Advies nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
-wheelnut-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 18:56

Goeiedag......
Ik heb een giant trance uit 2016 overjarig gekocht vorige zomer en ik heb beide velgen vol met deuken en butsen( origineel gelevrd giant wielset).
Troep!!!
Alleen heb ik nu advies nodig wat goed spul is, en wat het best bij me past.

25 of 30mm? ( of ertussen)
Is de mavic id360 stiller of de dt swiss?
Of hebben we nog meer keuze?

Ik doe wat crosscountry en in de stad zoek ik trappen ed. om vanaf te springen/rijden.
Op vakantie fiets ik maar wat en zie ik wel waar ik uitkom.
En wil in de nabije toekomst wat bikeparks af.
Heb dus een soort hufterproof setje nodig tussen 500 en 800euro

Suggesties?
Help!
Hoe ouder ik word,
Hoe sneller ik was.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Hoi,

Ik weet niet waar je woont, maar met dit budget kun je een mooi setje laten maken bij een goede wielbouwer.

Mijn advies is om daar te gaan kijken en die kan jou goed adviseren.

Persoonlijk laat ik de machinaal gespaakte wielen die als upgrade moeten dienen links liggen.

Voor 500 tot 800 euro kun je een heel strak alu setje laten maken dat afgestemd is op jou wensen en je gewicht.

Mocht je in het oosten wonen, ik laat mijn wielen door Bikewheels in Goor bouwen.

Maar let wel, alles kan kapot als je overal lomp over heen ramt en niet zuinig bent op je spullen. Maar ik ga er van uit dat je er zuinig mee omgaat.

Mvg
Thijs
Laatst gewijzigd door thijsgillijns op do 30 april 2020, 07:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT 350 en 240 naven zijn stil (als je ze smeert).
Mavic naven hebben een slechte reputatie opgebouwd.

Notubes Flow EX3 velgen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe zou je je velgen aan moeten passen aan de maat banden die je rijdt. Maar inmiddels vallen ook de meeste 2.25 banden goed op 30 mm velgen.

Alleen zijn 30 mm in een stevige uitvoering aan de zware kant. In dat opzicht zou je met een 25 mm set het gewicht enigszins netjes kunnen houden en toch erg degelijk spul kunnen rijden. Maar dan haal je niet het maximale uit je banden. Als je trappen gaat springen en bikepark gaat rijden dan zet je waarschijnlijk toch de druk al wat hoger, dus haal je sowieso niet het maximale uit je banden.

Of een lichtere 30 mm met iets van een insert er in tegen het deuken.

Duur hoef je het niet te maken. Vanaf €400,- kun je al goed gemaakt spul kopen. Maar dan zou ik niet als eerste bij de 'fabrieks' wielen kijken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Trappen af springen kan nogal een aanslag op de wielen zijn. Ik denk dus ook dat de originele Giant wielen niet zozeer troep waren, als wel dat je ze gebruikt hebt voor een doel waarvoor ze niet gemaakt zijn ;-)

Voor een kleine 500,- kun je bijvoorbeeld Hope wielen kopen, de Fortus 30W is specifiek voor heftig gebruik bedoeld (downhill). Niet heel licht natuurlijk, maar dat wil je ook niet als je de betonnen jungle in gaat.
De andere Fortus wielen zijn lichter, ook de bredere 35W, maar de 30W is de enige met velgen met extra versterkingen:
Afbeelding

Hope is in kleurtjes en allerlei as-standaarden te koop. Ook aan te passen naar andere asmaten, alleen Boost of non-Boost zijn niet onderling compatibel.
Hope wordt machinaal gespaakt maar met de hand nagespannen.

Voorbeeldje (prijzen in GBP):
https://winstanleysbikes.co.uk/catalogs ... +fortus+30

Misschien dat dit soort wielen een tikje tè zijn, maar het is lastig in te schatten hoe lomp jij het maakt vanachter ons beeldschermpje... ;-)
Aan de andere kant, als je het echt zo heftig maakt dat je dit soort wielen nodig zou hebben is een Trance ook niet de fiets waar je het eerste aan denkt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

In mijn meer dan 30 jaar mountainbike ervaring werkelijk alle velgen \ wielen (ook Tioga Diskwheel) stuk gereden, behalve de fabrieksgespaakte Shimano XT wielen.

Nu een bike met standaard carbon velgen. Eens beleven hoe lang dat mee gaat! Levenslang volgens de Bontrager.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Ghost-biker schreef: do 30 april 2020, 10:27 In mijn meer dan 30 jaar mountainbike ervaring werkelijk alle velgen \ wielen (ook Tioga Diskwheel) stuk gereden, behalve de fabrieksgespaakte Shimano XT wielen.

Nu een bike met standaard carbon velgen. Eens beleven hoe lang dat mee gaat! Levenslang volgens de Bontrager.
Al jaren ook met XT wielen,nooit onderhoud gehad of spaak gebroken.Dus XT heeft ook mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1377
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:07 DT 350 en 240 naven zijn stil (als je ze smeert).
Mavic naven hebben een slechte reputatie opgebouwd.

Notubes Flow EX3 velgen?
De nieuwe Flows schijnen te scheuren, is mij door Ernie Frieke afgeraden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bonanza schreef: do 30 april 2020, 13:12
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:07 DT 350 en 240 naven zijn stil (als je ze smeert).
Mavic naven hebben een slechte reputatie opgebouwd.

Notubes Flow EX3 velgen?
De nieuwe Flows schijnen te scheuren, is mij door Ernie Frieke afgeraden.
Vooral de Crest, in mindere mate de Arch en Flow Mk3.

Maar de Flow EX3 is een zeer lompe velg (618 gram in 29") voor zeer lomp gebruik. Die zie ik niet snel scheuren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Hope 30 en de Flow EX3 (dus niet de mk3) hebben extra verstevigingen, waardoor er een driehoek ontstaat ipv een "rechthoek".
De spaken trekken nu aan de punt van die driekoek, ipv het midden van de lange zijde van een "rechthoek".
Weegt een paar gram meer maar is ineens veeeel steviger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

kermit schreef: do 30 april 2020, 10:12 Trappen af springen kan nogal een aanslag op de wielen zijn. Ik denk dus ook dat de originele Giant wielen niet zozeer troep waren, als wel dat je ze gebruikt hebt voor een doel waarvoor ze niet gemaakt zijn ;-)

Voor een kleine 500,- kun je bijvoorbeeld Hope wielen kopen, de Fortus 30W is specifiek voor heftig gebruik bedoeld (downhill). Niet heel licht natuurlijk, maar dat wil je ook niet als je de betonnen jungle in gaat.
De andere Fortus wielen zijn lichter, ook de bredere 35W, maar de 30W is de enige met velgen met extra versterkingen:
Afbeelding

Hope is in kleurtjes en allerlei as-standaarden te koop. Ook aan te passen naar andere asmaten, alleen Boost of non-Boost zijn niet onderling compatibel.
Hope wordt machinaal gespaakt maar met de hand nagespannen.

Voorbeeldje (prijzen in GBP):
https://winstanleysbikes.co.uk/catalogs ... +fortus+30

Misschien dat dit soort wielen een tikje tè zijn, maar het is lastig in te schatten hoe lomp jij het maakt vanachter ons beeldschermpje... ;-)
Aan de andere kant, als je het echt zo heftig maakt dat je dit soort wielen nodig zou hebben is een Trance ook niet de fiets waar je het eerste aan denkt.
En echt wel hufterproof, ik heb niet het ideale mountainbike gewicht, maar ik rij al 2 jaar met de W35 probleemloos rond.
-wheelnut-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 18:56

Dank voor jullie reacties,

Ga e.e.a. nog eens opzoeken.

Degene bij wie ik de fiets heb gekocht adviseert mij in overleg xt naven( vanwege het geluid) en dt swiss xm 421 velg

Op mijn 2e hands nieuwe merida mats pro heb ik xt naven met dt x450 zitten. Deze heb ik op geremd tot de velg is gescheurd.
Ben hiermee wel eens beneden gekomen waar 2 spanjaarden met open mond ( en downhill fietsen) zich afvroegen hoe dat kon.
Nooit naar de wielen omgekeken.

Techisch gezien lijken de vanaf 2019 geleverde naven van mavic wel goed. Weet alleen niet hoeveel geluid deze maken.
Blijkbaar wel een stuk stiller geworden!?

Wat gewicht betreft,
Huidige achterwiel is 1140 gram zonder schijf. Dus denk niet dat ik daar wat te verliezen heb.

Ga nu ff naar spot in hsum zoeken en kom later met nog meer vragen.

Have fun!
Hoe ouder ik word,
Hoe sneller ik was.
-wheelnut-
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 18:56

Heb me gister uitstekend vermaakt in hilversum!!!
Wel weer wat losse spaken, maar draai ze wel weer aan.

Heb bij hope gekeken en ge youtube...t
Deze zijn niet echt stil.
Zij geven wel duidelijke bandenmaten bij de diverse velgen.

PS. Hoe doe ik een prive bericht antwoorden?!?!?!?
Hoe ouder ik word,
Hoe sneller ik was.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb de hele winter met een setje mavic wielen in de modder gereden, geen enkel probleem. Ik heb de naven vorige week schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet, lagers nog prima en nergens slijtage. De vrijloop heeft geen pallen, maar 2 getande schijven, heb er nu wat meer vet in gedaan en zijn nu veel stiller.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:07 DT 350 en 240 naven zijn stil (als je ze smeert).
Mavic naven hebben een slechte reputatie opgebouwd.
Mavic naven lijken wel wat beter geworden te zijn, nu zijn het de velgen die scheuren bij de spaakgaten. Een mede-trainer (geen zwaargewicht) heeft al 2 sets onder garantie vervangen gekregen, maar is er nu wel klaar mee. Hij heeft maar 1 fiets en is iedere keer is hij deze een paar weken kwijt.

Shimano en DT's zijn behoorlijk stil (te krijgen). Shimano is wel vrij zwaar, maar als dat geen probleem is zijn XT"s betrouwbare en degelijke naven.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie