Carbon riser bar

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De Syntace Vector bevalt mij in ieder geval zeer goed. Strong en light.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

daniel1975 schreef: zo 24 mei 2020, 13:32
kermit schreef: zo 24 mei 2020, 12:53 En Syntace?
Heb een zwak voor dat merk, juist omdat het zo sterk is :D
Prachtig inderdaad, maar ook wel serieus aan de prijs*. En wat zou het voordeel zijn van 12graden?

*vector carbon high 10 is serieus afgeprijsd bij BC.
Bij rcz zijn ze vaak goed afgeprijsd. Even de nieuwsbrief in de gaten houden. Ik zie ze regelmatig langskomen voor 'weinig'.
Ben zelf ook erg blij met m'n syntace vector.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

idd.
Hij moet nog binnenkomen, maar ik heb een poosje geleden een Raceface Next besteld bij ze voor 50,- en dat was 31.8 klemming.
Inmiddels bezig met een andere fiets op te bouwen, vandaar de One up,
Buiten Syntace en Renthal zijn er niet veel stevige en toch comfortabele carbon sturen te vinden in 31.8.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

mee eens, maar verschil tussen knoepert hard en wat flex/demping merkt echt iedereen. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen die flex nodig heeft.
Voor mij is het verschil tussen een stijf alu 35mm bontrager stuur en een zachtere alu 31.8 Renthal het verschil tussen na 2uur rijden wel of geen pijnlijke handen, vandaar dat ik dat comfort belangrijk vind (en is de carbon niks, dan gaat er weer een alu renthal op).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

FWIW, gegevens van een onderzoek van één van de producten (leveranciers? ;) ) van carbon sturen..

Is dit te matchen met ervaringen van rijders hier? Dat zou het staatje wat meer waarde geven :)

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Haha, ze hebben gewoon de concurrentie die nog hoger in de grafiek eindigt weggelaten :-q

Maar mij zal het worst wezen, ik heb nog nooit verschillen tussen sturen gevoeld qua comfort en stijfheid.
De reden dat ik gecharmeerd ben van Syntace is de Duitse Grundlichkeit waarmee hun produkten ontworpen, gemaakt en getest zijn. En als je er dan inderdaad voor een RCZ aanbiedingsprijsje aan kunt komen kijk ik niet eens meer naar wat anders :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: ma 25 mei 2020, 08:16 Haha, ze hebben gewoon de concurrentie die nog hoger in de grafiek eindigt weggelaten :-q
En welke zijn dat dan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen idee, maar het valt wel op dat er nogal wat merken niet tussen staan, er is heel wat meer te koop dan RF, Renthal en Spank.
Verder wordt er niet omschreven hoe er getest is, dus het is wel een heel erg "wij van WC-eend" grafiekje waar ik persoonlijk geen waarde aan zou hechten zonder verdere achtergrondinfo.

En dat ze de betere concurrentie weggelaten hebben, daar stond wel "haha" bij hè. Een soort van letterlijke smiley ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

RuudRuud schreef: ma 25 mei 2020, 08:27
kermit schreef: ma 25 mei 2020, 08:16 Haha, ze hebben gewoon de concurrentie die nog hoger in de grafiek eindigt weggelaten :-q
En welke zijn dat dan?
Het duitse bike heeft dan weer hele andere producten getest en helaas de amerikaans/canadese concurrentie maar voor een klein deel. Vooral Renthal was daar de grote afwezige. Bij de test van bike waren de meest comfortabele stuurtjes niet per se de sterkste... De sterkste, van Beast en Truvativ (Carbon DH) waren dan weer niet comfortabel.

Race Face Next, Syntace Vector Alu, Newmen Advanced 318 zijn in die test interessant om naar te kijken qua comfort/kwaliteit.
Waar woke is, is vuur
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Jurf schreef: ma 25 mei 2020, 07:23 mee eens, maar verschil tussen knoepert hard en wat flex/demping merkt echt iedereen. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen die flex nodig heeft.
Voor mij is het verschil tussen een stijf alu 35mm bontrager stuur en een zachtere alu 31.8 Renthal het verschil tussen na 2uur rijden wel of geen pijnlijke handen, vandaar dat ik dat comfort belangrijk vind (en is de carbon niks, dan gaat er weer een alu renthal op).
Ik heb dat dus ook, na twee uur pijnlijke handen. Het is allemaal wel te overkomen, maar als er een verbetering mogelijk is vind ik het zonde om die te laten lopen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor mij was het verschil echt enorm.
Normaal was ik na 2 rondjes Amerongen klaar qua handen, met de Renthal 31.8 en andere handvatten kon ik 6 weken later gewoon 8u p/d van A naar B door de alpen heen stuiteren. Ik had altijd Esi chunkys want lekker zacht, maar ik ging door het foam heen dus dat dempte te weinig.
Op advies van bikeplanet overgestapt op dikke van lizardskins.
https://www.lizardskins.com/product-det ... orthshore

Afbeelding

Het nadeel is dat je ze moet verlijmen en daarnaast nog vastzetten met dun ijzerdraad, anders gaan ze langzaam maar zeker schuiven.
Het vastzetten is een K-werkje maar wel de moeite! De oude waren op qua demping na een 1.5jaar
Ik heb nu de Northshore lock-on. Ook nog redelijk comfortabel, maar na 4u wel gevoelige handen dus ga tzt weer terug naar zonder.
Al die lock-on systemen kosten milliliters die niet aan rubber demping besteed kunnen worden.

Kijk het blijft natuurlijk een kwestie van ervaring met dit ervaring met dat.
mooiste zou zijn als je dingen 1-2 weken kunt testen, maar helaas zit dat er niet, dus beter als gebruikerservaringen gaat het waarschijnlijk niet worden.

Qua sterkte: ik ben zeker niet de meest technische rijder, maar mag graag springen, weeg 95kg en rij in Wales in de Bikeparks redelijk flotjes rood/zwart (het kan altijd harder) en het spul blijft heel. Heel beroerd kan Renthal dus ook niet zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: ma 25 mei 2020, 08:38 Geen idee, maar het valt wel op dat er nogal wat merken niet tussen staan, er is heel wat meer te koop dan RF, Renthal en Spank.
Verder wordt er niet omschreven hoe er getest is, dus het is wel een heel erg "wij van WC-eend" grafiekje waar ik persoonlijk geen waarde aan zou hechten zonder verdere achtergrondinfo.

En dat ze de betere concurrentie weggelaten hebben, daar stond wel "haha" bij hè. Een soort van letterlijke smiley ;-)
Eens, daarom hoop ik ook dat het aangevuld wordt met ervaringen van rijders hier om het staatje meer waarde te geven.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Als je dan toch geld over hebt
https://beast-components.de/en/mtb/
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb in de loop van de tijd ook aardig wat gehad/geprobeerd. Miss TB rijdt met een 180 gram Easton carbon stuur. Zit zoveel beweging aan de uiteinden dat het voor mij gewoon eng is. Het 190 gram Truvativ carbon stuur beweegt dan weer nauwelijks en is behoorlijk comfortabel (dempt blijkbaar de trillingen). De aluminium Renthal (Fatbar Lite) beweegt nog minder en voelt toch even comfortabel. De DH-georiënteerde Renthal (Fatbar) is nog stijver, maar nog steeds voelt die niet hard aan. De carbon Renthal (Lite) beweegt fractioneel ten opzichte van de alu versie, maar is duidelijk comfortabeler, de DH uitvoering is stijf, maar nog steeds niet hard. Renthal weet toch iets in te bouwen dat andere merken niet hebben. Ritchey sturen, no-name alu sturen, allemaal erg hard en minder comfy. Race Face alu ook neigend naar oncomfortabel.

Maar het Hope carbon stuur slaat alles. Licht, maar geen tiende millimeter flex in te krijgen. En na 15 minuten heb ik slapende handen, zo oncomfortabel is het stuur. Iedere trilling komt gewoon door.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie