Fietsbril

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hallo allemaal,

Aangezien het toch wel behoorlijk stoffig wordt en het eigenlijk wel zo verstandig is om een bril te dragen tijdens het fietsen ga ik toch maar eens op zoek naar ervaringsdekundigen.

Ik heb momenteel een bril die het wel redelijk doet, alleen zet ik daar altijd het gele glas in omdat dit het meest aangenaam is qua contouren, groot nadeel is alleen zodra de zon fel schijnt mijn zicht dat weer niet beter wordt. Ik wil dus niet teveel hoeven wisselen met glazen en al zeker niet tijdens een rit en de bril moet niet mijn beeld vervormen en knellen op het hoofd.

Knal er maar in :-q
Just do Ti, or did i die?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor condities met relatief weiig licht vind ik de Prizm Trail van Oakley echt top.
Die neemt wel veel meer "glare weg dan je gele lens maar is niet te donker.

En als je het bos in en uit rijdt is dat niet te donker in je bril wel fijn.
Ik heb in de auto voor veel licht wel een donkerder glas, een Ruby.

Als je niet wilt wisselen heb je natuurlijk ook de met de zon meekleurende lenzen.
Mijn ervaring is dat ze prima werken, je hoeft veel minder de lenzen te wisselen.
Alleen zijn ze duur en komen toch niet aan de beeldkwaliteit van de Prizm lenzen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dank voor je reactie Nol, ik wacht er even wat meer af maar dit is in ieder geval helder :-q
Just do Ti, or did i die?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Echt in het donker: blanke glazen, voor de rest altijd rudy project bril met meekleurend.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

+1 voor de prizm trail. Houdt de glare beter weg dan meekleurende lenzen en overgang licht donker is prima te doen. Voor heel slecht en donker weer hen ik een transparante veiligheidsbril :-q
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

Absoluut +1 voor de prizm trail!
Ik dacht eerst marketing truc maar het werkt echt. Goed zicht in de bossen met oranje lenzen. Als je de populaire fietswinkels een beetje in de gaten houd komt er regelmatig nog wel een aanbieding langs :-q
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb het idee dat ik het type lens dus wel weet waarvoor te gaan...

Nu zijn er alleen wel veel verschillende modellen, dus heb ik toch nog wel wat te overdenken.

Komende tijd in ieder geval de aanbiedingen maar goed in de gaten houden.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Heckler40 schreef: zo 19 april 2020, 13:41 Voor condities met relatief weiig licht vind ik de Prizm Trail van Oakley echt top.
Die neemt wel veel meer "glare weg dan je gele lens maar is niet te donker.

En als je het bos in en uit rijdt is dat niet te donker in je bril wel fijn.
Ik heb in de auto voor veel licht wel een donkerder glas, een Ruby.

Als je niet wilt wisselen heb je natuurlijk ook de met de zon meekleurende lenzen.
Mijn ervaring is dat ze prima werken, je hoeft veel minder de lenzen te wisselen.
Alleen zijn ze duur en komen toch niet aan de beeldkwaliteit van de Prizm lenzen.

Enjoy!!
+1 voor de Prizm Trail. Heb ook de Photochromic, maar die gebruik ik bij bewolking
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik zit (zat) een beetje in dezelfde situatie als jij. Ik heb nu een bril van tifosi waar ik veel lenzen kan wisselen, maar eigenlijk rij ik altijd met de oranje lenzen. Nu is deze bril een beetje op en heb ik als opvolger gekozen voor een Oakley Field Jacket met Prizm Trail Torch lenzen. Een iets donkerdere variant van de prizm trail.

Ik heb wel eens zo'n photochromic lens geprobeerd, maar dat vond ik geen succes. Als je veel wisselt met in de zon en in de schaduw in het bos, is de lens niet snel genoeg, waardoor je dus eerst weinig ziet in het bos. Ik begrijp wel dat dat zo werkt, maar ik vond het niet zo fijn.

Ik heb mijn bril nog niet vanwege wat Corona leveringsproblemen (blijkbaar is er Oakley distribitiecentrum in Noord Italië), dus ik kan je nog niet zeggen of het bevalt 😋
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16801
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oakley zal ongetwijfeld goed zijn, maar is natuurlijk flink aan de prijs.
Als brildrager moet ik sowieso een (fiets)bril op. Ik heb lang met gele of oranje lenzen gereden en dat ging vrij goed, maar buiten het bos in echt felle zon toch wat minder. De zonnelenzen van die bril waren me in het bos net iets te donker.

Toen ik een aanbieding (50 euri) zag van een Shimano bril met meekleurende lenzen en inzetje voor sterkteglazen heb ik die een beetje op de gok gekocht. Paar lensjes op sterkte erin laten slijpen en voor 100 euro totaal was ik klaar.

Kort samengevat: ik draag nu alleen nog maar die bril op de fiets :-)
In het bos is de lens licht genoeg, buiten het bos donker genoeg, zeker met de klep op de helm die ook al wat zon weghoudt. Van het donkerder/lichter worden merk ik totaal niets.

Draagcomfort van een bril is natuurlijk persoonlijk, dat kun je alleen maar testen door te passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik had hetzelfde probleem. En ik ben na wat zoekwerk uitgekomen bij de Futurum photochromatische bril. Ben er dik tevreden over, zowel qua pasvorm (ook eenvoudig aanpasbaar) als werking. En ook nog eens betaalbaar en goede garantie. Wordt geleverd in luxe stevig etui en zakje. Mocht ie niet bevallen, is ie zo weer teruggestuurd.

Kleine minpuntjes:

- bij zo'n hele felle laaghangende winterzon recht in je ogen kun je toch nog onvoldoende zien (maar dat is haast bij iedere bril)
- slaat wel eens aan bij stilstaan, maar is bij fietsen zo weer weg.
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 20 april 2020, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ben begonnen met een BBB en verschillende glazen, daarna een meekleurende bril van Rudy Project.

Paar jaar mee gedaan en sinds een jaar UVEX SPORTSTYLE 803 Race, deze heeft voor mij een betere pasvorm (small). De glazen kleuren iets langzamer dan die van Rudy Project, maar niet hinderlijk.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik ben al jaren fan van Oakley, inderdaad prijzig maar ik vind het meer dan waard! En die prizm is echt een aanrader. Ik heb er 2 voor donker en voor zonnig weer.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
plusbikert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 april 2020, 17:11

Ik onderschrijf de kwaliteit van Oakley, heb er diverse van en bevallen eigenlijk allemaal prima. Ook de Prizm lens is een topper.
De brillen van 100% zijn ook fijn.

De laatste tijd rijd ik echter vaak met de brillen van Bliz eyewear. Een stukje voordeliger voor de portemonnee, maar ze bevallen mij erg goed.
Pasvorm, kwaliteit en lenzen zijn dik in orde. En minder erg als je er een keer een kras oid op krijgt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik verlies of vergeet mn brillen nog wel eens, dus voor mij nooit meer een dure bril.
Ik heb 2 fotochromatische brillen, 1 van Decathlon en 1 van Lidl.
De Lidl is de fijnste. (en was nog de goedkoopste ook)
Belangrijk is dat ze niet te donker zijn, fotochromatische lenzen zijn niet snel genoeg om weer lichter te worden als je vanuit de volle zon het donkere bos in rijdt.
Dus de donkere varianten brengen je in de problemen.

Polariserende glazen zijn erg hinderlijk als je een navigatie gebruikt, beeldscherm wordt slecht leesbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie