Voorvork/ demper tuning by MST (Fox RockShox)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Maar wat is je huidige druk en rebound Kermit?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rebound is al aangepast (sneller gemaakt) door MST.
Dus dat is niet meer te vergelijken met een standaard vork.
Maar de kans is klein dat de rebound nu nog te traag is.
Ik denk dat de luchtveer 1 of 2 tokens nodig heeft om onderin meer tegendruk te geven. De sag is nu 25% Druk verhogen zonder tokens levert te weinig sag op.
Demping (compressie of rebound) is wrijving. Meer demping zonder extra veerkracht gaat ook niets goeds doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Walk-a-Lot
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 september 2020, 11:09

Volgens mij heeft Dutch het bij het goede eind, alleen jammer dat de luchtdruk onbekend is. Misschien kan ik nog iets toevoegen.

Omdat er erg hoge sag waardes worden genoemd (15 tot 20% is gebruikelijk), de rebound instellingen weinig doen en de vork veel veerweg gebruikt terwijl er niet veel gewicht op het voorwiel wordt geplaatst is mijn eerste indruk dat er met te weinig luchtdruk gereden wordt. Bij een te lage luchtdruk begeeft de luchtveer zich vaker en eerder in een snel progressiever wordend deel, hierdoor zal er netto minder veerweg worden gebruikt met een grotere kracht die op je armen werkt. Dit is een erg veel voorkomend probleem omdat mensen snel de neiging hebben een paar psi te laten ontsnappen met het idee een vork of demper iets comfortabeler te maken, wat dus voorbij een bepaald punt averechts werkt.

Bijkomend probleem is dat het instelbereik van de rebound demping heel erg afneemt als er met te weinig luchtdruk wordt gereden, de luchtdruk is namelijk de enige kracht die ervoor zorgt dat de demping 'overwonnen' wordt en de vork terug komt. De kans dat de rebound te traag is bij te weinig luchtdruk is zeker aanwezig, ookal staat hij helemaal open.

Tokens hebben pas later in de veerweg effect en zijn er eigenlijk alleen voor om het regelmatig bottomen tegen te gaan, vooral interessant voor zwaardere personen of personen met een agressievere rijstijl.

Mijn suggestie: Niet meer dan 20% sag, tokens eruit (ervanuitgaande dat er standaard geen inzitten), compressiedemping open en vervolgens met de rebound spelen (die waarschijnlijk ergens tussen heel erg open en iets minder open eindigt :D )

Hopelijk kun je er iets mee, veel succes! :bier:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nouja al meerdere malen gevraagd wat huidige settings zijn maar dat blijft uit. Zonder die gegevens blijven we in cirkels praten.

Walk-a-Lot schreef: za 14 november 2020, 12:02 Volgens mij heeft Dutch het bij het goede eind, alleen jammer dat de luchtdruk onbekend is. Misschien kan ik nog iets toevoegen.

Omdat er erg hoge sag waardes worden genoemd (15 tot 20% is gebruikelijk), de rebound instellingen weinig doen en de vork veel veerweg gebruikt terwijl er niet veel gewicht op het voorwiel wordt geplaatst is mijn eerste indruk dat er met te weinig luchtdruk gereden wordt. Bij een te lage luchtdruk begeeft de luchtveer zich vaker en eerder in een snel progressiever wordend deel, hierdoor zal er netto minder veerweg worden gebruikt met een grotere kracht die op je armen werkt. Dit is een erg veel voorkomend probleem omdat mensen snel de neiging hebben een paar psi te laten ontsnappen met het idee een vork of demper iets comfortabeler te maken, wat dus voorbij een bepaald punt averechts werkt.

Bijkomend probleem is dat het instelbereik van de rebound demping heel erg afneemt als er met te weinig luchtdruk wordt gereden, de luchtdruk is namelijk de enige kracht die ervoor zorgt dat de demping 'overwonnen' wordt en de vork terug komt. De kans dat de rebound te traag is bij te weinig luchtdruk is zeker aanwezig, ookal staat hij helemaal open.

Tokens hebben pas later in de veerweg effect en zijn er eigenlijk alleen voor om het regelmatig bottomen tegen te gaan, vooral interessant voor zwaardere personen of personen met een agressievere rijstijl.

Mijn suggestie: Niet meer dan 20% sag, tokens eruit (ervanuitgaande dat er standaard geen inzitten), compressiedemping open en vervolgens met de rebound spelen (die waarschijnlijk ergens tussen heel erg open en iets minder open eindigt :D )

Hopelijk kun je er iets mee, veel succes! :bier:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: za 14 november 2020, 00:04 Rebound is al aangepast (sneller gemaakt) door MST.
Dus dat is niet meer te vergelijken met een standaard vork.
Maar de kans is klein dat de rebound nu nog te traag is.
Ik denk dat de luchtveer 1 of 2 tokens nodig heeft om onderin meer tegendruk te geven. De sag is nu 25% Druk verhogen zonder tokens levert te weinig sag op.
Demping (compressie of rebound) is wrijving. Meer demping zonder extra veerkracht gaat ook niets goeds doen.
Hoe is de rebound sneller gemaakt, of bedoel je LSC of HSC meer of minder?
En wat was als dat zo is de achterliggende gedachte en waarom voldeed de snelste rebound setting op de std vork niet? Wat waren toen de overwegingen, settings en wat werd er gemist?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

As we speak maak ik opnamen van mijn getunede Pike. Beelden volgen as soon as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HSC enn LSC is compressie en geen rebound.
Geen idee of MST ook iets aan de compressie heeft gedaan.
Het bereik vd normale rebound was te weinig voor onze lichtgewicht kikker.
Maar klikjes tellen is nu dus zinloos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op een trap wil ik meer luchtdruk. En misschien op andere plekken ook wel :wink: https://youtu.be/L2ddYaFhD5o
Er zit inmiddels 25 psi meer in de vork, wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ThaSingleTrackMastah schreef: za 14 november 2020, 19:47 HSC enn LSC is compressie en geen rebound.
Geen idee of MST ook iets aan de compressie heeft gedaan.
Het bereik vd normale rebound was te weinig voor onze lichtgewicht kikker.
Maar klikjes tellen is nu dus zinloos.
Ik snap dat dat LS en HS compressie is, maar probeer te begrijpen hoe een lichte rijder niet genoeg heeft aan de snelste rebound stand van de std FOX GRIP demper. Dus vermoede een schrijffout.
Gevoelsmatig zou je eerder LSC of HSC aanpassingen verwachten dan rebound.

Maargoed volgens mij zijn de instellingen van voor de tijd niet meer bekend dus blijft gissen wat de aanpassing gegeven heeft.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Jurriaan schreef: zo 15 november 2020, 09:50 Op een trap wil ik meer luchtdruk. En misschien op andere plekken ook wel :wink: https://youtu.be/L2ddYaFhD5o
Er zit inmiddels 25 psi meer in de vork, wordt vervolgd.
Van 50 naar 75 :o
Is de pike zo ongevoelig voor meer druk?
5psi in de FOX of DVO geven al een groot gevoelsverschil in mijn fiets.

Daarnaast gebruik je toch niet de gehele veerweg? Dus als je SAG goed stond zie ik niet de noodzaak om meer druk te rijden.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Kijkend naar je filmpje is je rebound te traag, lijkt erop dat hij niet snel genoeg terug komt
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

novaterra schreef: zo 15 november 2020, 15:00 Kijkend naar je filmpje is je rebound te traag, lijkt erop dat hij niet snel genoeg terug komt
Ja, maar de rebound an sich is al heel licht. Dus er is te weinig luchtdruk om de vork omhoog te duwen, tegen de zwaartekracht en tegen de lichte rebound demping in.
Meer luchtdruk krijg je door er wat meer lucht in te pompen, maar dan wordt je vork bovenon ook harder
Meer luchtdruk aan het eind vd krijg je je door er 1 of 2 tokens in te plaatsen, zonder de druk te verhogen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik denk dat de opolossing toch gaat zijn....
Afbeelding

Past die truck op de parking van de Bergweg?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 15 november 2020, 15:07
novaterra schreef: zo 15 november 2020, 15:00 Kijkend naar je filmpje is je rebound te traag, lijkt erop dat hij niet snel genoeg terug komt
Ja, maar de rebound an sich is al heel licht. Dus er is te weinig luchtdruk om de vork omhoog te duwen, tegen de zwaartekracht en tegen de lichte rebound demping in.
Meer luchtdruk krijg je door er wat meer lucht in te pompen, maar dan wordt je vork bovenon ook harder
Meer luchtdruk aan het eind vd krijg je je door er 1 of 2 tokens in te plaatsen, zonder de druk te verhogen.
Je zegt dat de rebound al heel licht is, hoe bepaal je dat???.
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Speciaal/ondermeer daarvoor is de vork naar MST geweest.
De vork was al een probleem kindje.
Kermit heeft nog een Fox34 (geen Fit maar Factory(?)) en die doet het onder dezelfde onstandigheden veel beter.
Zodoende het idee om deze Fox behalve een servicebeurt, ook meteen een tuning te geven. Achteraf een klucht, de vork is zoek geweest, heen en weer gestuurd en bij aankomst bleek er helemaal geen merkbare rebound demping meer te zijn, dus weer terug naar MST enz.
En uiteindelijk dus met dit resultaat.

Ik ken Kermit al jaren en heb van het vork verhaal wellicht iets meer meegekregen dan de rest van jullie.
Hoewel hij toch wel veel info heeft gepost.
(en hoewel hij de laatste dagen wel erg stil is)
Kermit zn gewicht speelt hem misschien parten, hij zit wat de instellingen betreft onderin het spectrum, en niet comfortabel in het midden.
Maar hij rijdt al ruim 30 jaar motor en mtb en weet hoe een vork moet voelen en hoe je een vork moet afstellen. Zn andere Fox 34 doet het dan ook prima.
Enige verschil is dat dat een 27.5 (factory?) is een dit een 29 Fit.

Demping is allemaal leuk en aardig, maar om iets te dempen heb je eerst een veer nodig. Vandaar mijn idee om te zorgen dat er aan het eind vd slag wat meer druk aanwezig is.

Vraag aan de Fox kenners, is de luchtkamer van een 34 Fit 29" hetzelfde als van een 34 Factory 27.5"?

Ander idee, heeft MST deze vork, ook bij de 2e poging, niet goed gekregen?

(Nu mag Kermit weer aan het woord)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie