12 speed cassette’s

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Sorry, tis toch echt zo...
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik reed de 1295 cassette met ovaal 34 Rotor, de 14 en 16 zijn versleten (nieuwe ketting slaat over). Totale km-stand weet ik niet, want ik weet niet hoeveel vorige eigenaar er mee heeft gereden. Ik iets van 1.250 km, veelal modder in winter.
Ik ga nu proberen: alles SRAM, rond 38 kettingblad, twee XO-kettingen (of moet ik er drie gebruiken?) en een GX cassette. Kijken wat het doet.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Iemand bekend met jgbike?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

https://www.velozine.nl/nieuws/ethirtee ... -en-prijs/

Zal de nieuwe Helix cassette een vooruitgang zijn?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik hou het gewoon op 11 speed 11-42 met een 32 voor. Ja ik kan soms sneller met wind mee met groter verzet. Ja ik haal het soms niet om recht omhoog te fietsen. Maar, het schakelt altijd heel soepel, ik kan voor ~75,- een XT cassette scoren en ik koop soms een setje 11-13-15 losse kransjes omdat je daar met wat asfalt en tracks hier in NL dan toch het meeste op rijdt.

11-51 en 10-42 ook geprobeerd alsook een 34 voor, maar uiteindelijk maakt het allemaal niet extreem veel uit. Met een 34 voor rij ik dan meer op een krans hoger waardoor ik uiteindelijk lichter trap en de 11 niet meer gebruik. Eigenlijk is met al de opties het fietsen wel makkelijker, maar mijn conditie slechter. 😅

Ik zou eerst eens een 11-50 11 speed proberen met ali express goatlink. Daarna als dat goed bevalt een compete 12 speed groep installeren als je die ergens kan krijgen...
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Er zit al een 12 speed groep op mijn fiets, alleen cassette komt van zeg aan vervanging toe. De vraag is meer gaat er voor een hoop geld een nieuwe x01 cassette op of een stapje terug voor de Gx (om wat geld in de zak te houden) Maar daarnaast is een tegenwoordig een hoop aftermarket spul wat lekker licht is maar waar de betrouwbaarheid en gebruiksgemak (soepel schakelen/geluid) de vraag is.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

De GX is een prima cassette. De X01 ga je niet heel veel verschil merken. De X01 is iets lichter en uit een geheel gemaakt. De zwarte coating slijt wel erg snel van de GX cassettes. Er zijn meerdere vergelijkingen te vinden op internet/youtube.

Heb zo’n 100km met GX cassette gereden totdat ik de XX1 binnen kreeg en merk geen noemenswaardig verschil met schakelen. Verschil maakte hier meer de derailleur en shifter.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Recentelijk mijn eagle GX cassette vervangen voor een E-thirteen Helix 9-50. Ik kan nog geen oordeel geven over slijtage want hij zit er pas een paar weken op :-) , maar het schakelen loopt even soepel als de originele GX. Het bereik is net wat groter, hij is een tikkie lichter en een tikkie goedkoper (met de nadruk op een tikkie, maar als je de cassette toch moet vervangen is het een goed alternatief).

Bijkomend voordeel, je kunt de grootste 2 kransen los vervangen en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren (voor de Bling factor :-) )
live it, crank it, smile !!!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Pitt schreef: ma 21 december 2020, 12:00 Recentelijk mijn eagle GX cassette vervangen voor een E-thirteen Helix 9-50. Ik kan nog geen oordeel geven over slijtage want hij zit er pas een paar weken op :-) , maar het schakelen loopt even soepel als de originele GX. Het bereik is net wat groter, hij is een tikkie lichter en een tikkie goedkoper (met de nadruk op een tikkie, maar als je de cassette toch moet vervangen is het een goed alternatief).

Bijkomend voordeel, je kunt de grootste 2 kransen los vervangen en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren (voor de Bling factor :-) )
Een Helix goedkoper dan een GX? :~
Ik neem dat je het over een X01/XX1 hebt (XG-...)

Ben wel benieuwd naar je ervaring mbt slijtage. Zat zelf aan de 11sp versie te denken nl.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb zelf de XX1 gold, daar rij ik al 6/7000km mee en die werkt nog prima met 2 kmc kettingen, vorig jaar de GX cassette er op gehad maar die is toch na 3000km op dus voor mij geen optie meer.

heb op mijn hardtail de goedkope ZTTO china versie geprobeerd daar liepen de pennetjes die de cassette bij elkaar houd uit, ruck dus, koste 50 euro, mail gestuurd nu krijg ik voor kleine meerprijs de duurdere versie uit één stuk gestuurd,
de service is dan wel weer goed [er zat 1000km op] er moet nu wel 18 dollar verzendkosten betaald worden :o
en duurt wel weer paar maanden voor je het thuis heb. passing van de cassettes is ook niet altijd goed moest met de dremel aan de gang, het blijft chinees.

de E thirtheen 9/46 ook gehad maar die dingen gaan toch elke keer weer kraken, verder werken ze goed zelfs de 9 tand ik vond de slijtage gelijk aan GX.
voor mij conclusie XX1 is het beste met een KMC ketting, maar inderdaad rete duur
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

RaMoNNeKe schreef: ma 21 december 2020, 12:15
Pitt schreef: ma 21 december 2020, 12:00 Recentelijk mijn eagle GX cassette vervangen voor een E-thirteen Helix 9-50. Ik kan nog geen oordeel geven over slijtage want hij zit er pas een paar weken op :-) , maar het schakelen loopt even soepel als de originele GX. Het bereik is net wat groter, hij is een tikkie lichter en een tikkie goedkoper (met de nadruk op een tikkie, maar als je de cassette toch moet vervangen is het een goed alternatief).

Bijkomend voordeel, je kunt de grootste 2 kransen los vervangen en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren (voor de Bling factor :-) )
Een Helix goedkoper dan een GX? :~
Ik neem dat je het over een X01/XX1 hebt (XG-...)

Ben wel benieuwd naar je ervaring mbt slijtage. Zat zelf aan de 11sp versie te denken nl.
Klopt. Inderdaad t.o.v X01 :-)
live it, crank it, smile !!!
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Pitt schreef: ma 21 december 2020, 12:00 Recentelijk mijn eagle GX cassette vervangen voor een E-thirteen Helix 9-50. Ik kan nog geen oordeel geven over slijtage want hij zit er pas een paar weken op :-) , maar het schakelen loopt even soepel als de originele GX. Het bereik is net wat groter, hij is een tikkie lichter en een tikkie goedkoper (met de nadruk op een tikkie, maar als je de cassette toch moet vervangen is het een goed alternatief).

Bijkomend voordeel, je kunt de grootste 2 kransen los vervangen en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren (voor de Bling factor :-) )
En kwa geluid? Begreep dat het vorige type cassette bekend stond om een stuk meer herrie te genereren dan met de originele sram cassettes. Dit vind ik ook best belangrijk, voor ik alle dieren uit het bos verjaag! 😉
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik heb deze al een poosje in de schuur liggen.
ZTTO 12 speed 9-46, 360gram. Weegt net zoveel als mijn huidige XX1 12 speed cassette.

https://a.aliexpress.com/_BT9Kaq
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Wildfire schreef: zo 27 december 2020, 19:42
Pitt schreef: ma 21 december 2020, 12:00 Recentelijk mijn eagle GX cassette vervangen voor een E-thirteen Helix 9-50. Ik kan nog geen oordeel geven over slijtage want hij zit er pas een paar weken op :-) , maar het schakelen loopt even soepel als de originele GX. Het bereik is net wat groter, hij is een tikkie lichter en een tikkie goedkoper (met de nadruk op een tikkie, maar als je de cassette toch moet vervangen is het een goed alternatief).

Bijkomend voordeel, je kunt de grootste 2 kransen los vervangen en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren (voor de Bling factor :-) )
En kwa geluid? Begreep dat het vorige type cassette bekend stond om een stuk meer herrie te genereren dan met de originele sram cassettes. Dit vind ik ook best belangrijk, voor ik alle dieren uit het bos verjaag! 😉
Overdadige herrie is me nog niet opgevallen, maar ik moet ook toegeven dat ik de afgelopen paar keer met koptelefoon op gereden heb :roll:
live it, crank it, smile !!!
Plaats reactie