Sinds decennia Shimano gereden te hebben (Deore SLX, XT, XTR) sinds JAN 2021 over op Sram XX1.
Wat een verschil ! Nu ruim 4.000km met tandwiel (34T), Cassette (10-55) en ketting zonder enige aanpassing of afstelling.
Als ik het setje goed bekijk en opmeet is er heel lichte slijtage zichtbaar en meetbaar.
Al mijn Shimano aandrijflijnen deden het overigens maximaal 3.000km met het zelfde gebruik en omstandigheden
De XX1 set-up is erg prijzig maar in verhouding niet veel duurder dan XTR door de enorme duurzaamheid en goede werking.
Ik heb goede ervaring met ZTTO cassettes van Ali, dan wel de dure variant van 360 gram. Ik heb er wel een xx1 ketting op liggen die ik regelmatig wissel.
Nu 3000 km gereden zonder zichtbare slijtage. Ik rij met een 36 voorblad en een 9-46 cassette.
Mijn vorige xx1 cassette hield het ongeveer 8000 uit, toen was het voorblad van 38 tands net een werpster.
worstkaas schreef: ↑wo 9 maart 2022, 21:26
Ik heb goede ervaring met ZTTO cassettes van Ali, dan wel de dure variant van 360 gram. Ik heb er wel een xx1 ketting op liggen die ik regelmatig wissel.
Nu 3000 km gereden zonder zichtbare slijtage. Ik rij met een 36 voorblad en een 9-46 cassette.
Mijn vorige xx1 cassette hield het ongeveer 8000 uit, toen was het voorblad van 38 tands net een werpster.
Goed om te lezen zie deze ook regelmatig voorbij komen op Ali ook in allerlei kleuren beschikbaar en stukken goedkoper als Sram.
Patmeister schreef: ↑wo 9 maart 2022, 12:16
Ik steek het draadje weer even aan.
Sinds decennia Shimano gereden te hebben (Deore SLX, XT, XTR) sinds JAN 2021 over op Sram XX1.
Wat een verschil ! Nu ruim 4.000km met tandwiel (34T), Cassette (10-55) en ketting zonder enige aanpassing of afstelling.
Als ik het setje goed bekijk en opmeet is er heel lichte slijtage zichtbaar en meetbaar.
Al mijn Shimano aandrijflijnen deden het overigens maximaal 3.000km met het zelfde gebruik en omstandigheden
De XX1 set-up is erg prijzig maar in verhouding niet veel duurder dan XTR door de enorme duurzaamheid en goede werking.
Met het juiste onderhoud rijd je ook makkelijk 6000+ km met XT.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Met AXS moet dat zeker lukken, zit nu met 1 ketting op 6000km en ketting is nog als nieuw....
Ben wel van het droge weer
Ik zie zo niet het verband tussen AXS en levenduur van cassette en ketting? Kun je dat uitleggen?
Zit misschien wel wat in. De AXS derrie wikkelt de ketting verder om de kransjes waardoor meer tandjes in aangrijping zijn, dus minder slijtage en ook minder snel overslaan wanneer de boel versleten raakt. Je kunt dus langer doorrijden. Slijtage van de ketting voorkom je daarmee natuurlijk niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Is de ene 12-speed cassette de andere? In de zin van: Als ik 2 achterwielen uit wil wisselen, op de ene X01 en andere een Zitto oid plaats, gaat dit dan zonder derailleur iedere keer af te moeten stellen?
Zit misschien wel wat in. De AXS derrie wikkelt de ketting verder om de kransjes waardoor meer tandjes in aangrijping zijn, dus minder slijtage en ook minder snel overslaan wanneer de boel versleten raakt. Je kunt dus langer doorrijden. Slijtage van de ketting voorkom je daarmee natuurlijk niet.
Dat zou je dan toch bij een mechanische schakelen toch ook met je B-tention schroef kunnen instellen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
Mad Wally schreef: ↑vr 11 maart 2022, 14:38
Zit misschien wel wat in. De AXS derrie wikkelt de ketting verder om de kransjes waardoor meer tandjes in aangrijping zijn, dus minder slijtage en ook minder snel overslaan wanneer de boel versleten raakt. Je kunt dus langer doorrijden. Slijtage van de ketting voorkom je daarmee natuurlijk niet.
Dat zou je dan toch bij een mechanische schakelen toch ook met je B-tention schroef kunnen instellen?
Het is niet een kwestie van b-tension, het heeft te maken met hoe ver het bovenste derailleur wieltje naar voren zit. Doordat deze bij AXS heel ver naar voren zit is bij gelijke b-tension de ketting verder om de krans gewikkeld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-