12 speed cassette’s

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niet met ja of nee te beantwoorden.
Zelfde wielset, zelfde freehubtype?
Heb hier een XD freehub met Hope PRO4 vs XD freehub met OHR naaf
Maar ook Garbaruk cassette vs Gx Eagle
Bij wissel moet ik iig ook de AXS fijnafstelling een tikje opwaards geven.
ManfredM schreef: vr 11 maart 2022, 15:27 Is de ene 12-speed cassette de andere? In de zin van: Als ik 2 achterwielen uit wil wisselen, op de ene X01 en andere een Zitto oid plaats, gaat dit dan zonder derailleur iedere keer af te moeten stellen?
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Azurri schreef: vr 11 maart 2022, 09:26
Met AXS moet dat zeker lukken, zit nu met 1 ketting op 6000km en ketting is nog als nieuw....
Ben wel van het droge weer 😅
Ik zie zo niet het verband tussen AXS en levenduur van cassette en ketting? Kun je dat uitleggen?
Ik ging er vanuit dat de levensduur dan langer was..
Is op de racefiets namelijk wel het geval met Di2.

Ketting is nu 8K oud en ik ga hem binnenkort vervangen..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
bonkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1515
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 20:06
Mijn mountainbike: 29er

worstkaas schreef: za 30 oktober 2021, 16:07
bonkie schreef: vr 29 oktober 2021, 16:00

Heb je deze al erop zitten?
En zoja hoe bevalt deze cassette.
Jazeker, tot nu toe prima samen met een xx1 ketting. Inmiddels al 1500km mee gereden en nog geen issues
En bevalt de cassette nog steeds :-D
Ik moet hem nog monteren…..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

De laatste ritten begon mijn GX Cassette 12 speed en ketting te haperen en te ratelen. Inmiddels krijg ik hem niet meer foutloos afgesteld op mijn nog vrije nieuwe AXS derailleur. Na 2300km is de ketting versleten, ik meet niet met tools, ik doe de old skool test hoever je hem aan de voorkant van je tandwiel over de tandjes kan trekken. Dat gaat veels te gemakkelijk en daarmee lijkt hij versleten. Vind het knap dat iedereen er zoveel meer mee kan rijden. Onderhoud hem na elke rit, altijd met Squirt weggezet.

Na langs zoeken in duitsland een XX1 Cassette en ketting gevonden, niet voorkeurs kleur, maar die luxe bestaat al tijdje niet. Luisterend naar dit forum koop ik er over 500km een tweede ketting bij, op naar de 4 a 5.000 km… minimaal dus..

Wel frustrerend als je fijne fiets op dit punt komt dat je met een klimmetje er vanaf schiet, of bij een afdaling op alle knopjes moet drukken om een versnelling te vinden die nog iets doet… Enfin… ik zit bij de deur te wachten op mijn pakje…! ;)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Maiko schreef: za 2 april 2022, 12:48

Na langs zoeken in duitsland een XX1 Cassette en ketting gevonden, niet voorkeurs kleur, maar die luxe bestaat al tijdje niet. Luisterend naar dit forum koop ik er over 500km een tweede ketting bij, op naar de 4 a 5.000 km… minimaal dus..

Wel frustrerend als je fijne fiets op dit punt komt dat je met een klimmetje er vanaf schiet, of bij een afdaling op alle knopjes moet drukken om een versnelling te vinden die nog iets doet… Enfin… ik zit bij de deur te wachten op mijn pakje…! ;)
Ik zou er geen 500km mee wachten, eerder 250km. Oftewel gelijk nog 1 bestellen.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

At1 schreef: za 2 april 2022, 16:23
Maiko schreef: za 2 april 2022, 12:48

Na langs zoeken in duitsland een XX1 Cassette en ketting gevonden, niet voorkeurs kleur, maar die luxe bestaat al tijdje niet. Luisterend naar dit forum koop ik er over 500km een tweede ketting bij, op naar de 4 a 5.000 km… minimaal dus..

