Beste forumleden,
Probeer me een beetje te verdiepen in de 12 speed cassette’s. Nu Shimano deze ook in hun assortiment heeft en er ook genoeg aftermarket cassettes op de markt zijn met zelfs een groter bereik dan de 500% vraag ik me af wat jullie ervaringen hierin zijn. Er zullen op dit moment genoeg mensen zijn die deze hebben moeten vervangen en ik vraag me af wat hier voor terug gekomen is.
Zijn er mensen met een 9-50 cassette en schakelt dit nog even vlekkeloos als originele?
Zijn er ervaringen met de e*thirteen TRS Plus of de KCNC MTB 12-speed?
Ook ivm slijtage?
Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en meningen!
12 speed cassette’s
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4658
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik rijd Sunrace 12 speed icm XTR schakelt vlekkeloos. Cassette is 11-50.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op sommige naven kan je de body (XD, Shimano, Campa) verwisselen voor een MicroSpline.
Welk merk en type heb je?
Sunrace maakt 12 speed cassettes die op een Shimano body passen.
Sram maakt 12 speed cassettes voor XD.
Dus je kan altijd wel een 12 speed cassette op je huidige wiel plaatsen.
Past je huidige wiel ook in je nieuwe fiets?
Welk merk en type heb je?
Sunrace maakt 12 speed cassettes die op een Shimano body passen.
Sram maakt 12 speed cassettes voor XD.
Dus je kan altijd wel een 12 speed cassette op je huidige wiel plaatsen.
Past je huidige wiel ook in je nieuwe fiets?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja dat weet ik. Maar dat was niet wat ik bedoelde.
Als MS body op die naaf niet mogelijk is dan kan je met een XD body en Sram cassette gebruiken.
Ergens las ik nameñijk ook een vraag over een 9t kransje.
Als MS body op die naaf niet mogelijk is dan kan je met een XD body en Sram cassette gebruiken.
Ergens las ik nameñijk ook een vraag over een 9t kransje.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
Sorry, my badThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 19 april 2020, 15:13 Ja dat weet ik. Maar dat was niet wat ik bedoelde.
Als MS body op die naaf niet mogelijk is dan kan je met een XD body en Sram cassette gebruiken.
Ergens las ik nameñijk ook een vraag over een 9t kransje.
Ride a bike!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nou ja, misschien had ik de NX ook samen met de Sunrace moeten noemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zie nu dat er 2 vragen door elkaar lopen.
Mtber29 en Wildfire.
Daar wordt het ook niet duidelijker op
Mtber29 en Wildfire.
Daar wordt het ook niet duidelijker op
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 914
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
- Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1
Ik rij met een DT Swiss naaf en XD body. Begonnen met een SRAM cassette 10-42, maar kwam versnellingen te kort, met name die voor de lage snelheid. (Ook na montage van een kleiner voortandwiel)
Uiteindelijk gekozen voor een TRS race cassette , 11 speed. Dit was de 9-46.
Deze heeft het, met 2 XX1 kettingen 3 jaar volgehouden. Toen was ik het gekraak, slecht schakelen en overslaan wel zat
Het spul was dus op.
Rondgekeken op het internet. Wilde overstappen naar Eagle. Maar dan wel X01. Kostenplaatje, al gauw 600+ Euro.
(De upgrade van shifter, 2 kettingen, cassette en derrailleur)
In december was er een aanbieding waarbij ik een TRS cassette van E13, shifter upgrade en ketting kon kopen, voor minder dan de TRS race 11 speed cassette. Dus de gok maar genomen, extra ketting erbij en een voorblad.
Het is dus een 12 speed cassette met 9-46 (Andere kransjes dan op de 11 speed)
Gisteren heb ik het spul gemonteerd. Vandaag heb ik naar tevredenheid een aantal uren door de bossen gereden.
Geen gerammel, gekraak en overslaan meer. Sneller schakelen (Mag ook wel ten opzichte van een versleten set)
Dus for now... een happy 12 speed E13 gebruiker
(Even moeten wennen aan de andere kransjes, omdat de trapfrequentie en hartslag nu een ander resultaat geven)
Uiteindelijk gekozen voor een TRS race cassette , 11 speed. Dit was de 9-46.
Deze heeft het, met 2 XX1 kettingen 3 jaar volgehouden. Toen was ik het gekraak, slecht schakelen en overslaan wel zat
Het spul was dus op.
Rondgekeken op het internet. Wilde overstappen naar Eagle. Maar dan wel X01. Kostenplaatje, al gauw 600+ Euro.
(De upgrade van shifter, 2 kettingen, cassette en derrailleur)
In december was er een aanbieding waarbij ik een TRS cassette van E13, shifter upgrade en ketting kon kopen, voor minder dan de TRS race 11 speed cassette. Dus de gok maar genomen, extra ketting erbij en een voorblad.
Het is dus een 12 speed cassette met 9-46 (Andere kransjes dan op de 11 speed)
Gisteren heb ik het spul gemonteerd. Vandaag heb ik naar tevredenheid een aantal uren door de bossen gereden.
Geen gerammel, gekraak en overslaan meer. Sneller schakelen (Mag ook wel ten opzichte van een versleten set)
Dus for now... een happy 12 speed E13 gebruiker
(Even moeten wennen aan de andere kransjes, omdat de trapfrequentie en hartslag nu een ander resultaat geven)
Dit gaat dus om de 12 speed cassette met een omgebouwde 11 naar 12 speed shifter.Scottie2000 schreef: ↑zo 19 april 2020, 17:19 Ik rij met een DT Swiss naaf en XD body. Begonnen met een SRAM cassette 10-42, maar kwam versnellingen te kort, met name die voor de lage snelheid. (Ook na montage van een kleiner voortandwiel)
Uiteindelijk gekozen voor een TRS race cassette , 11 speed. Dit was de 9-46.
Deze heeft het, met 2 XX1 kettingen 3 jaar volgehouden. Toen was ik het gekraak, slecht schakelen en overslaan wel zat
Het spul was dus op.
Rondgekeken op het internet. Wilde overstappen naar Eagle. Maar dan wel X01. Kostenplaatje, al gauw 600+ Euro.
(De upgrade van shifter, 2 kettingen, cassette en derrailleur)
In december was er een aanbieding waarbij ik een TRS cassette van E13, shifter upgrade en ketting kon kopen, voor minder dan de TRS race 11 speed cassette. Dus de gok maar genomen, extra ketting erbij en een voorblad.
Het is dus een 12 speed cassette met 9-46 (Andere kransjes dan op de 11 speed)
Gisteren heb ik het spul gemonteerd. Vandaag heb ik naar tevredenheid een aantal uren door de bossen gereden.
Geen gerammel, gekraak en overslaan meer. Sneller schakelen (Mag ook wel ten opzichte van een versleten set)
Dus for now... een happy 12 speed E13 gebruiker
(Even moeten wennen aan de andere kransjes, omdat de trapfrequentie en hartslag nu een ander resultaat geven)
Fijn dat het het lekker schakelt, vraag me af of dat ook met een originele 12 speed shifter het geval is.
Ik rij zelf met een originele 12s setup enkel vind ik het gewicht van de mc cassette iets teveel van het goede en als het goed functioneert lijkt mij de 9 x 50 optie ook vooruitgang.