Advies: Stevige trail-banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

paulus1981 schreef: di 12 mei 2020, 18:33Ik rem mijn Hans dampf veel sneller kapot dan een Maxxis dhr, dus staat bij mij in het rijtje NIET duurzaam, na 5.000 hoogtemeters dalen in Eifel en Ardennen breken er stukjes uit de zijnoppen en beginnen die noppen los te scheuren...
Ik heb met een Hans Dampf SuperGravity Addix Soft als achterband (voor: MagicMary in dezelfde spec) een week lang in Alpe d'Huez gereden, waar aan stenen en hoogtemeters niet direct een gebrek is. Ik had een half dozijn reserve banden mee, maar ze hebben het echt probleemloos doorstaan: geen afbrekende noppen, geen scheuren, geen lekke banden, ... en verbazingwekkend weinig slijtage.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude Hans met Evo TrailStar compound ging bij mij ook snel stuk.
Afgescheurde noppen en hoge slijtage.
Maar de nieuwe Addix Speed heb ik al best lang als achterband.
Laatst echter 2x kort na elkaar een gat in het loopvlak. Plugje er in gedaan, want het profiel heeft nog wel wat km's te gaan.
De NobbyN ss dd heeft het trouwens boven verwachting goed gedaan.
Nu een OnOne Chunky Monkey(Maxxis lompe exo nogwat) voor en een MMary soft achter. Naar beneden moet ik nu bijtrappen om mw. TSTM bij te houden.
Omhoog is het wel een goede training...
De Mary gaat denk ik als reserve de schuur in. Of ik ga de noppen knippen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

kermit schreef: di 12 mei 2020, 18:49 Het blijft altijd compromissen sluiten, als een racebandje omhoog rollen en met downhill stevigheid en grip naar beneden hebben ze nog niet in één band weten te combineren :wink:
Uiteraard, daarom is het ook zo leuk/leerzaam om ervaringen uit te wisselen waarom je tot een bepaald compromis komt, toch? :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Honzo schreef: di 12 mei 2020, 18:47 Dus het liefste heb ik voor deze fiets een allround setje dat voor 75% van de tijd gewoon okay is.
Tja, dan zit je met een MK eigenlijk gewoon goed, misschien is de Rekon dan toch een optie? Als die er in de nieuwe Exo+ casing is dan is het een stevige band.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Makkelijk schreef: di 12 mei 2020, 20:28 Tja, dan zit je met een MK eigenlijk gewoon goed.
Ja, helemaal waar, maar jammer genoeg maken ze die dus niet meer in de 2.4 PT Apex-versie. Ze zijn alleen nog in de gewone 2.3 PT verkrijgbaar, en dan mis je dus de versterkte wangen. Dat vind ik wel tricky, want dan ga je er én qua volume én qua stevigheid op achteruit. Daar begon de hele zoektocht mee :)

Als Wolfpack met de 29" 2.4 Enduro & Trail komt, dan lijkt me die combo me ook wel interessant om te proberen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik volg ook even. Heb een Maxxis Minion DHF 2.6 voor liggen en Maxxis Agressor 2.5 achter. Bergen grip maar een overvloed aan rolweerstand. Rijd op een Bird Zero AM hardtail, van gemakkelijk terrein tot moeilijkere trails in Ardennen en Vogezen. Heb tot nu altijd met deze combo gereden omdat ik niet voor elke rit een andere bandenset wil.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

cheeta schreef: di 12 mei 2020, 19:14
paulus1981 schreef: di 12 mei 2020, 18:33Ik rem mijn Hans dampf veel sneller kapot dan een Maxxis dhr, dus staat bij mij in het rijtje NIET duurzaam, na 5.000 hoogtemeters dalen in Eifel en Ardennen breken er stukjes uit de zijnoppen en beginnen die noppen los te scheuren...
Ik heb met een Hans Dampf SuperGravity Addix Soft als achterband (voor: MagicMary in dezelfde spec) een week lang in Alpe d'Huez gereden, waar aan stenen en hoogtemeters niet direct een gebrek is. Ik had een half dozijn reserve banden mee, maar ze hebben het echt probleemloos doorstaan: geen afbrekende noppen, geen scheuren, geen lekke banden, ... en verbazingwekkend weinig slijtage.
Dan kan het of aan mijn exemplaar liggen, of aan het verschil snakeskin vs supergravity...

Omgeving alp D huez; de megavalanche qualifier 😍
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pro Gravity karkas is gewoon sterker, kijk maar op de site van Schwalbe. Meer textiel en meer rubber.
Helaas ook meer rolweerstand...
Zolang je uitsluitend naar beneden rolt geen probleem, dan ontzie je de remmen een beetje.
Het kan ook aan de compound liggen.
Mijn ervaringen met de oude Trailstar en Pacestar compound zijn kwa degelijkheid duidelijk slechter dan met de Addix Soft en Addix Speed.
En dat zonder extra rolweerstand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Goed, ik heb inmiddels mijn tweede Conti Trailking binnengekregen, snel even op de fiets gelegd en een rondje gereden.

De bevindingen zover:
- In deze omstandigheden los over hard en droog voelt het lekker grippy. Voorwiel blijft lekker op koers, achter voelt het ook stabiel. Als het al gaat glijden, is het makkelijk om de grip terug te pakken.
- De TK/TK combinatie rolt wel merkbaar zwaarder dan met de MountainKing achter, zeker op droge zanderige ondergrond. Ik merk duidelijk dat ik korter uitrol.
- Ook opmerkelijk de 2.4 TK valt groter dan de 2.4 MK, zal straks de schuifmaat er nog even opzetten, kijken wat de echte maat is.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Conti is zoo inconsistent als het op breedte aankomt. Moet je voor de grap eens kijken oo een beurs als dat weer kan. Staan er 4 2.25 banden naast elkaar en is er eentje een cm of wat smaller dan een ander.

Ik vind Vittoria Barzo achter en Goma voor, in TNT casing, wel een goed alternatief voor trailking/mountain king.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Jup... 2.7 inch, gemeten op een 30mm velg
Plaats reactie