Wel frustrerend als je fijne fiets op dit punt komt dat je met een klimmetje er vanaf schiet, of bij een afdaling op alle knopjes moet drukken om een versnelling te vinden die nog iets doet… Enfin… ik zit bij de deur te wachten op mijn pakje…! ;)
Ik zou er geen 500km mee wachten, eerder 250km. Oftewel gelijk nog 1 bestellen.
Okay, thanks, ga ik zeker doen!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Fyi.
In blad Fiets staat een duur test van verschillende casettes en kettingen. Geeft wel wat inzicht in welke snel slijt
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ja helaas zit er geen X01 groep bij had wel willen weten of daar veel verschil t.o.v. XX1 in zit.......
Laatst gewijzigd door Azurri op ma 4 april 2022, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Azurri schreef: ma 4 april 2022, 13:47 Ja helaas zit er gen X01 groep bij had wel willen weten of daar veel verschil t.o.v. XX1 in zit.......
Dat is inderdaad een hele interessante die er niet bij staat.
Bicycle, bicycle, bicycle
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zou het nog veel interessanter vinden als ze een XX1 ketting op een GX cassette hadden gelegd.....
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Azurri schreef: ma 4 april 2022, 13:47 Ja helaas zit er geen X01 groep bij had wel willen weten of daar veel verschil t.o.v. XX1 in zit.......
Helemaal eens. Is toch beetje apart dat ze die niet meegenomen hebben, terwijl ze van shimano wel het logische rijtje hebben getest
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Azurri schreef: ma 4 april 2022, 13:47 Ja helaas zit er geen X01 groep bij had wel willen weten of daar veel verschil t.o.v. XX1 in zit.......
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Fatbiker schreef: wo 20 april 2022, 13:52
Azurri schreef: ma 4 april 2022, 13:47 Ja helaas zit er geen X01 groep bij had wel willen weten of daar veel verschil t.o.v. XX1 in zit.......
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed
Thanks, deze kende ik al, bedoelde meer het verschil in cassettes tussen XX1 en XO1. En weet niet of je uit die test mag concluderen dat ondanks het ontbreken van de 'coating' bij XO1 deze cassette even lang mee gaat dan een XX1? Wat bij de kettingen wel zo lijkt te zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

ReinierT schreef: za 2 april 2022, 21:54 Fyi.
In blad Fiets staat een duur test van verschillende cassettes en kettingen. Geeft wel wat inzicht in welke snel slijt
heb de test ook gelezen. eea wordt op een machine getest met een constant vermogen van 750 watt. Dit zijn waardes die zelfs een jongen als van der Poel niet haalt. Dit maakt in mijn ogen de test behoorlijk zinloos. Ongeveer het verbruik van middenklasse auto,s vergelijken bij 200km/h. In de fietstest breken en scheuren de cassettes al bij 300km, dat geeft aan dat ze zwaar overbelast worden, en nooit voor zulke krachten bedoeld waren.
Tevens is het jammer dat er bv geen KMC kettingen of Sunrace cassettes zijn getest, die worden ook veelvuldig gebruikt. Maar ja het blijft Fiets en die hebben nooit zo'n ruime blik gehad...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bluebiker schreef: wo 20 april 2022, 23:33
ReinierT schreef: za 2 april 2022, 21:54 Fyi.
In blad Fiets staat een duur test van verschillende cassettes en kettingen. Geeft wel wat inzicht in welke snel slijt
heb de test ook gelezen. eea wordt op een machine getest met een constant vermogen van 750 watt. Dit zijn waardes die zelfs een jongen als van der Poel niet haalt. Dit maakt in mijn ogen de test behoorlijk zinloos. Ongeveer het verbruik van middenklasse auto,s vergelijken bij 200km/h. In de fietstest breken en scheuren de cassettes al bij 300km, dat geeft aan dat ze zwaar overbelast worden, en nooit voor zulke krachten bedoeld waren.
Tevens is het jammer dat er bv geen KMC kettingen of Sunrace cassettes zijn getest, die worden ook veelvuldig gebruikt. Maar ja het blijft Fiets en die hebben nooit zo'n ruime blik gehad...
En ideale test is het niet, continu 750 watt is inderdaad voor niemand op deze wereld te doen, maar vergis je niet het zijn wel de vermogens wat ook in de echte wereld het meeste slijtage plaatsvind, of dit nu continue is of elke keer een paar seconde tot 1 minuut(bij iemand als vdp).

Kijk maar naar een klimmetje als dit (Rhenen)
https://youtu.be/YRmrsReQsxE?t=290

Daar gaan we toch als 2 amateurs met 700 watt omhoog

Het is juist dit soort belasting (in combinatie met vuil) waardoor een MTB cassette/ketting vaak maar de helft tot een kwart van de km mee gaat toch een racefiets, niet omdat MTB'ers harder fietsen maar vaker die hoge vermogens leveren
Uiteindelijk op een rit van 3 uur ook maar 6 minuten totaal boven de 480, maar een langer ritje op de racefiets met 30 gem zit maar 13s in die zone..
(Ik kijk even naar de vermogens van een maat die zowel op de racefiets als MTB een power meter heeft)
Plaats reactie