Meerwaarde dure wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat ie de meerwaarde van dure wielen?
Ik heb het niet over al dan niet handgespaakt, al dan niet boost en velgbreedte, maar over de meerwaarde van dure componenten.

Ik weeg zelf 96 kg en wil een beetje lomp kunnen doen.

Ik rijd nu met een setje DT Swiss E1900 met een prijs van ca 300 euro. Deze zijn astm klasse 4 tot een gewicht van 130 kg en wegen ongeveer 2000 gram en dat gaat prima.

Ik kan ook voor het andere uiterste gaan, zoiets als een setje Santa Cruz Reserve wielen. Dat setje weegt 1800 gram. Dan ben je dus 2000 euro lichter en heb je 200 gram bespaard.

Wat is de winst hiervan? Betere lagers? Lagers kun je vervangen. Betere freehub idem.

Die 200 gram merk je misschien iets, maar om daar zoveel voor neer te leggen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Duur heeft geen meerwaarde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 april 2020, 21:34 Duur heeft geen meerwaarde.

🤣 ja leuk

Ik ben zelf van DT Swiss X1600 oid naar handgespaakt carbon gegaan. Ik weeg wel iets minder, rond de 82 kg.

Maakt het uit? Absoluut, en best veel:
1. Stijfheid --> stuurprecisie (komt door hoge spaakspanning, kan ook met alu)
2. Gewicht --> wiel is lichter en maakt veranderen van richting makkelijker, fiets wordt speelser en directer
3. Gewicht --> minder gewicht is betere acceleratie
4. Bredere velgen kiezen --> lagere bandendruk, rijdt soepeler, meer controle, minder weerstand

Eigenschappen waar je met name wat aan hebt bij XC denk ik. En ik rij wel wel met behoorlijk lichte banden RoRo&RaRa.

Hoe duur is dit dan? Zeker geen 2000 Euro, dat mag maar niet nodig. Ik heb DT Swiss en Hope naven en die kosten niet zoveel. Met spaken, velgen enz ca. 800-900 Euro voor een setje.

Ik was tevoren ook sceptisch, geloofde het niet. Gespaard en geinvesteerd. Achteraf zeker het geld volledig waard. Volgens mij al veel over geschreven, bovenstaande mijn persoonlijke ervaring. Zie ook sig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding is er natuurlijk een optimum. Als prijs niet mee telt (duur) krijg je een ander optimum. Gewicht, sterkte, stijfheid, duurzaamheid, service en garantie.

Dan heb je natuurlijk nog exclusiviteit en marketing. Kleinere series. Mooiere afwerking. Meer opties.

Mijn Santa Cruz reserve wielen doen ook wat ze moeten doen. En ben er blij mee. Dus blijkbaar is ‘duur’ voor mij het waard.

Maar dit geld denk ik voor alles in het leven wat je kunt kopen. Wijn, auto’s, eten, reizen, huis.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb in mijn Remedy de standaard Bontrager comp30 wielen met 54 aangrijppunten, met 25,- aan veertjes en palletjes worden dat er 108, dat sneller aangrijpen merk je meteen.
Ik heb ook gewoon omdat het kan een set wielen laten spaken met Hope naven en carbon velgen.
Wat lichter en stijver/directer +bredere velg en heel eerlijk, het verschil is miniem dus zou dat niet snel nog een keer doen want die standaard bontragers voelen niet veel minder aan. In ieder geval niet ruim 1000,- minder.
Aan de positieve kant, ik heb ze en gaan waarschijnlijk lang mee en 2 wielsets is best handig, maar dat hoeft een volgende keer niet perse carbon te zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, leuk.
Duur is voor iedereen anders.

Goed besteed geld doet natuurlijk wel iets.
Maar domweg iets kopen omdat er een stevig prijskaartje aan hangt, dat levert vaak een teleurstelling op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:52 Maakt het uit? Absoluut, en best veel:
1. Stijfheid --> stuurprecisie (komt door hoge spaakspanning, kan ook met alu)
Net wat je zegt, hoge spaakspanning kan ook prima met alu. Wiel zal toch heel veel stijver zijn dan de band. Juist wanneer je voor een lage bandenspanning kiest zal een enkele mm vervorming in het wiel verwaarloosbaar zijn ten opzichte van misschien wel een centimeter in de band.
Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:52
2. Gewicht --> wiel is lichter en maakt veranderen van richting makkelijker, fiets wordt speelser en directer
Dit is de enige plek waar ik een beetje verschil verwacht. Maar het is niet een verschil van 500 gram zoals met een setje lichtgewicht XC wielen. Met mijn gewicht lijkt me dat ook niet realistisch. Het verschil blijft dus beperkt tot “slechts” 200 gram.
Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:52
3. Gewicht --> minder gewicht is betere acceleratie
Zie hierboven
Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:52
4. Bredere velgen kiezen --> lagere bandendruk, rijdt soepeler, meer controle, minder weerstand
Dit had ik in mijn openingspost al uitgesloten. Appels met appels.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En het net als.met "alles". De laatste paar procent kosten veel.

Voorbeeld:
Voor €500 koop je echt wel iets waar je blij van wordt
Maar om 2x zo blij te worden moet je veel meer dan 2x zoveel neertellen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mad Wally schreef: ma 27 april 2020, 22:25
Crapton schreef: ma 27 april 2020, 21:52
2. Gewicht --> wiel is lichter en maakt veranderen van richting makkelijker, fiets wordt speelser en directer
Dit is de enige plek waar ik een beetje verschil verwacht. Maar het is niet een verschil van 500 gram zoals met een setje lichtgewicht XC wielen. Met mijn gewicht lijkt me dat ook niet realistisch. Het verschil blijft dus beperkt tot “slechts” 200 gram.
En dan met name gewicht van de velgen. Als je heel lichte alu velgen neemt zit je inderdaad snel in een risicogebied met je gewicht. Besparing in gewicht is dan met name te realiseren met carbon.

Qua spaakspanning: De max spaakspanning van een reguliere alu velg is net zo hoog als van een gemiddelde carbon velg, dus dat maakt niets uit. De kwaliteit van het bouwen wel.
Fabriekswielen lopen in de tijd qua spaakspanning behoorlijk terug. Als ik na het op spanning zetten de wielen stress, dan loop de spanning soms terug van 110Kgf naar 60. Dat is best veel.

Zelf heb ik een paar sets van 1400-1500 gram, en weeg zelf tussen de 85 en 90kg. Als je zelf wilt ervaren of het verschil maakt en de investering waard is, mag je best een keer een set een weekendje lenen om te testen.

Ik denk dat ik voor de helft van het bedrag wat je noemt een set kan bouwen met 500g gewichtswinst :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan the Man schreef: di 28 april 2020, 09:00
Mad Wally schreef: ma 27 april 2020, 22:25


Dit is de enige plek waar ik een beetje verschil verwacht. Maar het is niet een verschil van 500 gram zoals met een setje lichtgewicht XC wielen. Met mijn gewicht lijkt me dat ook niet realistisch. Het verschil blijft dus beperkt tot “slechts” 200 gram.
En dan met name gewicht van de velgen. Als je heel lichte alu velgen neemt zit je inderdaad snel in een risicogebied met je gewicht. Besparing in gewicht is dan met name te realiseren met carbon.

Qua spaakspanning: De max spaakspanning van een reguliere alu velg is net zo hoog als van een gemiddelde carbon velg, dus dat maakt niets uit. De kwaliteit van het bouwen wel.
Fabriekswielen lopen in de tijd qua spaakspanning behoorlijk terug. Als ik na het op spanning zetten de wielen stress, dan loop de spanning soms terug van 110Kgf naar 60. Dat is best veel.

Zelf heb ik een paar sets van 1400-1500 gram, en weeg zelf tussen de 85 en 90kg. Als je zelf wilt ervaren of het verschil maakt en de investering waard is, mag je best een keer een set een weekendje lenen om te testen.

Ik denk dat ik voor de helft van het bedrag wat je noemt een set kan bouwen met 500g gewichtswinst :wink:

Ciao,
Jan
Mijn DT Swiss setje heb ik gecontroleerd toen ze nieuw waren. De spanning was werkelijk perfect op orde, heel anders dan het setje Mavics waar ik eerst zelf flink aan moest schroeven. En bij mijn laatste check toen de winterbanden er af gingen en de zomerbanden er op😉 weer gecontroleerd en nog steeds perfect. Dus ook een setje fabriekswielen kunnen goed zijn.

Wat betreft de wielen die je voorstelt, dat klinkt interessant, maar met 1500 gram praat je dan over enduro wielen voor iemand van 96 kilo? Hoe zie je dat voor je qua componenten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Rond 400 euro, stijf, 1800 gram, 30mm intern, snelle aangrijpende naven.

Hunt trail wide wielen.

Ik ben zeer tevreden en velen met mij.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 09:13
Mijn DT Swiss setje heb ik gecontroleerd toen ze nieuw waren. De spanning was werkelijk perfect op orde, heel anders dan het setje Mavics waar ik eerst zelf flink aan moest schroeven. En bij mijn laatste check toen de winterbanden er af gingen en de zomerbanden er op😉 weer gecontroleerd en nog steeds perfect. Dus ook een setje fabriekswielen kunnen goed zijn.

Wat betreft de wielen die je voorstelt, dat klinkt interessant, maar met 1500 gram praat je dan over enduro wielen voor iemand van 96 kilo? Hoe zie je dat voor je qua componenten?
Fabriekswielen kunnen zeker ook goed zijn. Dat het wielen voor Enduro moesten zijn had ik niet gelezen. Dan is 1500g idd een uitdaging.Betreft het 29" of 27,5" wielen?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan the Man schreef: di 28 april 2020, 10:00
Mad Wally schreef: di 28 april 2020, 09:13
Mijn DT Swiss setje heb ik gecontroleerd toen ze nieuw waren. De spanning was werkelijk perfect op orde, heel anders dan het setje Mavics waar ik eerst zelf flink aan moest schroeven. En bij mijn laatste check toen de winterbanden er af gingen en de zomerbanden er op😉 weer gecontroleerd en nog steeds perfect. Dus ook een setje fabriekswielen kunnen goed zijn.

Wat betreft de wielen die je voorstelt, dat klinkt interessant, maar met 1500 gram praat je dan over enduro wielen voor iemand van 96 kilo? Hoe zie je dat voor je qua componenten?
Fabriekswielen kunnen zeker ook goed zijn. Dat het wielen voor Enduro moesten zijn had ik niet gelezen. Dan is 1500g idd een uitdaging.Betreft het 29" of 27,5" wielen?

Ciao,
Jan
29” voor een SC Hightower. 27,5 kan ook, maar dat wil ik niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik hoopte ook een beetje op inbreng van Lars, wat er mogelijk is en wat het zou brengen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Plaats reactie