Meerwaarde dure wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

void schreef: wo 6 mei 2020, 09:21 Fabian Barel maakt gebruik van wielcompliantie voor tractie.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7039631044

5:50 Loic Bruni maakt gebruik van wielcompliantie voor grote impact.
https://youtu.be/Eo-2br8_pRY?t=341

Lars zou hen moeten vertellen stijvere velgen en betere vering te krijgen.
Ik ontken dat verhaal nergens. En nu heb je het over zeer specifieke toepassingen die alleen met grote nadelen komen voor het meeste gebruik.

Maar ik zeg wel dat het stukken minder nodig is. En je ziet nu inderdaad de trend naar 'slappere' velgen. Hoewel daar een hoop downhillers juist niet in mee gaan! (Tijdelijk?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: di 5 mei 2020, 22:17
Lars TB schreef: di 5 mei 2020, 22:08
En bij slappere velgen is een gelijkmatigere spaakspanning belangrijk, dan lopen ze in de praktijk ook niet echt los.
Bedoel je nou dat bij stijve velgen je ongelijkmatige spaakspanning accepteert? Gelijkmatigere tov wat?

M.i. is het juist fundamenteel het wiel in balans te brengen (per kant) en spanningsverschillen er uit te "masseren" (door wiel beetje te zetten en opnieuw controleren, rusten en naspannen enz totdat wiel stabiel is geworden).

Overigens helpen asymmetrische velgen m.i. ook heel veel bij het bouwen van een goed wiel, of evt verschillende dikte spaken per kant.
Dat is het beetje het nadeel van internet: je bent hele verhalen aan het typen om het goed over te krijgen... .


Wat ik bedoel is dat je ziet dat bij slappe velgen bij 'fabrieks-wielen' de spaken eerder loslopen. Een overeenkomst bij al die fabriekswielen is dat de spaakspanning onderling zeer onregelmatig is, verschillen oplopend tot meer dan 20%. Bij diezelfde velgen zie je bij een goed handgespaakt wiel dat de spaken niet loslopen.

Bij een stijve velg lopen de spaken veel minder snel los.

En die 20% spanningsverschil merkt 99,9% geen ene moer van in de praktijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Lars TB schreef: wo 6 mei 2020, 10:43
void schreef: wo 6 mei 2020, 09:21 Fabian Barel maakt gebruik van wielcompliantie voor tractie.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7039631044

5:50 Loic Bruni maakt gebruik van wielcompliantie voor grote impact.
https://youtu.be/Eo-2br8_pRY?t=341

Lars zou hen moeten vertellen stijvere velgen en betere vering te krijgen.
Ik ontken dat verhaal nergens. En nu heb je het over zeer specifieke toepassingen die alleen met grote nadelen komen voor het meeste gebruik.

Maar ik zeg wel dat het stukken minder nodig is. En je ziet nu inderdaad de trend naar 'slappere' velgen. Hoewel daar een hoop downhillers juist niet in mee gaan! (Tijdelijk?)
Je zei dat ik betere vering zou moeten krijgen in plaats van te vertrouwen op wielcompliance. Mijn punt is als een velg sterk genoeg is voor WC, misschien is het overkill voor langzaam rijden op UHR.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

void schreef: wo 6 mei 2020, 10:57 Je zei dat ik betere vering zou moeten krijgen in plaats van te vertrouwen op wielcompliance. Mijn punt is als een velg sterk genoeg is voor WC, misschien is het overkill voor langzaam rijden op UHR.
Je weet dat sommige toprijders wel 10 wielen per WC weekend slopen?


En je haalt er wel precies de paar 'knutselaars' uit, die een stapje verder gaan met proberen. Het overgrote deel ziet die winst niet of houdt zich er niet mee bezig.


Maar het is zeker een interessant aspect om te onderzoeken. Maar als jij dan de UHR als referentie neemt, dan levert het je niets op. Niets wat betere vering niet zou kunnen ver-tienvoudigen!
Ik heb nog wel 10 vragen die om een antwoord vragen: een lichtere velg is slapper, wat is het effect als je die met dezelfde spaakspanning rijdt als een stevigere stijve velg? En dan is die stijve velg zwaarder, is dat effect niet groter? Etc.

(Voullioz heeft het regelmatig over winsten van 0,1 sec. per kilometer. En dan gaat het bijvoorbeeld om de stap van 26" naar 27,5"!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Lars TB schreef: wo 6 mei 2020, 11:09
void schreef: wo 6 mei 2020, 10:57 Je zei dat ik betere vering zou moeten krijgen in plaats van te vertrouwen op wielcompliance. Mijn punt is als een velg sterk genoeg is voor WC, misschien is het overkill voor langzaam rijden op UHR.
Je weet dat sommige toprijders wel 10 wielen per WC weekend slopen?


En je haalt er wel precies de paar 'knutselaars' uit, die een stapje verder gaan met proberen. Het overgrote deel ziet die winst niet of houdt zich er niet mee bezig.


Maar het is zeker een interessant aspect om te onderzoeken. Maar als jij dan de UHR als referentie neemt, dan levert het je niets op. Niets wat betere vering niet zou kunnen ver-tienvoudigen!
Ik heb nog wel 10 vragen die om een antwoord vragen: een lichtere velg is slapper, wat is het effect als je die met dezelfde spaakspanning rijdt als een stevigere stijve velg? En dan is die stijve velg zwaarder, is dat effect niet groter? Etc.

(Voullioz heeft het regelmatig over winsten van 0,1 sec. per kilometer. En dan gaat het bijvoorbeeld om de stap van 26" naar 27,5"!)
Ik heb moeite om mijn zwakke wielen op UHR te slopen, misschien rijd je sneller dan ik.

Moet ik herhalen?
"velg heeft meer invloed op de naleving in vergelijking met spaakspanning. Ik heb geëxperimenteerd met spaakspanning omdat het gemakkelijker en goedkoper (gratis) is in vergelijking met het proberen van verschillende 700 € velgen."
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Op mijn MTB gebruik ik 1-2 banden per maand als ik rijd. Velg kost ongeveer hetzelfde als band. Ik kan het me veroorloven om 1 velg per seizoen te slopen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef: wo 6 mei 2020, 11:09
void schreef: wo 6 mei 2020, 10:57 Je zei dat ik betere vering zou moeten krijgen in plaats van te vertrouwen op wielcompliance. Mijn punt is als een velg sterk genoeg is voor WC, misschien is het overkill voor langzaam rijden op UHR.
Je weet dat sommige toprijders wel 10 wielen per WC weekend slopen?


En je haalt er wel precies de paar 'knutselaars' uit, die een stapje verder gaan met proberen. Het overgrote deel ziet die winst niet of houdt zich er niet mee bezig.
Wat je vooral moet begrijpen is dat een rijder als Fabian Barel meer glijd over een parcours dan rijd zoals de meeste bikes doen. Je ziet dit ook in het filmpje. Hij stuurt met zijn achterrem en schuift als het ware over het parcours. Dit vraagt om een heel andere benadering van materiaal.

Als ze echt 10 wielen zouden slopen in een weekend zouden ze dat ook in een wedstrijd doen. Dit is niet de keuze van een wedstrijdrijder die vaak toch conservatief naar betrouwbaar materiaal zoekt binnen de marge van tijd. Zeker niet in een Enduro omgeving waar Nicolas en Fabian actief zijn.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Real Epic '89 schreef: wo 6 mei 2020, 11:28 Wat je vooral moet begrijpen is dat een rijder als Fabian Barel meer glijd over een parcours dan rijd zoals de meeste bikes doen. Je ziet dit ook in het filmpje. Hij stuurt met zijn achterrem en schuift als het ware over het parcours. Dit vraagt om een heel andere benadering van materiaal.
Alle rijders rijden zo. Kijk naar motorcross of zelfs moderne motoGP, dat is de juiste manier om te rijden als je pk's of zwaartekracht hebt.
Laatst gewijzigd door void op wo 6 mei 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef: wo 6 mei 2020, 11:28 Als ze echt 10 wielen zouden slopen in een weekend zouden ze dat ook in een wedstrijd doen. Dit is niet de keuze van een wedstrijdrijder die vaak toch conservatief naar betrouwbaar materiaal zoekt binnen de marge van tijd. Zeker niet in een Enduro omgeving waar Nicolas en Fabian actief zijn.
We hadden het ook over Bruni. En die downhillers gebruiken de training om te kijken waar de grens ligt van onder andere bandenspanning. Op het moment dat die grens bepaald is, zal het wiel de kwalificatie en een volgend wiel de wedstrijdrun wel overleven. Dat is de doelstelling in ieder geval.
Kijk maar naar de fotoverslagen op Pinkbike en Vital: wielbouwstandaard neemt daar op donderdag en vrijdag een vrij centrale plaats in!

Bij enduro-rijders zullen ze dat testen 'thuis' doen. Het moeilijke lijkt mij dat je per ondergrond andere vering wil. En dan wordt het erg lastig dit te gaan bepalen wat wielen hier in doen. De trucjes die Voullioz en Barel gebruik van maken zullen ze ook vooral op bekend terrein gebruiken. Of als ze menen dat het algemeen werkt misschien zelfs wel algemeen. Maar als daar echt algemene winst uit te halen valt, dan zouden toch echt meer rijders er flink mee bezig zijn. En daarnaast is het natuurlijk zeer persoonlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

void schreef: wo 6 mei 2020, 11:17 Ik heb moeite om mijn zwakke wielen op UHR te slopen, misschien rijd je sneller dan ik.

Moet ik herhalen?
"velg heeft meer invloed op de naleving in vergelijking met spaakspanning. Ik heb geëxperimenteerd met spaakspanning omdat het gemakkelijker en goedkoper (gratis) is in vergelijking met het proberen van verschillende 700 € velgen."
We zeggen hetzelfde, alleen met een andere invalshoek. Nog een probleem van internet: de nuance gaat verloren, zeker als je het vanuit een andere taal gaat proberen... . :wink:


Nu vraag ik me af of je dus met spaken hetzelfde effect hebt als met een velg. Nog een interessante test dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Real Epic '89 schreef: wo 6 mei 2020, 11:28 Als ze echt 10 wielen zouden slopen in een weekend zouden ze dat ook in een wedstrijd doen. Dit is niet de keuze van een wedstrijdrijder die vaak toch conservatief naar betrouwbaar materiaal zoekt binnen de marge van tijd. Zeker niet in een Enduro omgeving waar Nicolas en Fabian actief zijn.
Ik denk dat Lars niet bedoeld dat ze onderweg kapot gaan, maar na het bereiken van de finish niet meer gebruikt kunnen worden. Ik krijg ook wel eens wielen van een XC topper in m'n handen, en die moeten dan na een wedstrijd helemaal opnieuw opgespannen worden. Niet meer normaal zonder risico mee te fietsen (race day only). Soms niet meer te herstellen en een belletje naar de sponsor en een nieuwe set staat klaar. En wij als amateurs vragen ons dan af waarom de wielen waar de toppers mee rijden bij ons niet jaren meegaan.

Meebewegende velgen is inderdaad een nieuwe ontwikkeling. Dat vind ik best interessant. Zipp heeft deze velgen doorontwikkeld https://www.pinkbike.com/news/first-rid ... heels.html Deze velgen zijn extreem laag. Om ze stevig te maken worden ze ook fors zwaarder: die Zipps wegen 565 gram per stuk.

Je hebt ook al wielen waar de 'spaken' vezels zijn (PI Rope).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie