Welke ademende Regenjas beveel je aan?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dekkers
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 20:18

Ik zoek een zeer goede waterdichte en ademende regenjas, 5-20 graden, klein opvouwbaar voor in Jersey, en niet de duurste, welke kan jij aanbevelen?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb er al jaren 1 van Decathlon. Fiets niet graag in de regen maar die keer dat het gebeurde vond ik hem goed voldoen. Opgevouwen een vuistgrote ongeveer.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waterdicht, ademend en niet te duur gaan niet samen in 1 zin.
Waterdicht en ademend is al verdomd lastig...
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Endura fs260, mijn beste koop ooit. Volledig waterdicht, licht en super ademend, doet het beter dan mijn veel duurdere Gore regenjack. Met een beetje zoeken bij de Engelse webshops wel uit te halen tussen de 50-75 euro.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef: za 23 mei 2020, 21:05 Waterdicht, ademend en niet te duur gaan niet samen in 1 zin.
Waterdicht en ademend is al verdomd lastig...
Waterdicht en ademend bestaat niet. Je wordt nat. Van binnen (zweet), van buiten (regen) of allebei
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

bert l. schreef: zo 24 mei 2020, 10:29
TenZNL schreef: za 23 mei 2020, 21:05 Waterdicht, ademend en niet te duur gaan niet samen in 1 zin.
Waterdicht en ademend is al verdomd lastig...
Waterdicht en ademend bestaat niet. Je wordt nat. Van binnen (zweet), van buiten (regen) of allebei
Dit, daarom ook voor mij de goedkoopste van de decathlon. Kan je in de zak opfrommelen tot hij lekker klein en handig om mee te nemen is. Minimale rits, dus daardoor kan ook geen water naar binnen dringen.

https://www.decathlon.be/nl/p/regenjas- ... 26&c=ZWART
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Idd, belangrijkste is dat je warm blijft en dat het wind dicht is. Nat ga je toch worden
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ooit heb ik een eerlijke verkoper gesproken over dit thema... :D
Die vertelde zijn klant gewoon dat bij wat intensievere inspanningen geen enkel materiaal zo goed ademend was dat alle vocht eruit kon.

Al die reclamepraatjes over "warm en droog" tijdens een echte inspanning zijn onzin. Je wordt zelfs al nat in een stoffen shirtje, bedenk zelf maar wat dat betekent met dichter/gecoat/waterdicht materiaal.
Wat ik wel ervaren heb met een goed ademend jack is dat je er weliswaar ook nat in wordt, maar dat het gevoel in zo'n jack wat minder benauwd is dan in een "plastic" jack.

Maar zeker voor op de fiets is me een jack van honderden euro's te duur.
Ik neem nu meestal een Gore Windstopper jackie (ooit met 80% korting gekocht :-D ) mee voor nood, en een wat meer waterdicht (Agu) jack als ik de echte (=hoge) bergen in ga.
Dat laatste jack zou ook wat ademend moeten zijn, maar of dat ook klopt heb ik nog niet echt uit kunnen testen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Wind is je vijand, niet de regen. Want zoals boven aangegeven, bij intensief mountainbiken wordt je sowieso nat.

Ik zweer bij mijn 7mesh Corsa windstopper (onder de 12-13 graden). Die houdt de wind buiten en de warmte vast, ook bij intensieve regen.

14 graden of warmer: shirt met eventueel armwarmers. Regenjack zal je enkel doen opblazen.

Op de racert een ander verhaal natuurlijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

KILROY schreef: zo 24 mei 2020, 12:21 Wind is je vijand, niet de regen. Want zoals boven aangegeven, bij intensief mountainbiken wordt je sowieso nat.

Ik zweer bij mijn 7mesh Corsa windstopper (onder de 12-13 graden). Die houdt de wind buiten en de warmte vast, ook bij intensieve regen.

14 graden of warmer: shirt met eventueel armwarmers. Regenjack zal je enkel doen opblazen.

Op de racert een ander verhaal natuurlijk.
Wind, kou en regen samen zijn je vijand. Boven de 20 graden met wat wind en een beetje regen kun je gewoon doorfietsen (zolang jij het leuk blijft vinden). Bij 2 graden, harde wind en zeikregen moet je oppassen voor onderkoeling en als de sodemieter naar binnen of zorgen dat je goed warm blijft. Warm blijven is the name of the game. Droog of nat is niet van groot belang
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

bert l. schreef: zo 24 mei 2020, 12:30
KILROY schreef: zo 24 mei 2020, 12:21 Wind is je vijand, niet de regen. Want zoals boven aangegeven, bij intensief mountainbiken wordt je sowieso nat.

Ik zweer bij mijn 7mesh Corsa windstopper (onder de 12-13 graden). Die houdt de wind buiten en de warmte vast, ook bij intensieve regen.

14 graden of warmer: shirt met eventueel armwarmers. Regenjack zal je enkel doen opblazen.

Op de racert een ander verhaal natuurlijk.
Wind, kou en regen samen zijn je vijand. Boven de 20 graden met wat wind en een beetje regen kun je gewoon doorfietsen (zolang jij het leuk blijft vinden). Bij 2 graden, harde wind en zeikregen moet je oppassen voor onderkoeling en als de sodemieter naar binnen of zorgen dat je goed warm blijft. Warm blijven is the name of the game. Droog of nat is niet van groot belang
We zeggen uiteindelijk hetzelfde. Afgelopen zeikwinter heeft mijn jersey me door menig 3-4 uur sessie op de UHR geholpen. Nat, maar niet koud.

Als het echt zeikt van de regen sowieso naar binnen, anders rij je alleen maar dingen kapot. Maar das een andere discussie.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

KILROY schreef: zo 24 mei 2020, 12:47 We zeggen uiteindelijk hetzelfde. Afgelopen zeikwinter heeft mijn jersey me door menig 3-4 uur sessie op de UHR geholpen. Nat, maar niet koud.

Als het echt zeikt van de regen sowieso naar binnen, anders rij je alleen maar dingen kapot. Maar das een andere discussie.
Inderdaad dat dus
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb, voor het geval het echt hard regent, de 'FUTURUM PROFORMANCE Rain Jacket Packable Transparant' gekocht. Heel licht van gewicht, goedkoop en makkelijk op te bergen. Om hierboven al genoemde redenen draag ik het alleen bij harde regen om niet heel snel totaal doorweekt te raken. Als ik geen wind op kop heb, laat ik de rits voor het grootste deel open waardoor het eventuele extra zweet wat wegwaait.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Combi warm en droog kan ook met een Buffalo Special 6. Vrij warm wel.

http://www.buffalosystems.co.uk/product ... l-6-shirt/
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Voor 10 piek bij Ali een regenjasje gekocht. Blijf je warm in en wordt je door zweet wel nat van, mast wind blijft buiten.

Had hier voor een “semi-dry’ jas van 100 euro plus. Nou was waardeloos, hij ademende te weinig dus als nog in zweten, maar de regen en vooral de wind Kwam er alsnog doorheen en dus ook nog eens koud.
Plaats reactie