Voorvork/ demper tuning by MST (Fox RockShox)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Jurriaan schreef: wo 14 oktober 2020, 21:56
KevinBel schreef: do 24 september 2020, 23:18 Vanochtend mijn charger2 samen met de charger1 van een maat richting MST gestuurd.
Tuning is ingepland voor de 30ste.
Ben zeeeeeer benieuwd naar het resultaat! :bier:
De vorken al terug?
Yes de cartridges op 6 oktober terug ontvangen.
Beide afgelopen weekend ingebouwd.
Ik ga die van mij aankomende zondag uittesten :)
Maar in ieder geval zo statisch en door de straat merk ik al verschil.
Ipv 60psi, 1token met 30+% wat ik eerder mee reedt, heb ik er nu 80psi en 0token in gedaan, en kom ik uit op 20a25% sag, maar de vork voelt super plush aan. Wat weer mooi strakker af te stellen is met de LSC.
Het is even testen hoe het gaat zijn op langere worteltapijten enzo.
En misschien binnenkort is naar een bikepark nog voor wat remknippen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Traumapad heeft voldoende remknippen 😉

Wat mij maandag weer opviel is hoeveel meer de vork kan als je die pushed op hogere snelheid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 14 oktober 2020, 22:27 Ja, ben ook benieuwd naar het verhaal van MST.
Hij gaf aan dat er wel verschil tussen de (uiterste) instellingen zat, maar dat het hele instelbereik opgeschoven was voor een lichte rijder. In overleg heeft hij dat bereik nu weer wat "terug geschoven" zodat ik weer een iets tragere rebound in kan stellen als ik wil. De instellingen range zal daarmee tussen het originele en het in eerste instantie aangepaste gebied liggen.

Ik ben benieuwd, maar mijn verwachtingen zijn niet heel hooggespannen meer... Ja, de vork zal het ongetwijfeld weer goed doen maar ik verwacht geen spectaculair verschil op de remknippen met hoe de vork oorspronkelijk was.
Maar dat ga ik ongetwijfeld meemaken... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus de rebound ging van 0 naar bijna nul in 11 klikjes... :roll:
(Zo'n Fox heb ik ook nog in de schuur.)
Laten we hopen dat de instelling nu wel bruikbaar is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Deel jullie ervaringen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring is dat de vork nog in de dichtgeplakte doos in de schuur ligt :D
Waarschijnlijk heb ik morgen tijd om 'm weer in te bouwen.

Er kwam een nieuw gravelracertje tussendoor :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, vandaag eindelijk eens testwaardig terrein gereden met de MST-Fox :-D
Samen met Herman de Biker op Amerongen geweest, en besloten ook wat te filmen om de vork(en) aan het werk te kunnen zien (slowmo, gewoon met de telefoons).

Toen we dat aan het doen waren voor een mooie kombocht met remknippen (ik begreep dat dat stuk Ramstein heet op Strava) kwam Demoniac (weer... :D ) langs op zijn Snowdon fully. Dat was ons al eens eerder overkomen, dan denk je iets bijzonders te hebben maar voor je het weet rijd je alweer met drie Snowdons je rondje... :roll:
Dit terzijde, was wel gezellig ;-)

Terug naar de Fox. Bij het aanrijden van de kombocht had ik niet het idee dat er veel veranderd was in vergelijking met "vroeger". Nog steeds het gevoel de fiets niet meer zuiver te kunnen sturen maar meer op goed geluk de bocht in te stuiteren. Op beeld was echter te zien dat het voorwiel behoorlijk goed aan de grond bleef, wat toch doet vermoeden dat de demping zo slecht niet is.
Kleine aanpassingen in de settings (fractie minder druk en paar klikjes rebound) gaven niet echt een duidelijk merkbaar verschil (kan natuurlijk ook iets zeggen over mijn gevoeligheid voor dat soort finetuning).

Tijdens de "testruns" bedacht ik me dat mijn bril wellicht ook bijdroeg aan het gevoel van ongecontroleerd over de knippen stuiteren. Klinkt misschien wat vreemd, maar die danst namelijk ook op mijn neus in die omstandigheden (relatief zware bril met dubbel glas ;-)).

Tijdens het filmen van HdB zie je dat hij serieus rap gaat, met exact dezelfde vork als de mijne dus daar kan het niet aan liggen zou je zeggen. Hij rijdt echter wel zonder bril :D

De veerweg wordt grotendeels gebruikt, dus de sag & progressiviteit lijken aardig in orde. Toch ga ik ook nog een keer experimenteren met een token meer dan nu (volgens mij nu geen) en een fractie minder druk/meer sag.

Voorzichtige conclusie is wel dat de MST aanpassing voor mij niet veel gebracht heeft. Het is iig zeker geen totaal anders aanvoelende vork geworden. Aan de andere kant lijkt op beeld de vork het helemaal niet slecht te doen. Of is alleen het feit dat de vork goed lijkt te volgen niet voldoende om dat te concluderen?

Ach ja, misschien is de echte conclusie wel dat iedereen daar hetzelfde ervaart maar dat ik de enige ben die erover klaagt :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tijd voor een getunede bril :winkie:

Wel goede actie om het te filmen :-q

Verschil met de vork van Herman op film gezien? Herman zijn vork is ongetuned toch?
Aan de Fox is enkel de fastfood rebound veranderd?

(Had ik wel tof gevonden als ik vooraf bedacht had op Ramstein mijn Pike te filmen. En om dan nu de getunede Pike te kunnen filmen).
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bijne je hele stuk gelezen, net wel het film materiaal gezien.

Dit is wat ik zie. (Niet dat ik er verstand van heb, maar wie weet kun je er wat mee)

Op het begin van de remknippen 00:12 thv de boom vreet je vork het al niet meer en slaat volledig door (zo het lijkt), je remt bij op de volgende knippen en dat verergert het geheel, ofwel vork slaat door waarna hij onderin zijn veerweg blijft.

Als ik het zo zie;
Aanname dat je minder druk moest hebben lijkt onjuist geweest.
Ik denk wel meer druk want je gebruikt te snel al je veerweg. En ALS je sag wel goed is (fox is soepel genoeg dus 25% is overkill) zou je net wat meer HSC willen, dat heeft de FOX niet zomaar dus terug naar af en opnieuw beginnen met een extra token.

En misschien kan de rebound demping minder mits die niet al snel staat, hij lijkt juist niet snel genoeg terug te komen. Zie nu niet of dit doorslaan midstroke naar end is (token kan dat oplossen) of dat de rebound hem belemmert.

Idee,
Ik was 87kg met FOX 34 140mm 1 token en reed 22% sag op rond 56psi meen ik nog.
Gebruikte veel veerweg maar bleef soepel op knippen zonder door te slaan, ondanks dat was de rampup prima. Dit laatste gebeurde enkel op drop achtige zaken.

Just my 2 cents, kan er ook goed naast zitten, ben maar een amateur :bier:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Filmmateriaal?
Interessante analyse👍🏻

Toch ook maar eens een camera op mijn suspension richting, just for fun.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ben benieuwd naar het filmpje.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Filmpje via HdB, kan niet anders ;-)
Heb je ook het filmpje gezien waarin HdB rijdt? En nog opvallende verschillen gezien tussen de beide vorken? Ik moet dat zelf nog even goed bekijken op een echt beeldscherm ipv een telefoon.

Doorslaan deed de vork iig niet, dat zou je voelen en het rubber ringetje zat ook nog niet helemaal bovenaan.
Op het moment dat ik de rem erbij pak gaat-ie wel diep, maar dat lijkt me logisch.

Ik zal het filmpje nog wel een keer uploaden, kan iedereen zien waar we het over hebben.
Dutch schreef: wo 11 november 2020, 23:33 Bijne je hele stuk gelezen, net wel het film materiaal gezien.

Dit is wat ik zie. (Niet dat ik er verstand van heb, maar wie weet kun je er wat mee)

Op het begin van de remknippen 00:12 thv de boom vreet je vork het al niet meer en slaat volledig door (zo het lijkt), je remt bij op de volgende knippen en dat verergert het geheel, ofwel vork slaat door waarna hij onderin zijn veerweg blijft.

Als ik het zo zie;
Aanname dat je minder druk moest hebben lijkt onjuist geweest.
Ik denk wel meer druk want je gebruikt te snel al je veerweg. En ALS je sag wel goed is (fox is soepel genoeg dus 25% is overkill) zou je net wat meer HSC willen, dat heeft de FOX niet zomaar dus terug naar af en opnieuw beginnen met een extra token.

En misschien kan de rebound demping minder mits die niet al snel staat, hij lijkt juist niet snel genoeg terug te komen. Zie nu niet of dit doorslaan midstroke naar end is (token kan dat oplossen) of dat de rebound hem belemmert.

Idee,
Ik was 87kg met FOX 34 140mm 1 token en reed 22% sag op rond 56psi meen ik nog.
Gebruikte veel veerweg maar bleef soepel op knippen zonder door te slaan, ondanks dat was de rampup prima. Dit laatste gebeurde enkel op drop achtige zaken.

Just my 2 cents, kan er ook goed naast zitten, ben maar een amateur :bier:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: do 12 november 2020, 09:10 Filmpje via HdB, kan niet anders ;-)
Heb je ook het filmpje gezien waarin HdB rijdt? En nog opvallende verschillen gezien tussen de beide vorken? Ik moet dat zelf nog even goed bekijken op een echt beeldscherm ipv een telefoon.

Doorslaan deed de vork iig niet, dat zou je voelen en het rubber ringetje zat ook nog niet helemaal bovenaan.
Op het moment dat ik de rem erbij pak gaat-ie wel diep, maar dat lijkt me logisch.

Ik zal het filmpje nog wel een keer uploaden, kan iedereen zien waar we het over hebben.
Al menig avondje over technische zaken aan het bakkeleien sinds ik zondag in zijn kielzoog probeerde te blijven (wat niet lukte) op die gekke slacke HT :bier:
Daarnaast volg ik jou vork topic de voet en afgelopen weekend hadden we het over vorken. (zo blij dat ik ook in de N+1 een sapphire kon steken, ondanks dat ik er zelf geen streep sneller door wordt natuurlijk t.o.v. de FOX 34)

Het begon met het filmpje van HdB zelf, die vork komt na inveren mooi terug in midstroke veerweg om vervolgens de remknippen te kunnen verwerken.

Op het filmpje van jou lijk ik toch te zien dat op 00:12/13 jou vork echt compleet zijn veerweg gebruikt, meen zelfs het balhoofd minimaal omhoog te zien komen. Na 00:13 meen ik te zien dat je vork niet capabel is om weer terug te komen en onderin de veerweg blijft hangen. Met als gevolg dat de opkomende remknippen niet gladgestreken worden maar elke hobbel jou een klap geeft.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als het balhoofd omhoog komt staat de rebound te langzaam wat bevestigt wordt door het feit dat de vork onder in de veerweg blijft.

We zien het filmpje graag verschijnen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Net de filmpjes geupload, maar de belangrijke (die waar ik op sta ;-)) zijn niet in slowmotion...
Die ik van HdB gemaakt heb wel.

Zelf kan ik ze wel in slowmo zien door wat settings in de player te veranderen maar op Vimeo wordt het dus gewoon op normale snelheid afgespeeld... wel grappig maar je ziet niet goed wat de vork doet.

Overigens zie ik het niet, dat m'n vork de hele veerweg pakt en niet terugkomt voordat ik in de remmen ga. Wat ik dus doe omdat ik het gevoel had (of dat gevoel terecht is of niet is een andere vraag ;-)) dat ik de boel niet meer echt onder controle had. Met de rem erop pakt de vork wel zowat alle veerweg maar dat lijkt me logisch en ook niet verkeerd.

In de slowmo lijkt het wiel de grond behoorlijk goed te volgen en dat zou toch een teken zijn dat hij redelijk afgesteld staat?





De filmpjes van HdB, met mijn telefoon zijn ze wel in slow motion....:


DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie