik pronken, maar echt lekker fietsen is het niet.
Je kan in een afdaling wat langer meetrappen, maar op het fietspad stoempen is toch wat anders.
(en daar koop je het in NL toch voor?)
De ketting loopt niet vloeiend rond op die kleine kransjes. Je voelt de schakels de bocht om gaan. Verder heeft de ketting nog maar contact met heel weinig tandjes dus meer slijtage. Die slijtage wordt ook nog eens verdeeld over veel minder tandjes, dus nog meer slijtage.
Ook zijn kleinere kransjes gevoelig voor vuil, de ketting slaat onder vieze omstandigheden eerder over.
Fabrikanten maken het omdat er vraag naar is, niet omdat het beter is.

Dus ja het werkt, en nee, het werkt niet zo lekker.
Bedenk of het je echt de moeite en het geld waard is.
Het is geen onzin, maar misschien wel onverstandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Wildfire schreef: za 18 april 2020, 11:12 Beste forumleden,

Probeer me een beetje te verdiepen in de 12 speed cassette’s. Nu Shimano deze ook in hun assortiment heeft en er ook genoeg aftermarket cassettes op de markt zijn met zelfs een groter bereik dan de 500% vraag ik me af wat jullie ervaringen hierin zijn. Er zullen op dit moment genoeg mensen zijn die deze hebben moeten vervangen en ik vraag me af wat hier voor terug gekomen is.

Zijn er mensen met een 9-50 cassette en schakelt dit nog even vlekkeloos als originele?

Zijn er ervaringen met de e*thirteen TRS Plus of de KCNC MTB 12-speed?

Ook ivm slijtage?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en meningen!
Ook wel benieuwd naar inderdaad! Rijd nu 12 sp Sram 10-50 i.c.m. 36T en zou wel een 11-42 willen :-D
Ander merk mag ook indien beter/gelijkwaardig en lichter... (t.o.v. de 1275)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 26 april 2020, 20:06 9t en 10t zijn eerder excuus dingen dan echte verzetten.
11t (kleinste kransje op de oudere mtb cassettes) werkt al iets minder lekker dan 12t of 13t.
10t werkt dan weer iets minder dan 11t en 9t werkt weer iets minder dan 10t.
De verschillen zijn klein, maar het wordt er niet beter op.
De fabrikant kan met een groter bereik pronken, maar echt lekker fietsen is het niet.
Je kan in een afdaling wat langer meetrappen, maar op het fietspad stoempen is toch wat anders.
(en daar koop je het in NL toch voor?)
De ketting loopt niet vloeiend rond op die kleine kransjes. Je voelt de schakels de bocht om gaan. Verder heeft de ketting nog maar contact met heel weinig tandjes dus meer slijtage. Die slijtage wordt ook nog eens verdeeld over veel minder tandjes, dus nog meer slijtage.
Ook zijn kleinere kransjes gevoelig voor vuil, de ketting slaat onder vieze omstandigheden eerder over.
Fabrikanten maken het omdat er vraag naar is, niet omdat het beter is.

Dus ja het werkt, en nee, het werkt niet zo lekker.
Bedenk of het je echt de moeite en het geld waard is.
Het is geen onzin, maar misschien wel onverstandig.
Ik heb een aantal jaar terug die E13 11 speed 9-46 gehad. Die 9 is echt leuk voor op papier en dan houdt het wel op. Schakelprestaties tov van XX1 is duidelijk minder en slijt ook harder. Ik blijf bij Sram, heb sinds kort de AXS groep op de fully als vervangen van de XX1 Eagle. De XX1 cassette en 2 kettingen hadden inmiddels ruim 11.000km gedraaid. Kon nog wel even mee, maar misschien dat ik het overzet naar de hardtail.
Ik zal dan ook niet gauw naar een sunrace oid overstappen
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

+1 Wat TSTM en Bonanza zeggen zit veel waarheid in.

Ik rijd met 10-50 en kom eerlijk gezegd nauwelijks op de 10, Het is de 50 die de echte aanwinst is,
Met een 50 achter kan ik een 34 voorblad kan steken voor alles behalve de allersteilste Alpentrips.

En in NL een 36 zodat de ketting meer op het midden van de cassette loopt bij vlakke rondes.
Daarmee loopt de ketting ronder over grotere kransjes en minder scheef wat weer minder slijt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Slijten doen die E13 casette's wel idd. Maar ik zie soms getallen van km's met een casette die ik me moeilijk voor kan stellen. 11000km????. Mijn absolute record was 3000km met een 11speed xx1, en dat met 3 kettingen(ja, altijd netjes schoon en in de wax/vet)
Bird Aeris 9 blurple
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

novaterra schreef: ma 27 april 2020, 08:27 Slijten doen die E13 casette's wel idd. Maar ik zie soms getallen van km's met een casette die ik me moeilijk voor kan stellen. 11000km????. Mijn absolute record was 3000km met een 11speed xx1, en dat met 3 kettingen(ja, altijd netjes schoon en in de wax/vet)
11000 idd mega!

Heb mijn eerste ketting vervangen na 2700km..
Ging uit van 5 a 6 duizend..

Nu met AXS een langere levensduur?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie