Voorvork/ demper tuning by MST (Fox RockShox)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jurriaan schreef: zo 15 november 2020, 09:50 Op een trap wil ik meer luchtdruk. En misschien op andere plekken ook wel.
Die 'andere plekken' lees ik als: 'tegen het eind van de veerweg'. Je wilt dus gewoon een progressiever veergedrag?
Dutch schreef: zo 15 november 2020, 14:37 5psi in de FOX of DVO geven al een groot gevoelsverschil in mijn fiets.

Idem hier, Fox.

Daarnaast gebruik je toch niet de gehele veerweg? Dus als je SAG goed stond zie ik niet de noodzaak om meer druk te rijden.
Zit ik de hele tijd al te denken maar dacht: "Ik zal 't wel niet snappen...' :~
Als de sag goed stond wil je niet eens meer luchtdruk, maar mogelijk wel meer progressie. Token erin dus. Eerder gehoord in dit topic, ik krijg sterk het gevoel dat het allemaal gecompliceerder wordt gemaakt dan nodig. :wink:

Maar goed, wellicht mis ik wat. Ben geen vering/demping deskundige maar weet tot op heden wat ik aan m'n fiets voel redelijk te vertalen in aanpassingen die (voor mij) werken.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afbeelding
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Hoe ziet een bounce test eruit?
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

Volgens mij ging de opmerking van Novaterra over Jurriaans filmpje :D

De luchtzijde van de alle niet Rhythm 34 vorken is hetzelfde (Float NA2).
In beide situaties van Jurriaan en Kermit is er in het begin en het midden van de slag meer support nodig, wat je in deze gevallen alleen maar gaat bereiken met voldoende luchtdruk. Tokens toevoegen en de luchtdruk omlaag doen omdat je vervolgens niet alle travel meer gebruikt verergert dit probleem dat lichtere rijders hebben (waaronder ikzelf) alleen maar.

Een misverstand dat ik in dit topic ook voorbij hoor komen is dat het harder oppompen een vork hem merkbaar minder soepel laat aanspreken. De kracht die de luchtkamer uitoefent om het gewicht van de berijder omhoog te houden (op het punt van sag) blijft hetzelfde, het verschil met meer of minder lucht toevoegen is alleen dat het punt van sag verandert, waardoor je meer of minder negatieve veerweg hebt en waardoor je veercurve korter of langer wordt.

Ik ben benieuwd wat je van de vork vind met een extra 25psi Jurriaan, probeer ook ergens ertussenin en vergeet met een zo veel hogere luchtdruk vooral niet de tokens eruit te halen!
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 16:05 Speciaal/ondermeer daarvoor is de vork naar MST geweest.
De vork was al een probleem kindje.
Kermit heeft nog een Fox34 (geen Fit maar Factory(?)) en die doet het onder dezelfde onstandigheden veel beter.
Zodoende het idee om deze Fox behalve een servicebeurt, ook meteen een tuning te geven. Achteraf een klucht, de vork is zoek geweest, heen en weer gestuurd en bij aankomst bleek er helemaal geen merkbare rebound demping meer te zijn, dus weer terug naar MST enz.
En uiteindelijk dus met dit resultaat.

Ik ken Kermit al jaren en heb van het vork verhaal wellicht iets meer meegekregen dan de rest van jullie.
Hoewel hij toch wel veel info heeft gepost.
(en hoewel hij de laatste dagen wel erg stil is)
Kermit zn gewicht speelt hem misschien parten, hij zit wat de instellingen betreft onderin het spectrum, en niet comfortabel in het midden.
Maar hij rijdt al ruim 30 jaar motor en mtb en weet hoe een vork moet voelen en hoe je een vork moet afstellen. Zn andere Fox 34 doet het dan ook prima.
Enige verschil is dat dat een 27.5 (factory?) is een dit een 29 Fit.

Demping is allemaal leuk en aardig, maar om iets te dempen heb je eerst een veer nodig. Vandaar mijn idee om te zorgen dat er aan het eind vd slag wat meer druk aanwezig is.

Vraag aan de Fox kenners, is de luchtkamer van een 34 Fit 29" hetzelfde als van een 34 Factory 27.5"?

Ander idee, heeft MST deze vork, ook bij de 2e poging, niet goed gekregen?

(Nu mag Kermit weer aan het woord)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 16:05
Kermit heeft nog een Fox34 (geen Fit maar Factory(?)) en die doet het onder dezelfde onstandigheden veel beter.

Vraag aan de Fox kenners, is de luchtkamer van een 34 Fit 29" hetzelfde als van een 34 Factory 27.5"?
Deze demper is geen FIT4 zoals zijn Factory vork. (Wat idd een heel fijne vork kan zijn) maar een FitGrip en beiden hebben dezelfde luchtkamer maar de demper is geheel anders.
https://m.pinkbike.com/news/fox-34-floa ... -2016.html

In mijn beleving is er te weinig info gedeeld en we gissen maar wat in het rond. (Enkel heb jij ergens 25% sag geroepen) overige vragen worden steevast niet beantwoord, erg jammer want aan de intentie hem op de goede weg te helpen kan het niet liggen. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eh, ik heb nog weleens wat anders te doen dan op het forum zitten... het is niet prioriteit 1 zeg maar ;-)

Exacte instellingen van voor de servicebeurt/demperaanpassing heb ik idd niet, ik heb gewoon een verhaal gedaan over mijn ervaringen en wensen en gevraagd of MST daar verbetering in zou kunnen brengen middels die demperaanpassing. Dit is de eerste rit nadien met een representatieve situatie om te testen of dat inderdaad het geval was. HdB en ik hebben dit stuk een keer of drie, vier gereden en ik heb een keer wat druk aangepast en wat aan de rebound gedraaid.

Beetje kort door de bocht om daaruit te concluderen dat het niks gebracht heeft, maar met de instellingen die ik deze rit gebruikt heb was er iig geen dramatisch verschil met de originele vork.
Overigens heb ik de Factory (uit 2016) niet meer, maar die was juist niet dramatisch beter dan deze vork (iig niet met de instellingen die ik toen geprobeerd heb dus wellicht zat er meer in). Ik vind deze Fox overigens 90% van de tijd prima, alleen op die snel gereden remknippen niet.

Uitgaande van het schema hierboven staat mijn vork aardig op druk en kloppen de tokens ook. De sag stond rond de 25% (krap) en de o-ring komt vrij ver bovenin op een rondje Amerongen maar de vork bottomt niet...

Maar zoals gezegd, ik ga nog wel wat verder experimenteren. Met druk, tokens en rebound.
Maar ook: ik ben niet van plan mezelf eindeloos bezig te houden met het zoeken naar de perfecte instellingen. Ergens komt er een moment dat ik zeg, goed zat, ik ga gewoon lekker fietsen. Acht van de tien keer dat ik Amerongen rijd pak ik toch de andere fiets met daarin een betere vork ;-)

En misschien valt er ook inderdaad wat te winnen met een aanpassing in rijstijl zoals Niels aangaf. Al ben ik bang dat het na >40 jaar lastig zal zijn suboptimale aangeleerde gewoontes af te leren... :oops:

Sowieso iedereen bedankt voor meedenken en suggesties.
Vergeef me aub wel als ik daar alleen uit pik wat me goeddunkt en soms wat dagen forum (en dus reageren) oversla :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

:-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Walk-a-Lot schreef: zo 15 november 2020, 17:27 Volgens mij ging de opmerking van Novaterra over Jurriaans filmpje :D

De luchtzijde van de alle niet Rhythm 34 vorken is hetzelfde (Float NA2).
In beide situaties van Jurriaan en Kermit is er in het begin en het midden van de slag meer support nodig, wat je in deze gevallen alleen maar gaat bereiken met voldoende luchtdruk. Tokens toevoegen en de luchtdruk omlaag doen omdat je vervolgens niet alle travel meer gebruikt verergert dit probleem dat lichtere rijders hebben (waaronder ikzelf) alleen maar.

Een misverstand dat ik in dit topic ook voorbij hoor komen is dat het harder oppompen een vork hem merkbaar minder soepel laat aanspreken. De kracht die de luchtkamer uitoefent om het gewicht van de berijder omhoog te houden (op het punt van sag) blijft hetzelfde, het verschil met meer of minder lucht toevoegen is alleen dat het punt van sag verandert, waardoor je meer of minder negatieve veerweg hebt en waardoor je veercurve korter of langer wordt.

Ik ben benieuwd wat je van de vork vind met een extra 25psi Jurriaan, probeer ook ergens ertussenin en vergeet met een zo veel hogere luchtdruk vooral niet de tokens eruit te halen!
25psi meer levert nu 22% sag op. Tokens er gaan er uit, of een deel. Met 3 stuks kan ik er nog eens één weg halen :wink: Tokens zitten er enkel in om bottom out te voorkomen. Mij is bekend dat die enkel het laatste derde deel van de veerweg beïnvloeden.

Te langzame rebound heb ik op meerdere routes zeker niet ervaren. En de rebound veranderen levert resultaat op. De rebound op trappen, minder steil dan deze, sneller zetten vond ik vervelend rijden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met MST charger en Luftkappe is de Pike voor mij naar wens. Voorafgaande aan LH, afgelopen weekend, 1 token toegevoegd en dat zorgt er voor dat ik enkel in ‘extreme’ situaties de laatste 10mm van de veerweg gebruikten.
Charger kon het goed bijbenen, grote impact werd goed verwerkt. Met de kennis van nu kan de HSC een stukje straffer.
Middels de Luftkappe is vork nog steeds erg soepel en zorgt voor voldoende support in het midden van de veerweg.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MST heeft ook de Charger3 onder handen genomen :-q

Keuze uit 3 onderscheidende compressies, comfort, sport en race.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

En je zou zelf met de shims kunnen spelen als je wil zo te zien.
Serieuze vraag, wat is de meerprijs van de MST set? En is dat dan all in of zijn er nog haken en ogen?

Edit google was mijn vriend misschien wel.
Beetje gunstig bekeken zit je dan rond 950 all in, nieuwe Lyric, incl MST charger 3? (Met luftkappe +100?)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

649 bike-discount + 169 MST
Luftkappe is er niet voor de Lyrik 2023. Wel voor Domain, Zeb en middels eerder model Debonair.

MST kent geen haken en ogen, wel meerwaarde :winkie:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Die meerwaarde is te gemakkelijk in te koppen :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Duidelijk omschreven hoeveel het uit maakt, wel of niet een tuning laten doen.
https://www.mtb-news.de/forum/t/tuning- ... t-19143296
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

MST is ook niet zuinig met de boormachine. U is gewaarschuwd.
Plaats reactie