Advies: Stevige trail-banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

ik rijd met de DHF voor en achter, maar ga binnenkort om naar barzo mezcal van vittoria voor de zomer,
aankomende winter zal het wel 2x barzo worden of 2x agarro
vittoria vind ik wel lekkere banden maken heb ze ook op andere weg fietsen.

de DHF zijn vrij zwaar en stug op onze stoffige routes wel fijn in extreme&natte omstandigheden, dus straks de tripjes naar noorwegen, wales dan leg ik ze wel weer terug. ik vind bij de DHF jammer dat er niks tussen de midden en de zij noppen zitten. ook de radius/bolling vind ik vreemd voelen in lange vlakke bochten. in korte draaiers zet je de achterzijde niet makkelijk om.
er kan natuurlijk ook een gebrek zijn aan talent ;)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Honzo schreef: ma 11 mei 2020, 18:59
paulus1981 schreef: ma 11 mei 2020, 18:49 Ik had em nog even aangepast.. naar zelfde type.

Ik denk dat een mountainking met insert lichter loopt dan een maat zwaardere band, ook als door de insert het gewicht gelijk is. Dus als de grip voldoende is dan zou ik niet weten wat er overdreven aan is zogezegd.
Alright, fair enough. :)

Alleen ik weet niet zo goed wat die insert nu precies zou oplossen in mijn geval?
Ik heb niet het idee dat de huidige band lek is gegaan door impact. Hij heeft één weekend Ardennen gezien als voorband en misschien 300km UHR als achterband. Als dat al teveel is...
Dat klinkt idd gewoon als een slecht exemplaar.... dan nog vraag ik me af of je heel blij gaat worden van een achterband met veel nop...

Maxxis dhr2 double down is vrij onverwoestbaar maar das beyond huilen qua rolweerstand :-)
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Haha, maar ik hoef ook niet naar beneden bij Redbull Rampage of iets dergelijks.

Zoek gewoon een relatief lichtlopende achterband, maar wel met in elk geval voldoende stevige noppen op de zijkant.

In dat kader: heeft iemand hier ervaring met de Maxxis Minion SS?

Ik dacht namelijk nog wellicht is dat een optie, om een redelijk rollende trailband te vinden voor achter op de fiets.. Denk dat het in combinatie met een DFH voorop op zich wel een redelijke allround platform zou kunnen zijn. Al lijkt me wel weer wat zwaarder lopen dan de huidige set, en ik heb de indruk dat Maxxis compounds overdreven plakkerig zijn als je ermee op een licht vochtige bodem rijdt. Plus de overgang van het binnen- naar het buitenprofiel me wel wat heftig bij die Minion SS
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, mss dat een 2.4WT Rekon wat meer allround is dan de Minoin SS?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

En de minion ss is dan ook wel weer echt glad.

Ben zelf aardig te spreken over dhr/dhf, maar inderdaad net een anker.

Op een ander setje de wild am en force am in 27.5 2.6.
Dat bevalt eigenlijk best goed.....
Heeft alleen duidelijk minder grip.

Ook met Vittoria Goma en Martello? Gereden.
Slechte grip en snel kapot.
Terwijl ik met xc banden toch graag met Vittoria rijdt...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Maxxis Agressor! In tegenstelling tot wat sommige Maxxis haters je zullen vertellen zijn er legio mensen heel tevreden. Een Agressor is een zeer snel lopende specifieke achterband. Gewoon DD nemen bij 100kg, van dat gewicht loopt hij niet slechter, je fiets wordt wel wat zwaarder.
Waar woke is, is vuur
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Heb zelf de Maxxis Minion DHF EXO TR Dual 27.5x2.8 en Maxxis Rekon EXO TR DUAL 27.5x2.8 hier liggen. Zaten op m'n Honzo toen ik 'm kocht. Aan grip geen gebrek, maar had constant het gevoel dat ik wind tegen had. Aardig wat rolweerstand dus.

Als je een 27.5 wielsetje hebt liggen, kun je ze wel een keertje lenen.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Thanks voor de input allemaal.

Grip is nu opzicht goed genoeg, hoeft niet meer persé meer te zijn dan het nu is. Wil vooral de rolweerstand beetje binnen de perken houden, zodat het ook nog een beetje leuk blijft als er minder gravity bij komt kijken... :)

Als ik alle concreet alle adviezen bij elkaar optel dan zijn de opties ongeveer als volgt:

Continental
Front/Rear: TrailKing 2.4 ProTection Apex

Maxxis:
Front: Minion DHF 2.4 EXO+ 3C MaxxTerra
Rear: Aggressor 2.3 DoubleDown

Michelin
Front/Rear: Wild AM 2.35 Performance

Schwalbe
Front: Hans Dampf 2.35 AddixSoft SuperGravity

Ik denk dat ik vooralsnog maar begin om een extra TrailKing te bestellen, aangezien het dan maar één band erbij is, mocht dat niet bevallen dan ga ik één van bovenstaande proberen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Honzo schreef: ma 11 mei 2020, 16:27 Meestal zo rond 1.5 bar voor en 1.7 bar achter op 30mm intern. Kan natuurlijk ook een productiefout zijn in deze specifieke band. Normaliter weinig problemen met Conti's, maar dit geeft weinig vertrouwen als je wat verder van de bewoonde wereld af bent.

Conti maakt helaas ook geen MountainKings meer in de 2.4 Protection Apex versie. Wel jammer, want totdat dit gedoetje begon vond ik dat wel een mooie compromis voor de achterkant met de TrailKing voorop.

Op harde rotsachtige ondergronden is met 100kg een hogere spanning aan te raden. Het lijkt erop dat je de koordlagen kapot rijd op de velg door te lage bandenspanning.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hans Dampf, Nobby Nick en Magic Mary houden het al heel lang vol op de rotsen.
Vergelijkbaar rijklaargewicht en dezelfde druk (als de metertjes tenminste niet teveel afwijken).
Conti is gewoon minder stevig aan de zijkant.(misschien dat Baron en Kaiser nog iets positiefs kunnen bijdragen?)
Voor mij een reden om met een grote boog om Conti heen te rijden.
Ook met de auto trouwens. Eigenlijk alleen goede ervaring met Conti op de racefiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

WTB Vigilante. rolt gelijk aan een nobby nic maar heeft meer grip.
Zeker de 2.3 wijd rolt soepel. de Lightcasing is gelijk aan Maxxis Exo.
Verder heb ik nog een Vittoria Agarro liggen, maar moet ik nog proberen + een Maxxis Dissector DD voor het bikepark (iets van vroeger :-{ ) wat me ook wel een mooi bandje leek.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Honzo schreef: di 12 mei 2020, 10:45 Thanks voor de input allemaal.

Grip is nu opzicht goed genoeg, hoeft niet meer persé meer te zijn dan het nu is. Wil vooral de rolweerstand beetje binnen de perken houden, zodat het ook nog een beetje leuk blijft als er minder gravity bij komt kijken... :)

Als ik alle concreet alle adviezen bij elkaar optel dan zijn de opties ongeveer als volgt:

Continental
Front/Rear: TrailKing 2.4 ProTection Apex

Maxxis:
Front: Minion DHF 2.4 EXO+ 3C MaxxTerra
Rear: Aggressor 2.3 DoubleDown

Michelin
Front/Rear: Wild AM 2.35 Performance

Schwalbe
Front: Hans Dampf 2.35 AddixSoft SuperGravity

Ik denk dat ik vooralsnog maar begin om een extra TrailKing te bestellen, aangezien het dan maar één band erbij is, mocht dat niet bevallen dan ga ik één van bovenstaande proberen.
Als je matchende banden wilt: lekker doen. Ik zou die trailking voorop sowieso niet vervangen!
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 mei 2020, 12:32 Hans Dampf, Nobby Nick en Magic Mary houden het al heel lang vol op de rotsen.
Vergelijkbaar rijklaargewicht en dezelfde druk (als de metertjes tenminste niet teveel afwijken).
Conti is gewoon minder stevig aan de zijkant.(misschien dat Baron en Kaiser nog iets positiefs kunnen bijdragen?)
Voor mij een reden om met een grote boog om Conti heen te rijden.
Ook met de auto trouwens. Eigenlijk alleen goede ervaring met Conti op de racefiets.
Ik rem mijn Hans dampf veel sneller kapot dan een Maxxis dhr, dus staat bij mij in het rijtje NIET duurzaam, na 5.000 hoogtemeters dalen in Eifel en Ardennen breken er stukjes uit de zijnoppen en beginnen die noppen los te scheuren...

Waarom niet gewoon 2 setjes banden eentje voor UHR (Vittoria barzo v&a) en eentje Ardennen enz. (Trialking v&a)
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Ik heb al meerdere setjes banden, en als de omstandigheden het verlangen wissel ik ze uiteraard wel. Tegelijkertijd vind ik dat wel echt een matig klusje om te doen, en wil ik ook nog wel gewoon impulsief m'n fiets in auto gooien en ergens heen rijden zonder eerst de boel om te gooien. Dus het liefste heb ik voor deze fiets een allround setje dat voor 75% van de tijd gewoon okay is. Voor de bikeparks en een week hoog in de bergen kan er dan altijd nog iets specifieks om.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat er adviezen uit hele verschillende invalshoeken komen, TSTM rijdt met een hardtail mooie technische rotspaden in zijn achtertuin in Spanje, terwijl Paulus met een DD achterband op een ruigere manier (denk ik tenminste) dieptemeters maakt op een fully met redelijke veerweg.

Dat zijn hele verschillende inzetten.
Als jij nu met een Mountainking achterop rijdt zit je in de "Nobby Nic" hoek. Vrijwel al die banden die voorbij komen gaan zwaarder rollen. Maar ook meer lekbescherming bieden, dat dan weer wel...

Het blijft altijd compromissen sluiten, als een racebandje omhoog rollen en met downhill stevigheid en grip naar beneden hebben ze nog niet in één band weten te combineren :wink:
Dus je moet bepalen wat je belangrijker vindt en daar je keuze op afstemmen. Ik zou zwaar ongelukkig worden van zo'n Minion DD op een dagtocht in de Alpen waarbij je ook zelf omhoog trapt. En omdat ik rustiger naar beneden ga heb ik ook genoeg aan de stevigheid van een Schwalbe met Snakeskin zijwangen.

Met Conti heb ik nog nooit een ervaring gehad waardoor ik bij dat merk wilde blijven. Ook de Trailking was het voor mij net niet (voorband).
Behalve dan op de auto, daar doen ze het prima :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie