Must have’s voor onderweg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Beste mtber ‘s

Ben sinds begin dit jaar begonnen met mountainbike en beleef er veel plezier aan , nu beperk ik mij nog tot rondjes en ritjes hier in de buurt met een Max afstand van rond de 40Km , maar ik ben van plan binnenkort toch eens wat langere tochten te maken zeg maar zo rond de 60km of langer , even kijken wat de beentjes aan kunnen .

Nu ga ik altijd op pad met een mobiele telefoon , maar ik heb nooit geen gereedschap bij , nog niet eens een reserve bandje , heb er gelukkig ook nog nooit ( afkloppen) gebruik van hoeven maken , maar ik wil wel wat samen gaan stellen , ben alleen benieuwd of ik niks over het hoofd zie en iets vergeet , en hoe doen jullie het verder op kortere en wat langere ritjes?

Voor nu heb ik :

-rugzak
-binnenbandje
-bandenpomp
-bandenlichters
-multitool
-snelschakels

Dit alles heb ik samen gesteld bij de decathlon en kost bij elkaar ongeveer €75.

De rugzak is van het type rockrider st520 , en bevat een waterzak , nu zal ik deze hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebruiken omdat ik 2 bidons van 750ml op de fiets heb.

Heb ik hiermee voldoende ? Of kan ik het ook ergens anders kopen en om en nabij het zelfde bedrag kwijt te zijn ? Ik hoef niet het duurste van het duurste maar t moet wel gewoon goed functioneren mocht ik het ooit nodig hebben.

Alvast bedankt !
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

+Tiewraps vooral grote en dikke.
+Stukje taai plastic, kan je in je buitenband leggen als er een flinke scheur in je buitenband zit.
+Stukje ketting, zodat je de ketting op de juiste lengte kunt houden als je die repareert met de (2!) snelschakels.
Bij een 1x aandrijving heb je de volledige kettinglengte nodig om de 1e versnelling te gebruiken. In NL niet zo'n punt, in de Alpen cruciaal.
+Remblokjes
+Aansteker
+Zakmes

Sommige dingen heb je natuurlijk niet nodig op je lokale rondje, waar je nooit verder dan 5km van je huis of je auto bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Rolletje (isolatie)tape...en een paar losse pleisters, heb ik naast hetgeen reeds genoemd is altijd bij me.
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

ik heb enkel een multitool, een kettingponsje en een tweetal missing links bij...

...laatst wel lek gereden (door ongelukkig landing op een stoeprandje, waar het binnenbandje rondom het ventiel stuk is gegaan), maar even afkloppend, was dat mijn enige lekke band in al die jaren dat ik MTB; vandaar dat die niet mee gaat op de fiets. Moest toen helaas alleen wel even een stuk van zeg 3,5km lopen om te wisselen.

Maar goed met die twee stukken gereedschap ben ik altijd wel weer weggekomen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 22:14 +Tiewraps vooral grote en dikke.
+Stukje taai plastic, kan je in je buitenband leggen als er een flinke scheur in je buitenband zit.
+Stukje ketting, zodat je de ketting op de juiste lengte kunt houden als je die repareert met de (2!) snelschakels.
Bij een 1x aandrijving heb je de volledige kettinglengte nodig om de 1e versnelling te gebruiken. In NL niet zo'n punt, in de Alpen cruciaal.
+Remblokjes
+Aansteker
+Zakmes

Sommige dingen heb je natuurlijk niet nodig op je lokale rondje, waar je nooit verder dan 5km van je huis of je auto bent.
+Versnelllings binnenkabel, kost nix, weegt nix en werkt ook voor veel niet-hydraulische droppers
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Kijk vooral even of je met je Multi-tool alles op je fiets kan aan/los draaien.

Heb 2 jaar met deraileur hanger in mijn zadeltas rond gereden zonder torx nr *** ,heb je er nog niks aan.

Hoe verder ik ga hoe meer reserve ik mee neem.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Alle ritten langer als 20 uur(racefiets) neem ik ook 2 reserve biba mee ,1 buba ,reserve spaak,ketting olie

Bij schijfremfiets met boutjes (niet centerlock) langere bouten in de schijf draaien,heb je reserve voor je stem/stuur

Als je echt ver gaat zijn er mensen die spullen meenemen om water te zuiveren..

Etc,etc.


Maar begin met :(passende) multitool ,bandenlichters ,biba,trekbandjes. en opgeladen telefoon
Je gaat vanzelf dingen missen en aanvullen
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je hebt precies de goeie dingen!
99% van de pechgevallen had ik daarnee kunnen oplossen. Zorg wel voor een multitool met kettingpons! Ik heb sinds tubeless veel meer kapotte kettingen gehad dan lekke banden. Ook bij fietsmaatjes!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor alle scenarios die je kunt bedenken moet je je gewoon afvragen:
1. Wat is de kans dat het kapot gaat?
2. Wat ga ik doen als het kapot gaat: kan ik het repareren ter plaatse*, kan ik bellen om opgepikt te worden, kan ik met beperkingen gewoon terug naar huis/auto bollen, moet ik het vervangen/repareren?
3. Als ik het moet vervangen/repareren, wat heb ik nodig?

En dat antwoord zal verschillen afhankelijk van je lokale rondje, of waar je altijd binnen een redelijke afstand van huis/auto blijft, je ergens in de Ardennen of Alpen staat, op een gegeven moment een dik uur fietsen van huis/auto verwijderd bent...

Pomp kun je vaak wel aan het frame hangen met een paar beugeltjes naast de bidonhouder (eventueel met wat ductape erom), binnenband met bandenlichters kun je ook aan het frame strappen (of onder het zadel) en missing links plak je gewoon ergens aan een buitenkabel of remleiding en kabelbinders kun je prima in de holle as van je crack kwijt. Multilink in je zak stoppen of bij de binnenband strappen en je hebt ook geen rugzak meer nodig. :-q

EHBO kit inclusief mylar: als je altijd min of meer in iemand z'n achtertuin zult crashen niet zo belangrijk maar als je ergens rijdt waar je het eerste half uur geen hulp hoeft te verwachten (afgelegen, slecht bereikbaar) dan is het geen overbodige luxe...


* Voorbeeld versnellingskabel: als je een dramatische interne kabelloop hebt waar je met magneetjes en stofzuigers aan de slag moet dan kun je je afvragen of je het werkelijk kunt en wilt repareren aan de kant van de weg en dus wat hebt aan die meegebrachte kabel of niet.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Op de hééle lange ritten....vooral niet vergeten, een goed humeur en een opgeladen kleine power bank mee te nemen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: vr 29 mei 2020, 00:09 * Voorbeeld versnellingskabel: als je een dramatische interne kabelloop hebt waar je met magneetjes en stofzuigers aan de slag moet dan kun je je afvragen of je het werkelijk kunt en wilt repareren aan de kant van de weg en dus wat hebt aan die meegebrachte kabel of niet.
Dat is zo maar over het algemeen kies ik m`n fietsen wel zo uit dat ik dat soort trucken niet nodig heb. Laatst nog iemand kunnen helpen die een kapotte dropperkabel had.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat ik nog niet zag langskomen:
Achterpadje
Plaksetje
Tubeless reparatie kitje ('spagettislierten')
Tooltje waarmee ik de ventielkern uit een ventiel kan draaien
Stukje ketting
Dat alles in een camelbak, voor lange lokale tochten t/m bergtochten dan alles bij me (geld, sleutels, telefoon, en kleding buiten beschouwing latende).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als je tubeless rijdt: reparatie plugjes. Echt super handig en snel.
Klein stukje duct tape.
Reserve ventielkern voor als je 'm per ongeluk breekt (overkomt me eigenlijk niet meer sinds ik pomp met slangetje heb maar is wel eens gebeurd en dan ben je de sjaak)
In mijn ervaring meest voorkomende problemen die trailside te repareren zijn :
1 Lekke banden
2 Gebroken kettingen (gedeeld 1e?)
3 Diverse schroefjes die te los zitten
4 Verbogen derailleur of hanger door val of tak
5 Remblokjes op
6 Spaakbreuk
Gebroken frames, dempers en vorken die leeglopen, lekkende remhendels dat gebeurt ook maar is niks aan te doen onderweg zonder idioot veel mee te nemen.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joop! schreef: do 28 mei 2020, 22:24 ...laatst wel lek gereden (door ongelukkig landing op een stoeprandje, waar het binnenbandje rondom het ventiel stuk is gegaan), ...
Binnenbandje heb ik meestal mee om mensen die ongelukkig landen op een stoeprandje te kunnen helpen :bier:


Heb zelf dat binnenbandje 2x per jaar nodig, maar er gaan er misschien wel 10 doorheen per jaar... Ik vraag altijd maar of zij onderweg de volgende dan weer willen helpen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik heb in de Alpen ooit iemand mee gehad die had altijd een reserve derailleur in zijn rugzak... :lol:
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Mij is aangeleerd. Zorg dat je fiets controleert voor je weg gaat en als je terug komt. Is alles goed vast gedraaid, banden spanning etc. Zelf een multitool, tubeless reparatie kit, minipomp, extra powebar, contant geld in mij camelbak. (Heel soms een binnenband)
Laatst gewijzigd door Koban op vr 29 mei 2020, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie