Draadtapset all in one of toch los

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Omdat ik het wel eens tegenkom dacht ik altijd handig zo’n setje om het schroefdraad weer goed te krijgen van oa je crankstel. Dus een setje aangeschaft met daarin 10 verschillende taps. Maar ja nu blijkt dus dat de 9/16 tap alleen het schroefdraad probeert te herstellen. Ik had al gezien dat er te weinig vlees op zat dus van die vervangende busjes (coils) besteld.

Maar goed die passen dus niet wanneer je met een 9/16 tapt. Ik heb nu begrepen dat je dan een 5/8 tap moet gebruiken. Dat zou dan overeen komen met M16 schroefdraad.

Nu zie ik bijvoorbeeld bij HBM een mooie all in one art met daar dus zowel de 9/16 als de 1/2 als de 5/8. Vraag ik me alleen nog af of mijn gedachte klopt?

Of zijn die speciale crank taps weer anders dan standaard 5/8 taps?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 10-117-001
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op di 5 mei 2020, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor een crankset moet je toch zowel een linkse als een rechtse tap hebben? Denk dat die linkse niet in de HBM-set zit.

Maar goed, met zo`n setje kan je natuurlijk wel veel doen. De kwaliteit zal niet top wezen maar voor hobby-gebruik zal het wel volstaan.
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 4 mei 2020, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BSA draad is er in linkse en rechtse draad.
Dus je hebt sowieso L en R nodig.
Geen idee wat de inch maten zijn.
Is vast wel te googlen, maar zo'n tapset kost volgens mij meer dan een frame.
In ieder geval meer dan een frame dat nabewerkt moet worden...

Een goede fietsenmaker heeft dit spul natuurlijk wel, net als een framebouwer.
Ik zou proberen het te lenen/huren, of laten doen

https://www.bikeraceinfo.com/tech/bottom-brackets.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gaat niet over BSA bottom bracket maar crankstel schroefdraad trappers.

Zat pas nog te denken dat li en re draadtap is dat niet op te lossen door van de andere zijde te tappen (zoals je doet met een pedaal om het nog te redden als je per ongeluk verkeerd om hebt gedraaid?)

Ik wil het juist zelf doen omdat ik dit soort situatie nog al eens tegenkom als ik een fiets voor iemand opknap. Werk waar de fietsenmaker van zegt dat het te duur is en ik het leuk vind om te bewijzen dat het echt wel goedkoper kan :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

HBM zou ik ver van weg blijven , lijkt leuk maar is achteraf weggegooid geld ......, ze zwak materiaal ( persoonlijke ervaring , hobby als professionele gebruiker ) .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als je die tappen gebruikt in een alu crank dan is dat bij HBM tap geen probleem. Bij een stalen versie zou ik ook twijfelen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

M16 en 5/8 is niet gelijk
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

hanjovdberg schreef: ma 4 mei 2020, 23:55
Zat pas nog te denken dat li en re draadtap is dat niet op te lossen door van de andere zijde te tappen (zoals je doet met een pedaal om het nog te redden als je per ongeluk verkeerd om hebt gedraaid?)
Schets deze situatie even op een papiertje. 😀

Spoiler: nee.
Dat trucje met het pedaal werkt ook alleen maar met het juiste pedaal (linker crank-linker pedaal of rechter crank-rechter pedaal)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb idd nog even doorgezocht en je komt op de zogenaamde oversized tapset uit. Die is niet goedkoper dan €81 te krijgen en dat vind ik veel geld voor iets wat ik weinig gebruik en vooral voor anderen zou doen.

Ik heb nog een adresje en weet dat die er wel eentje heeft liggen dus ga daar dan maar even langs.

Bedankt voor jullie adviezen :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik krijg hier steeds minder een goed gevoel bij...

Maar om op de vraag van je topictitel terug te komen, beter 1 stuk goed gereedschap dan een bak meuk, waarvan je de helft toch nooit zult gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat bedoel je? Waar krijg je een minder gevoel bij?

Ik heb ooit zo’n V-coil setje besteld om mijn uitgelubberde Remklauw bevestiging gat weer te herstellen. Is toen perfect gelukt. Voorzichtig uitboren met meegeleverd boortje, daarna schroefdraad tappen wat dus iets groter is en dan de helicoil erin daarin draaien. Zat weer helemaal vast!

Ik heb vandaag trouwens besloten dat ik het schroefdraad van die oude crank niet ga herstellen. Was voor een mtb die gewoon weer moet kunnen rijden. Een maatje van me had nog een simpel 3x9 crankstel liggen en dat kost heel wat minder dan zo’n tapset ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjo schreef:Wat bedoel je? Waar krijg je een minder gevoel bij?
Je stelt vragen en je oppert veronderstellingen waaruit blijkt dat je geen ervaring mee hebt, en er ook geen verstand van hebt.
Natuurlijk is het geen rocket science, maar het gaat ook niet vanzelf goed.

Daarom dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En daar gaan we weer. Omdat ik het niet zo helder kan verwoorden heb ik geen ervaring en gaat het fout ....

Er is nog helemaal niks fout gegaan maar ik probeer aan de voorkant te achterhalen waar het verschil zit tussen een tapset die het huidige schroefdraad herstelt en de tapset die een ruimere schroefdraad tapt om een busje te plaatsen. Maar die maten zijn nergens bekend. Dus is het niet te vergelijken met bijvoorbeeld zo’n algemene set van HBM.

Aangezien niemand hier met de juiste maten komt weet men het hier dus ook niet? Allemaal onervaren? Komt bij niemand goed?

Daarnaast mag het fout gaan op dit crankstel want het lag al in de oud ijzerbak (van m’n buurman) om weggegooid te worden. Ik zag een kansje om van dit crankstel nog een 1x9 te maken. Maar aangezien dat dus te veel kost ga ik dat niet doen. Iets met kosten en baten ...

Ik wil gewoon niet voor €80 een setje oversized kopen omdat ik het nauwelijks gebruik.

Maar omdat ik vragen stel? En 1 veronderstelling ... (was een gedachte spinsel en idd nog niet uitgetekend .. inmiddels wel dus antwoord is duidelijk ..) ben ik gelijk onervaren.

Jij was juist degene die niet goed las en het over een bsa tapset had .. dat was pas een verkeerde veronderstelling ... 8)

Maar goed jij weet alles al en hoeft nooit ergens een vraag over te stellen begrijp ik? Of is dat een verkeerde veronderstelling?

Oh en je hebt deels gelijk. Weinig tot geen ervaring met het opnieuw tappen van crank schroefdraad. Terwijl ik vaak m’n pedalen wissel. Maakt me dat onervaren of juist ervaren ... :roll: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 5 mei 2020, 22:20 En daar gaan we weer. Omdat ik het niet zo helder kan verwoorden heb ik geen ervaring en gaat het fout ....

Er is nog helemaal niks fout gegaan maar ik probeer aan de voorkant te achterhalen waar het verschil zit tussen een tapset die het huidige schroefdraad herstelt en de tapset die een ruimere schroefdraad tapt om een busje te plaatsen. Maar die maten zijn nergens bekend. Dus is het niet te vergelijken met bijvoorbeeld zo’n algemene set van HBM.

Aangezien niemand hier met de juiste maten komt weet men het hier dus ook niet? Allemaal onervaren? Komt bij niemand goed?

Daarnaast mag het fout gaan op dit crankstel want het lag al in de oud ijzerbak (van m’n buurman) om weggegooid te worden. Ik zag een kansje om van dit crankstel nog een 1x9 te maken. Maar aangezien dat dus te veel kost ga ik dat niet doen. Iets met kosten en baten ...

Ik wil gewoon niet voor €80 een setje oversized kopen omdat ik het nauwelijks gebruik.

Maar omdat ik vragen stel? En 1 veronderstelling ... (was een gedachte spinsel en idd nog niet uitgetekend .. inmiddels wel dus antwoord is duidelijk ..) ben ik gelijk onervaren.

Jij was juist degene die niet goed las en het over een bsa tapset had .. dat was pas een verkeerde veronderstelling ... 8)

Maar goed jij weet alles al en hoeft nooit ergens een vraag over te stellen begrijp ik? Of is dat een verkeerde veronderstelling?

Oh en je hebt deels gelijk. Weinig tot geen ervaring met het opnieuw tappen van crank schroefdraad. Terwijl ik vaak m’n pedalen wissel. Maakt me dat onervaren of juist ervaren ... :roll: :tong

Nou doe je flauw.
Zie het als advies, niet als commentaar.
Maar wees eerlijk.
Ben je een metaalbewerker?
Heb je wel eens draad gesneden of getapt?
Denk je dat je voor de prijs van een metaalboortje een tapset hebt in een flink grote maat ?
Denk je dat het je gaat lukken als je het juiste gereedschap hebt ?

Het is echt geen rocket science, maar het is ook niet iets dat vanzelf goed gaat.
En het is duur.
Als ik je nu wel goed begrepen heb, wil je een crankset redden.
(ik dacht dat je een frame wilde redden. Mijn fout, ik zal te snel gelezen hebben. Maar je hebt je startpost gewijzigd, dus ik zal het nooit zeker weten)
Als ik je dan goed begrijp zou het gat waar het draad in zit wel eens ondiep kunnen zijn.
In zo'n geval heb je een machine tap nodig, die zijn niet goedkoop (en je hebt de machine erbij nodig).
Dus nog afgezien van de kans van slagen, is het 't geld waard ?
En de volgende crank heeft weer ander draad. Enz.
Dus daarom m'n advies om 1 stuks te kopen van goede kwaliteit. Dan maak je iig nu nog een kans.
En daarom mn opmerkingen, zodat je nog eens bij jezelf te rade kunt gaan.
Maar als je het toch probeert, veel succes, en dat meen ik.
Ik hoor liever dat het gelukt is, dan dat ik gelijk had.
Maar ik ben niet overtuigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie